käkar halm hellre än kraft....

drekaflúga

Trådstartare
Jag skulle behöva lite smarta tips på ett problem som vanligen inte drabbar oss med lättfödda hästraser.

Min isiskille har varit har i sverige i tre månader nu och trivs som fisken i vattnet. Han går på lösdrift med fri tillgång på halm men inte hö. Höet fodras istället ut med skottkärror 3ggr/dag. Alla får också 1/2liter havre. Höet är inte analyserat men med ögonen kan man bedömma hullet på alla gårdens 40hästar till bra/övervikt.

Jag ser dock en liten tendens till början av proteinbrist hos min häst. Ingen tycks heller lida av proteinbrist förutom min häst och ett av avelstona. Min häst har helt enkelt ett annat, större proteinbehov.

Jag har införskaffat och provat olika kraftfoder för att öka proteinkvoten men eftersom han aldrig har ätit dyligt i sitt femåriga liv ratar han det. Han äter inte heller havren som serveras i hagen. Jag har fått han att smaka men han äter aldrig mer än några munnar och han spottar ut hälften.

han gillar inte betfor, musli, äpplen, morötter, hårdbröd, lusern, Krafft, inget som smakar sött eller luktar....listan kan göras lång.

Däremot älskar han hö, halm (äter upp hela halmbäddden men lämnar kraftfodret:smirk:) och fiskleverolja.

Tyvärr det heller inte tal om att byta hö eftersom alla andra hästar ar superfint hull av det.

Lösningen är ju egentligen enkel: proteinrikt kraftfoder. Men hur i hela friden ska jag lära honom att gilla det....:confused:

Sv: käkar halm hellre än kraft....

Har du provat med lusern av något slag?
Det är ju ett grovfoder och han kan ju tycka att det är mer OK med t ex hackad strå än havre och för honom konstig foder.

För några år sedan gav en del fiskmjöl till hästar. Har inte sett det fodret på flera år men det finns ju fiskmjöl till grisar och eftersom din häst äter fiskolja kan han kanske tänka sig att äta fiskmjöl också. Det är ju väldigt proteinrikt och på Island finns ju en tradition av att ge hästarna saltad fisk.

Senast ändrad:

Som jag skrivit ovan har jag verkligen kämpat med lusern också. Fick rådet av en foderexpert att prova hackat strå men han ratar det, tar bara någon tugga:(

Vilket fabrikat provade du?
Har själv märkt stor skillnad på smakligheten för känsliga hästar mellan olika fabrikat. De har olika konsistens som gör att olika hästar äter olika.

Tyvärr har jag bara tillgång till Kraffts sortiment eftersom jag bor långt upp i norrland:(

Synd för jag vet andra märken som mer liknar ensilage i konsistensen.

Men du skulle kanske kunna prova med Kraffts Mix. Det innhåller inte så höga värden men det skulle kunna vara ett sätt att introducera smaken av lusern till din häst. Innehåller ju gräsfröhalm och lusern och har värden som ett medel hö.

Jo har funderat på krafft mix men är det inte mer melass i det än i vanligt hackat strå? Han gillar nämligen inte sött...

Tror inte det för den är avsedd som hö för hästar under t ex tävling där det är svårt att ta med vanligt hö.
Det står ju tyvärr inte hur mycket det innehåller av melassen. Men det känns inte så när man tar i det. Mix är inte lika "kladdigt" hacken.

har du testat Mustangs sortiment? både mustang orginal å mustang breed e proteinfoder. orginalen e havrefri men inte breeden.

Om inte mustang finns på granngården har jag tyvärr inte möjlighet att prova....jag bor som sagt i norr.

Fast tyvärr tror jag att det inte kommer att skilja mellan olika kraftfoder
utan det handlar mest om att jag måste lära honom att äta det, men jag vet inte hur jag ska göra.

det handlar mest om att jag måste lära honom att äta det, men jag vet inte hur jag ska göra.
Genom att vara envis och genom att blanda det i det grovfoder han äter.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Görel
·
F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 872
E
Foder & Strö Jag vet att man inte kan säkerställa en god foderstat utan analys, men jag kommer troligen inte att kunna analysera mer än höet, eller...
Svar
12
· Visningar
1 340
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka