Angelique

Trådstartare
Hur gör ni med era hästar kör ni dem med käk?
Hade de på våran åring när vi körde in henne plockade bort den i vintras nån gång och har inte använt de sedan dess..
undrar nu om hon ska gå premie ska man slänga på den igen ..
Kör henne just nu bara med vanligt huvudlag inge, huva eller bomull i örona eller något annat.
hade käk och slag hjord vid inkörning men de plockade vi som sagt bort..

Känns ju lite som att om man slänger på massa extra grejer för premie att hon kanske blir okoncentrerade för att hon inte e van att gå med massa extra..
Vet att många kör sina med käk, halvstängt,helstängt,har huvor och tussar m.m
Men är det bara på lopp eller kör ni så när ni tränar hemma oxå?
:cool:

Sv: käk ?

Jag hade satt på både käk och någonting i öronen av säkerhetsskäl, man vet ju aldrig hur en unghäst reagerar i en ovan(?) situation.
Tänker även att det är bra att vänja hästen vid utrustning som den förmodligen ändå kanske kommer behöva i framtiden i tävlingssammanhang.

Har för det mesta inte samma utrustning hemma som på banan, vad som åker på till vardags respektive tävling varierar från häst till häst utifrån vad den behöver.

Jag har käk på min 2åring både hemma och på banan, men mestadels pga att jag även har springrem på honom. han går också med halvstängt, pga att han blir på tok för ofokuserad utan å springer inte framåt alls, bomull har vi med, vi kör bara på vägen å kan möta både de ena å de andra så vill döva honom så han inte ska höra så mycke. så har vi gjort med våran :)

Jag skulle inte köra utan käk i premieloppet, unghästar kan reagera helt tvärsom när dom kommer till banan på tävlingsdagar.

Jag skulle köra på banan före premie med andra hästar, typ provlopp.. och då får ju hästen höra start komando och gå med andra hästar precis som i ett premie.
Fungerar den utan tussar och check så skulle jag köra så... men i kort vagn skulle jag ha en slaggjord... oavsett häst!

Okej ska testa att köra med Bomull i öronen idag får väl slänga på en huva över oxå.. få se vad hon säger..

Kom ihåg att de hör alldeles utmärkt genom huva och bomull också. :D

Min ena hörde när en kratta välte på 300 m avstånd för ett antal år sen. Det var rena turen att jag såg vad som hände ska jag säga. Normalt hade jag aldrig sett vad hon vred örat mot.
Och min valack parkerade alla fyra i marken på ett vanligt ptrooo - med gummiproppar, gummiöron och fast huva förra veckan. :p

Men visst dövar det lite.

Käk vid premie - alltid. Den behöver inte vara så hårt spänd men jag vill ha den där första gångerna tillsammans med andra.

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 420
Senast: Kaching
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 762
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar