Känner mig så skylldig... Lillan då??

K

Korpilompolo

En lång historia. Ett för mig besvärligt problem.
När jag gick på gymnasiet (häst, inriktning trav) för en sisådär 8 år sen, leasade jag en fantastisk häst. Exelle. Ett varmblod som inte var av denna värld. Otroligt klok och vacker, en sagohäst. Jag fick ha henne i skolstallet mot att våran magister fick låna hästen i utbildningssyfte och hon trivdes jätte bra med detta, och eleverna trivdes verkligen bra med henne också. Så till hennes enda "fel", hon dög inte till tävling. Hon hade en gammal skada på ena framfoten som gjorde det besvärligt för henne med traven så jag och ägaren bestämde tillslut att det ända rätta var att sälja henne till en ridtjej. Hon trivdes jättebra under sadel och jag hade många gånger med henne på skolans ridlektioner och ridskolechefen var mäkta imponerad av hennes vilja att samarbeta. Men som sagt. Jag skulle ha en tävlingshäst... Jag var inte ens med när tjejen hämtade hästen... Det var sorgligt..
Några år senare slutade jag med travet och tittade inte åt en häst överhuvudtaget, jag var less då jag jobbade med kräken 28 timmar om dygnet 9 dagar i veckan.. Lessheten sinade snart då min sambos mor har hästar och jag var där och luktade på dom ibland och så småning om började rida hennes gamla märr. Så plötsligt förra våren bestämde jag mig för att nu jäklar var det dags, jag ville ha en egen häst. Sagt och gjort. Jag hittade i sensomras ett litet fint varmblodssto, åkte till värmland och hämtade hem Lillan. Jag älskar hästen mest av allt och jag vill intala mig själv att hon kommer å bli perfekt.. För mig är hon ju det.. Eller..?? Hon är snäll, men hon är så explosiv, alltid ärlig och gör allt för att vara mig till lags, hoppar som en gudinna, men jag börjar tro att hon är för stark och lite för nervig för mig.. Jag vet inte mycket om hennes bakgrund men hon har troligtvis bara använts för tävling och den instinkten lever kvar, jag kan inte begära för mycket av henne då hon inte vet annat. Jag ger henne all tid hon behöver och vi kör på i hennes takt. Mycket markträning blir det.
Jag har många gånger ångrat att jag inte behöll Exelle för hon skulle varit perfekt nu och jag är säker på att vi kunde kommit långt inom hobbyridning. Det pratas varmt om hästen mellan mig och mina vänner som också minns henne som den fantastiska häst hon va. I onsdags började jag diskutera med sambon och kom helt sonika in på den gamla hästen och lite fina minnen, i torsdags satt jag och snurrade på nätet ock HUGG I HJÄRTAT :eek: DÄR ÄR Exelle UTE PÅ ANNONS :cry:
De begär mer för henne än vad hon är värd för en vanlig hästmänniska, jag skulle ge minst 10 ggr mer om jag hade råd. Men, jag har ju en häst och jag har inte råd att hålla en till. Jag kan ju inte bara slänga bort det jag och Lillan byggt upp för att det dyker upp en annons på en annan häst..:confused: Min sagohäst.
Jag sitter och skäms för att jag ens tänker på att jag vill ha en annan häst än underbara vackra Lillan som bara är lite missförstådd. Men Exelle är ju inte vilken häst som helst.. Kan nån ge mig en spark i röven och tala om för mig att livet går vidare.. Sitta här å lipa, det finns de som har riktiga problem..
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Sälj Lillan till någon som anser att hon är deras sagohäst. Och köp Exelle. Det verkar vara det enda rätta.
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

sälj Lillan - köp exelle.

men kolla upp exelle först så hon fortfarande är den drömhäst du en gång hade. Mycket kan ha hänt med henne så hon inte längre är den hon var.
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Om du redan är lite tveksam om du och Lillan är en bra matchning så kanske ni båda skulle ha det bättre av att hon får en ny matte/husse som tycker att hon är det underbaraste som finns?

Och ring/maila på Exelles annons och se om du kan titta på henne för åren har ju ändå gått och mycket kan ha förändrats. Men det låter ju som om hon fortfarande finns i dina tankar och drömmar och kanske är det meningen att det ska bli din häst igen? :)

Håller alla tummar!
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Om det är den hästen jag sett så var hon bara 3 år när du hade henne?
och 10 000 är väl inget överpris heller?
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Ditt hjärta har ju redan valt åt dej ;) Så vad väntar du på ?
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

En häst förändras MKT under många år... Åk och titta på Exelle är hon dock fortfarande det du "saknar/vill ha" så självklart sälj Lillan och köp Exelle istället... Men som sagt Exelle kan ha ändrats mkt under dessa år så hon kanske inte ens e samma häst längre, vilket också kan va bra att se (om de nu e så) så man inte går och "undrar" ....
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Jag tycker oxå att du ska köpa Exelle - men vet du hur hon är nu? Är det samma häst som när du kände henne? Bara så att du inte blir besviken över att hon kanske har förändrats..

Men känns det rätt, så köp henne
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Jag håller med föregående talare:banana:
Åk ut och kolla på Exelle och då märker du själv om du vill ha henne.
Känner du att du vill så gärna ha henne så köp henne och sälj Lillan.
Lycka till
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Jag tycker att du själv resonerar dig fram till vad alla tidigare säger och då blir svaret "givet".

En liten varning (som även cowboydreams är inne på). Tiden går och du vet inte hur Exelle är idag (?). Dessutom har du också utvecklats / förändrats. Alltså - "som förr" blir det aldrig.
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Kan du inte låna ut Lillan på foder tills vidare? Då kanske du inte får lika "dåligt samvete"? Du har ju fortfarande kontroll på vem hon är hos och att hon har det bra på det sättet. Visar det sig att fodervärden vill och är en bra människa för Lillan senare så kan du ju sälja henne då.

Klart att du skall följa ditt hjärta. I sådana här sammanhang finns det inga rätt och fel och man kan inte göra mer än sitt bästa. Jag följde mitt hjärta vilket innebar att jag kom hem med en fyraårig hingst som vare sig var inriden eller inkörd - i stället för den trygga läromästare på minst 8-10 år som jag skulle ha :eek:

Men hjärtat valde och jag har aldrig ångrat mig. Eller hjärtat och hjärtat förresten, innerst inne känns det som om HÄSTEN valde mig och att hjärtat lät sig väljas.

Det låter som om ditt hjärta är fyllt av båda hästarna men att du inser att det är Exelle som du skulle bli lycklig med - då måste du nog faktiskt försöka. I annat fall finns risken att du alltid vill att Lillan ska BLI Exelle och de är ju inte samma häst även om de är av samma ras.

Åk och träffa Exelle i vart fall. Kanske kommer hon och ditt hjärta att tala om för dig då vad som är rätt?
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

De flesta verkar eniga. :D Nu blir jag nyfiken, hur tänker du göra? Jag tycker också att du kan ringa och höra med säljaren om du får komma och provrida. Du behöver ju inte bestämma dig innan du varit där. Låter som en trevlig häst i annonsen.

Om skadan gör sig påmind kanske priset är ngt högt men man vet aldrig vad säljare låter bli att säga. Vet ett vbl som såldes nyligen som "tränings/tävlingshäst - ej travare" trots att han var både travare och hade en allvarlig krossskada i bogen som iaf när jag red honom i somras hindrade honom helt från att ta en böjning i vänster varv.
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Jag sitter och skäms för att jag ens tänker på att jag vill ha en annan häst än underbara vackra Lillan som bara är lite missförstådd. Men Exelle är ju inte vilken häst som helst.. Kan nån ge mig en spark i röven och tala om för mig att livet går vidare.. Sitta här å lipa, det finns de som har riktiga problem..

Jag tror inte att du har fått de svar du ville få.
Men jag tror att det kan bero på att flera av de som har svarat dig kanske har en känsla av att de har facit i hand.
Naturligtvis går livet vidare säkert utan både Exelle och hästar överhuvudtaget. vi har ju inte ngt annat val om vi hamnar i en sådan situation. Jag har bara sålt en enda häst. Det har jag ångrat massor av ggr, en lång historia som jag inte vill berätta just nu. Min "nya" häst är nog trots det ändå hästen i mitt liv så om jag hade fått välja hade jag definitivt behållt den jag har nu.
Men av det du skrivit så tycker jag som ngn som svarat strax före mig att det bästa hade varit att låna ut hästen du har nu och köpa tillbaka din Exelle.
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Om skadan gör sig påmind kanske priset är ngt högt men man vet aldrig vad säljare låter bli att säga. Vet ett vbl som såldes nyligen som "tränings/tävlingshäst - ej travare" trots att han var både travare och hade en allvarlig krossskada i bogen som iaf när jag red honom i somras hindrade honom helt från att ta en böjning i vänster varv.

Exelle fastnade med hoven som föl och har en "klumpfot". Hon hade inte som tre och fyraåring ont av det och jag tror bergsäkert att hon inte heller har det idag. Problemet var balansen. Vi hade nog alla möjliga lösningar med diverse skor och tåvikter och allt tjosan för att få till det. Och sen var det nog inte riktigt hennes grej att springa sådär jätte fort i trav. Hästen är värd varenda öre och mer därtill, jag hör nog till den kategorin som är van vid att en "gammal avdankad travare" (som för övrigt är den bästa häst man kan ha) kostar en sisådär 5000. Men som sagt, vann jag en miljon så skulle jag ge varenda öre för den hästen...
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Allting går att ordna. Du har fått många förslag hur du kan göra. bla sälja den du har nu och köpa Exelle, eller så skaffar du medryttare så länge till den du har nu...sen låter du tiden utvisa om du kan ha 2 hästar eller inte, eller hyr du ut nuvarande på foder. När du säger inte råd, menar du då inköpspriset eller driften med 2 hästar sen ?

Jag tror starkt på ödet. korsas ens vägar efter många år, då har man fått en andra chans och man bör ta den. Så resonerar jag.
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Och sen var det nog inte riktigt hennes grej att springa sådär jätte fort i trav. Hästen är värd varenda öre och mer därtill, jag hör nog till den kategorin som är van vid att en "gammal avdankad travare" (som för övrigt är den bästa häst man kan ha) kostar en sisådär 5000. Men som sagt, vann jag en miljon så skulle jag ge varenda öre för den hästen...

En travare som inte duger till travet och är ung är oftast dyrare än de som hunnit tävla trav ett tag. Min (sto, 7år, startad 5 löp ingen framgång) kostade 7000kr.

Det låter som att ditt hjärta redan valt. Åk och titta på hästen, se om hon är den du sålde en gång. Är hon det så ta med henne hem igen.
Du verkar redan tveka kring Lillan, så kanske dags att hitta någon som känner för henne vad du känner för Exelle? Eller låna ut på foder?

Lycka till!
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Men åk och titta!! Antingen känner du att - Nej, det är inte samma häst som det var innan och då vet du det och kanske värdesätter den du har mer..eller..så säger det PANG!! och du vill köpa henne. Då löser du det efter hand tror jag. Säljer den andra eller lämnar på foder.
Men om du inte gör nåt, får du aldrig veta heller.. Vilket är värst?
 
Sv: Känner mig så skylldig... Lillan då??

Ta chansen att åka och titta på henne! Jag googlade fram annonsen och 10 000kr var ju inte så mycket, du kanske kan ta ett banklån om du inte har pengarna idag.

Tar du inte chansen så kommer du ångra dig tror jag, hästen du har idag kanske du kan låna ut eller skaffa en medryttare åt om tiden inte räcker till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp