Känd okänd stam

Seabaz

Trådstartare
Min ponny har okänd stam i passet, förutom mamman men hon har i sin tur okänd stam så...

Däremot så har jag hela stammen på papper eftersom jag har släktforskat på honom ;)

Är det okej, tycker ni, att skriva ut faderns namn när man anmäler till tävling? (ej via TDB) Tex lite seriösare klubbtävling där dom har kompletta startlistor men anmälan görs på blankett där man kan fylla i härstamning...
 
Sv: Känd okänd stam

Nej det tycker jag inte.

I informella sammanhang kan man tala om vem hästen är "egentligen" men jag skulle inte göra offentligt anspråk, i något sammanhang, på en härstamning som jag inte kunde backa upp med pass o dyl.
 
Sv: Känd okänd stam

Är pappan godkänd för avel? Är han det kan du säkert få din häst dna-typad mot pappan, om det känns viktigt för dig! :)
 
Sv: Känd okänd stam

Nej det tycker jag inte att du ska göra. Det finns ju någon anledning till att hästen står som okänd och det tycker jag att man ska respektera. Det är en annan sak om du skriver ut stamtavlan på en stamtavla och sätter upp hemma i ditt eget stall. Det tycker jag är helt okej men inte om man står uppstallad på en större anläggning.
 
Sv: Känd okänd stam

jAG TYCKER DU SKA BLODTYPA MOT PAPPA OCH MAMMAN SÅ DU HAR SVART PÅ VITT ATT DET ÄR DESSA (sorry caps lock) som är föräldrar.

När du har detta så kan du väl fixa pass och allt till hästen så har du ju stamtavla och pass.

Då kan du ju skriva ut stammen=)
 
Sv: Känd okänd stam

Det var länge sen man blodtypade, numera dna-testar man. För att det ska gå måste båda föräldrarna vara i livet om de inte finns i databasen sedan tidigare. Sen kan det vara så att det måste betalas avgifter för att få registrera hästen med stam, det räcker inte alltid med att veta vilka föräldrarna är.
 
Sv: Känd okänd stam

Oki fast om man nu vill promt ha en stamtavla och de går så kostar de givetvis=):)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Har en häst men okänd härstamning i passet. Kan man efterregistrera stammen med DNA? Har hela stammen på papper, det är bara inte...
Svar
1
· Visningar
859
Senast: Görel
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 071
Avel Har i flera olika sammanhang nu på senaste sett hästar med just denna kombination. Alltså E: Känd U: Okänd UE: Känd. Hur är detta...
Svar
13
· Visningar
1 712
Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 876
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp