K R I S !!

S

Stucci

vi kopte 3 kaninungar 2 manader sen. och da var alla "honor" , lite senare visade det sig att bara en var hona och dom 2 andra var hannar.. Nu har tjejen olyckligtvis blitt parad :S Och hon ar bara 4 man, ar det farligt???????????????????????? behover hon bo inne?? ( parningen var nog i borjan pa augusti, slutet pa juli) Svara SNART
!!!

Sv: K R I S !!

Men snälla, du behöver inte starta 2 trådar. De syns ju ändå..

Klart det kan gå riktigt illa, hon är ju trots allt bara en bebis själv.
Men förhoppningsvis kommer det gå bra. Men om jag vore som du skulle jag inte behålla ungarna eftersom det är inavel.

Nu vet inte jag så mkt om just kaniner, men har inte hanar pung eller?
Tycker det är väldigt många som "råkar" få fel kön. På råttor iaf så kan man se det väldigt tidigt..

Vad ska du göra? Jag tror att det kommer att gå bra. Motion fritt, bra mat och rör henne inte sista tiden då hon , om hon är, högdräktig och låt henne bygga bo i lugn och ro. Ta bort hanarna och såklart mycket hö om hon vill använda sig av det vid bo- bygget. vet du hur du kollar om det är hona eller hane på kanin?

Nu vet inte jag så mkt om just kaniner, men har inte hanar pung eller?
Tycker det är väldigt många som "råkar" få fel kön. På råttor iaf så kan man se det väldigt tidigt..

Det är vääldigt svårt att se om man inte har ett "tränat öga" innan dom är 5 mån.. Händer att erfarna uppfödare tar fel ..

Jag har inte riktigt förstått det här med ålder vid parning. Det är kris om dom är under 6 mån, och kris om dom är över 1 år när dom får sin första kull :crazy:
Hur är det egentligen?

Blir dom inte könsmogna vid 5 mån? Kan det inte vara så att hon bara är skendräktig?

Kaniner är kända för god fruktsamhet. Normalt får en avelshona tre kullar om året med i genomsnitt sex till åtta ungar per kull. Djur av småvuxna raser blir könsmogna vid ca fyra månaders ålder, större raser senare. Lämplig ålder för första parning är från 5-6 månader för de minsta och 7-8 månader för de största raserna.

Fruktsamheten påverkas av näringstillförseln. En hona som inte blivit dräktig brukar plocka hår ur pälsen ca 3 veckor efter parningen. Om honan blivit dräktig kan man, om man är van, efter omkring halva tiden känna fostren med handen. Dräktigheten varar ca 30 dygn; skendräktighet förekommer och varar i 15-20 dygn.

Källa: NE

Haft kanin i många år, å det kan vara så att det går väldigt bra, det kanske går mindre bra. Men mitt råd till dig är att du har henne under uppsikt då det närmar sig. Det jag skulle kunna tänka mig skulle vara problematiskt är väll att hon skulle vara liten i sin kropp för att få ut dem, men å andra sidan har hon ju blivit könsmogen, å naturen brukar klara det mest konstiga ting :D

Kanske är hon bara skendräcktig, min honor har blivit det ett par gånger.. Mitt tips till dig är att antingen göra dig av med hanarna/honan, ha dem i olika burar eller kastrera hanarna

Lycka till !:)

Tack! Lyckligt nog har hennes mage inte blivit storre och inte "brosten" heller.. Men hon far all mat och ho hon behover, last manga bocker. ursakta har ej aao. Men vi far hoppas pa det besta :D

Hade hon varit dräktig hade nog du nog sett något nu, eller så hade hon t o m fått ungar tror jag. För om vi säger att hon blev parad första augusti så har det ju gått ca 35 dagar, och det brukar inte ta så mycket längre tid. Det är nog vanligare att det tar kortare tid.

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 375
Senast: Inglorion
·
Hästmänniskan Jag har en "hast tjej" som kommer upp en gang i veckan (ibland mer nar hon vill) och hjalper mig med stall etc. (long story men jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 119
Senast: moholmarabs
·
L
Träning Hejsan, I slutet pa Augusti far jag hem min 2 ariga pre hingst..Jog bor i england och jag har tre hagar, tva som ar stora och en...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: lovelylace
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama