Juverinflammation?

lady_vip

Trådstartare
Stod och kände på min ena hästs juver nyss och upptäcker att det högra är svullet:confused:

För att försöka förklara så känns det som om det ligger en korv i det, känner att det är lite hårt och avlångt.

Hon är inte öm, har aldrig haft föl eller ens blivit betäckt, men har precis brunstat.

Henne juver brukar vara obefintliga, fast jag kan inte komma ihåg att jag har pillat på dem under brunster innan...

Blir såklart skiträdd och ska åka utomlands fredagnatt, perfekt timing:crazy:

Sv: Juverinflammation?

Stod och kände på min ena hästs juver nyss och upptäcker att det högra är svullet:confused:

För att försöka förklara så känns det som om det ligger en korv i det, känner att det är lite hårt och avlångt.

Hon är inte öm, har aldrig haft föl eller ens blivit betäckt, men har precis brunstat.

Henne juver brukar vara obefintliga, fast jag kan inte komma ihåg att jag har pillat på dem under brunster innan...

Blir såklart skiträdd och ska åka utomlands fredagnatt, perfekt timing:crazy:

Mycket insekter som bitit henne kanske? Testa att smörja in juvret ordentligt.

Har hon feber?

Mitt ena islandssto fick juverinflamation i våras.
Fy vilken mardröm för henne :crazy:

Hon fick 41 graders feber på bara några timmar
efter att jag tittat till en pigg och glad fröken i hagen så
var hon alldeles håglös och som sagt jättefebrig.
Fick nästan dra in henne i stallet.

Ringde vetrinär som kom ut och gav en dubbeldos penicillin plus att jag fick spruta henne en gång om dagen själv i tio dagar efter det.

Fick knappt ta på juvret, hon var jätteöm och stor/svullen och jättespänd.

Hon hade fyllt upp en grötliknande mjölk i juvret som jag fick mjölka bort i några dagar, det såg ut som lite utspädd havregrynsgröt ungefär :crazy:

Tillslut blev hon piggare och den grötliknande mjölken försvann och det kom lite mer mjölkliknande stril, då slutade jag mjölka ur henne för att inte stimulera mjölkproduktionen så att den skulle komma igång.

Vid juverinflamation kan spenen förstöras för alltid om man har otur, men vad de flesta inte vet är att hästar har fyra "spenar",
men bara två stycken syns (juvret),
men det finns alltså två stycken "mjölkkanaler" i varje spene
-så det kan gå bra ändå, även om en 'kanal' blivit förstörd.
Allt enligt min vetrinär som jobbat på avels/seminstation i 40 år.

Juverinflamation är inte så vanligt enligt honom.
Men det finns tydligen fler orsaker än att stoet har/haft föl som kan orsaka juverinflamation.

Nåt annat jag var tvungen att göra var att omedelbart ta bort allt kraftfoder samt ge henne mindre hö än vanligt för att hon skulle sin-lägga sitt juver (om de får protein så rinner det istället till i juvret).

Har du hästen på bete så begränsa till bara en liten hage om hon nu har juverinflamation.

Lycka till och hoppas att ni slipper juverinflamation.
För mig slutade vetrinärbesöket på ungefär 3000kr och penicillinsprutorna på 350-400 kr.

Min älskade tjej är helt frisk från juverinflamationen nu och juvret har gått tillbaka till normal storlek och 'mjukhet'
och jag hoppas att spenarna klarade sig så hon kan ha ett diande föl i framtiden för hon har gett fina föl enligt förra ägarna och jag vill gärna avla på henne. :)

Så här ser hon ut, min Isafold :love:

21473425.jpg

Gos med husse :love:

21472809.jpg

min häst blev svullen och varm i juvret för kanske 2år sedan, hon var öm och jag tror hon hade lite feber, var lite slö och så.
pga en annan åkomma fick hon en penecillin kur, hon blev piggare och o-öm, men svullnaden gick inte ner.

hon är fortfarande svullen, som om något "hårt" skulle ligga där. hon har aldrig gillat att man pillar där men hon tycker det är helt okej, och svullnaden går ner efter att hon motionerats.

har ingen aning om vad hon har "fått", men eftersom hon är pigg och glad och inte har några besvär så har jag inte gjort nånting "åt det"..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka