Juver, mjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare messsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 4 947
Sv: Juver, mjölk?

alltså, när börjar den "genomskinliga" mjölken?
och när börjar den "vita" färdiga mjölken?

Kan vara väldigt olika från häst till häst och gång till gång. Vissa ston kan ha mjölk långt i förväg andra börjar knappt inte förrän de har fölat.
Förra året var det stort med en typ av test som man kunde göra själv hemma på stoets mjölk för att se hur långt det var kvar till fölning. Tror ingen som provade det här fick rätt resultat. Det var ganska stora avvikelser hos olika ston.

Nästan omöjligt att säga. de flesta ston(inte förstafölare)börjar sätta juver 3-4 veckor innan fölningen.
Ca 2 veckor innan brukar det gå att tvinmga fram lite genomskinlig mjölk, men det är inget man ska göra i "tid o otid"!:mad:

Men som redan nämts , det är mkt individuellt!

Mitt sto brukar fylla juvret någonstans 4-6 veckor innan fölning.
Fick ett tips för att kolla om fölningen är nära förestående. Som någon nämnde kan man, när det börjar närma sig, mjölka ur en droppe för att kolla färg och klibbighet. Om droppen är mjölkfärgad ska fölningen bara vara nåt dygn bort. Den ska också vara klibbig och söt.
Provade förra året och det stämde.
Har dock också fått varning att man inte ska pyssla med det här för mycket då mjölken kan komma igång utan föl och då försvinner ju råmjölken.

Kapar tråden på en fråga.... Någon som har sto som bara har ena juvret fyllt innan fölning?

Det kan hända emellanåt. Ofta beror det på att den ena "ljuverdelen" har ngn typ av "skada", typ haft en ljuverinflammation eller dylikt. Ett föl brukar klara sig bra med bara en dibar spene oxå...

Hej!

Är bara nyfiken på det du skrev, att man inte ska klämma i tid och otid för att se om det kommer något ur spenen. Jag har tryckt lite då och då när fölningen varit väldigt nära förestående men då har det bara varit en droppe. Anledningen var att jag bara varit med om ston som inte satt vaxdroppar och då ville jag kolla konsistens på mjölken för att se ifall det var på gång. Är det så farligt att klämma ur en droppe ibland när det är nära? Varför? Tvingat framhar jag inte behövt göra utan det har räckt att dra lite i spenen.

Frågar man inte får man inga svar ;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Alexandra_W
·
Avel Ni som använt er av de har det stämt? Använder finally foal o tycker det stämt bra tidigare, men hur snabbt kan de slå över om den är...
Svar
3
· Visningar
729
Senast: Karro-Lina
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·
Avel Hittar ingen tråd om just hur juvret skall kännas. Skall de vara mjukt? Hårt? 😊hur såg era ut och kändes när dom börjat sätta juver?
Svar
5
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka