Juridisk översiktskurs

Tussinussen

Trådstartare
Jag har nyss fått antagningsbesked - hade sökt JÖK:en på distans överallt, och har blivit antagen till kursen på Mitt U (100% distans) Uppsala U (50% distans) och Umeå U (50% distans).

Undrar om det är någon som läst någon av dessa, som kan säga hur kursen är? Bra/dålig? Om man skulle göra ett val, är det något universitet som är erkänt bäst på juridik av dessa 3?

Sista frågan: jag jobbar i stort sett heltid - jag räknar på att kunna läsa en 50% kurs (jag arbetspendlar o har mycket egentid under veckorna, utan ansvar för familjen eller hästen - o har läst 50% kurser förut) men undrar om 100% kursen - är det realistiskt att tro att man kan kombinera det med jobb? Har som sagt mycket egen tid på kvällarna, som f n mest går åt till Netflix o läsa.

Tacksam för lite råd :)

Är det en 30p på 100 procent eller 15?
15 fixar du om du är hyfsat läsbegåvad.
Den är inte jättesvår att läsa enligt mig iaf :)

Jag har aldrig pluggat juridik men eftersom det är en grund/översiktskurs så torde det vara genomförbart med att läsa den på heltid om du har lite koll på läget sedan innan och har en hyfsad studieteknik.

Just hur mycket man orkar plugga är svårt, speciellt i samband med jobb. Jag kan uppleva att det är enklare när jag har mycket att göra eftersom det blir lättare att hålla en vettig rutin. Om du läser kursen på halvtid så har du ju lite mer marginaler att vifta på om du inte hinner med lika mycket som du önskar ifrån början. Så för och nackdelar med allt :D

Det tror jag inte är nåt problem alls.
Är der några träffar på plats ?
Ibland är det de som ställer till det när man ska jobba samtidigt

Nej det är helt nätbaserat. Ingen obligatorisk närvaro på nätet - bara obligatoriska inlämningsuppgifter + slutprov.

Jag har nyss fått antagningsbesked - hade sökt JÖK:en på distans överallt, och har blivit antagen till kursen på Mitt U (100% distans) Uppsala U (50% distans) och Umeå U (50% distans).

Undrar om det är någon som läst någon av dessa, som kan säga hur kursen är? Bra/dålig? Om man skulle göra ett val, är det något universitet som är erkänt bäst på juridik av dessa 3?

Sista frågan: jag jobbar i stort sett heltid - jag räknar på att kunna läsa en 50% kurs (jag arbetspendlar o har mycket egentid under veckorna, utan ansvar för familjen eller hästen - o har läst 50% kurser förut) men undrar om 100% kursen - är det realistiskt att tro att man kan kombinera det med jobb? Har som sagt mycket egen tid på kvällarna, som f n mest går åt till Netflix o läsa.

Tacksam för lite råd :)

Jag läste den via Umeå (distans, 50%) för några år sedan. Minns den som bra och fick med mig en hel del jag har haft användning för senare. Inga djupare kunskaper, men väl bra verktyg inför ev. fortsatta juridikstudier eller bara vardagsjuridik i största allmänhet.

Nu är jag inte direkt opartisk då jag är en inbiten Umeåstudent, men jag röstar för UmU :angel::D Jag arbetade också samtidigt och tyckte inte att det var några som helst problem. Minns att jag hann plugga lite till och från jobbet också då jag pendlade med buss. Det hade garanterat gått utan det också, var mer som tidsfördriv under jobbresorna

Uppsala skulle åtminstone själva säga att se är bäst. :D Skämtåsido, deras juridiska institution är erkänt bra.

Juridik är inte alltid så svårt men det är inte sällan tidskrävande. Jag hade nog satsat på halvtidsstudier.

Skulle också säga Uppsala och halvtidsstudier. Det är tidskrävande med juridik och har man inte läst juridik så får man lägga ner en del tid på juridisk metod o.s.v Det är en bred bra baskurs tycker jag som man har stor nytta av även i vardagslivet.

Jag läste Jöken förra året, på 50% under 8 veckor, på KTH. Det är en jättebra kurs som man definitivt har användning för även annars - skulle nästan vilja påstå att en del av det som tas upp är allmänbildning. Mycket av det handlar bara om att vara bra på att hitta rätt i lagboken, även om det förstås finns en del begrepp och liknande man ska lära sig.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 451
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 492
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka