Jungfru Maria-katt?

Lycanthrope

Trådstartare
Vår katthona har blivit rundare på ganska kort tid.
Hon är innekatt (men ej kastrerad). Vi har nyligen (ett par månader sedan) fått hit en hankatt också, som är kastrerad. Han är 6 år och har varit kastrerad länge.


De får samma mat i samma mängd. Men jag tycker honan äter mer än vanligt, hon är ganska glupsk. Annars är hon som vanligt.

Vad kan det bero på? Dräktig kan hon ju inte vara (om inte gud har planer för henne :angel:)
Finns det något annat som kan trigga igång extra hunger? Dom har ingen mask.
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Ja, de kan bli skendräktiga. Händer om hon löpt och blivit parad (vilket leder tillägglossning) men inte blivit dräktig. Tex om hon blivit parad av en kastrat eller infertil hane.
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

är du säker på att han hade båda kulorna nere vid kastreringen (om han nu är kastrerad)? eller om han var krypt eller monorkid?
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Har hon fyllt ut i jumskarna?
Man kan känna kattungarna där sista tiden innan det är dags, som små bulor. :)
Nån annan kanske kan förklara bättre. :o
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Kolla tuttarna! De blir alltmer röda om de är dräktiga. Vi har en som är troligtvis är dräktig nu. (eller hon ÄR dräktig, är parad men löpte dåligt just då därav osäkerheten.) Efter redan 1-2 veckor såg man att tuttarna var mörkrosa. En vecka senare, 2-3veckor efter parning, såg jag att hon började bli rund och tydligt ojämt rund, är mer rund på ena sidan. Jag vet inte om de kan hoppa över de tidiga tecknen, men det händer ju på människor så det kan väl hända på katter med antar jag.

Andra saker kan ju vara att hon faktiskt börjar bli tjock. Kanske börjar hon äta mer pga den andra katten och därmed blir tjock. Ibland äter de mer av stress eller så äter hon mer för att hon trivs bättr med en kompis eller av någon annan anledning påverkas av den andra katten. Diabeteskatter kan oxå bli runda om buken. Den enda diabeteskatt jag har haft var en hankatt som blev "päronformad". Han var alltid hungrig, han kissade en del oxå i slutet.
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Skendräktig. Dräktig. Eller så äter hon mer nu när hon har sällskap/konkurrens.
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Kastrerade hanar kan para och utlösa ägglossning=skendräktighet så både det samt ökad konkurrens=ökat matintag kan vara orsak till det hela.
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Hur gammal är hon? Min ena honkatt tjockar alltid på sig på hösten inför vintern :-) Fast det var en innekatt? Då funkar inte den teorin.
 
Sv: Jungfru Maria-katt?

Fast det var en innekatt? Då funkar inte den teorin.

Båda mina innekatter har tjockat på sig rätt ordentligt nu under senhösten/början på vintern, så det behöver de nog (uppenbarligen) inte vara utekatter för att göra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt idag har min stora fröken spytt sammanlagt fyra gånger, igår en gång. de senaste tre gångerna var nyligen, då hon först spydde upp en...
Svar
4
· Visningar
3 437
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 307
Senast: kem
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 936
Senast: lundborg
·
C
Övr. Katt Jag flyttar om en vecka, och när vi bott in oss lite så ska vi äntligen få en katt av en kompis. Först var det inga alternativ, vi...
Svar
5
· Visningar
2 183
Senast: fia0
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp