Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

Nu ska Clintan på stort julbord med jobbet.:) Vet ju att det finns vissa saker man bör undvika på julbordet som t ex gravad lax och ål. Någon som vet mer vad man bör undvika och vad som är fritt fram. Kan man t ex äta rökt kött/fisk och äta patéer. Har varit inne på livsmedels verkets hemsida, men blir mest förvirrad av den.:confused: Det jag vill undvika äta är mat som det kan finnas listeria och toxoplasma i. Andra former av matförgiftningar är vad jag har förstått inte skadliga för fostret, om man nu skulle råka ut för det. Det är ett rätt känt ställe (Spångens gästgiveri), så maten håller nog hög kvalité, då de troligtvis inte vill få dåligt rykte. Så vad äter ni på julbordet och vad undviker ni när ni är gravida?

/Clintan som ska undvika lättglöggen ;)
 
Sv: Julbord

Jag ska oxå på julbord snart. Det jag tänker kolla är att jag får fräsh mat... T.e.x. en "nyöppnad" jansonsfrestelse och liknande... Tycker det känns som en onödig risk att äta sånt som varit framme länge. Likadant tänker jag undvika ost! Det plockar folk i med händerna och det är inte så hygieniskt...

Sen ska jag ju tillägga att jag har fått skäll av min barnmorska för att jag är överdrivet pjåskig... Bara att handla pålägg tar för mig numera en 20 minuter... Så jag kanske inte är världens bästa på att ge råd om sånt här men men:D
 
Sv: Julbord

Julmat och bufféer rent allmänt är känslig mat.

Allt som är genomstekt och genomkokt är fritt fram. Undvik allt som inte är det!

Man ska helst akta sig för alla röror som inte är typ nyutsatta på bordet. Risgrynsgröt/ris a la malta är kända bakteriebomber. Patéer ska helst undvikas.

Sill är fritt fram!

Gravat och rökt ska man helst undvika. Vare sig det är kött eller fisk.

Även dessertostarna bör undvikas. Hårdostar ska vara ok.

Ägg ätes hårdkokta.

Smör och bröd går bra.

Använd ditt sunda förnuft och fråga gärna personalen och förklara att du är gravid och lite ängslig.
 
Sv: Julbord

Bara att handla pålägg tar för mig numera en 20 minuter...

Man skulle kunna tro att det är jag.;) Vågar inte köpa rökt skinka och inte salami. Bara kokt skinka, leverpastej och vanlig ost som jag är säker på. Köpte pesto idag och läste att där var ostpulver i den. Direkt tänkte jag att: "Undra om man kan äta detta?" Kom sedan på att ostpulver finns nog i mycket utan att man tänker på det och vad jag hört så har ingen blivit sjuk av det, om man inte är laktosallergiker. Tror att jag börjar bli lite väl hispig angående maten. Tur att godis är ok.:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Julbord

Japp himla tur! Fast när det gäller pålägg ska man vara försiktig med allt som är vacuumpackat. Köpa över disk i charken, av fräscha nyuppackat är bäst. Vacumpackat ska helst vara i första halvan av hållbarheten för att vara ok. Har halva tiden gått ska man helst undvika det.
 
Sv: Julbord

Antar att allt på sillbordet är ok. Gillar sill så det är helt i sin ordning. Har hört att de har uppemot 150 olika sorter, så i värsta fall kan jag ju alltid äta mig mätt på det.:angel: Hur är det med stenbitsrom, det brukar ju ofta ligga en klick uppe på ägget.
 
Sv: Julbord

Tror det är ok, jag åt själv rom ofta som gravid. Har för mig att den är kokt eller nåt.

Var uppmärksam på allt som smakar minsta lilla konstigt, ät inte mer av det då. Glöm inte bort att njuta av allt det som trots allt är "tillåtet"! Lyllos!
 
Sv: Julbord

Själv undvek jag gravad och kallrökt lax och rökt ål. Det var svårt!!! ;)

Utöver detta undvek jag dessert-ostar, typ Brie, eftersom jag inte visste säkert om de var pastöriserade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Enligt barnmorskan så ska man undvika rå fisk men hur farligt är det egentligen? Vad kan hända? Julen närmar sig och jag kommer inte...
Svar
10
· Visningar
3 364
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp