Jul på djursjukhuset för Akilles :-(

Carolininen

Trådstartare
Fick åka in akut med Njuffen igår kväll. Något har hänt med hans nacke och han hade ont så att han skrek :(
Fick lämna honom där för iv. smärtlindring, man vågar inte röntga inom ett dygn efter att skadan uppträtt.
Vet spekulerade i diskbråck eller ev hjärnhinneinflammation.
Jag körde därifrån utan hund med tårarna forsande.
Tankarna snurrar. Blir han bra? Hur lång rehab pratar vi om? Är det värt det? Är jag kapabel att avsluta så att jag inte utsätter honom för onödigt lidande? Om detta är hans sista dagar i livet vill han absolut inte tillbringa dem i en box på sjukhus. Han är fruktansvärt hem/mattekär, satte tassarna i backen direkt när han märkte att jag gick på andra hållet.
Akilles är ju redan sjuk. Allergi/hypothyreos. Men mår fint på kortison och levaxin.
Stackars min fina raggbjörn, ensam på djursjukhuset....

Någon som har en tanke om detta? Vad tror ni om rehabiliteringen? Operation?

Sv: Jul på djursjukhuset för Akilles :-(

Usch då :(. Håller tummarna för att det är något som går över, som en muskelsträckning eller något!

Jag har haft en hund med hjärnhinneinflammation. Hon var helt symptomfri inom 4 månader.

Sigge hade plötsligt ont i nacken och skrek, för drygt ett år sedan. Veterinären hittade ingenting, han fick smärtstillande och vila i 10 dagar och var sen bra. Veterinären gissade på en sträckning, ingen rehab att prata om.

Nu blev aldrig min inlagd så din mår kanske sämre, men ville iaf dela med mig av att det inte behöver vara någon fara.

Hoppas att allt går bra.

Usch då, typiskt att sånt ska hända precis till julen. Hoppas han kryar på sig snabbt.

Min gamle hade för några år sedan halsdiskbråck. Han började skrika o la sig ner när vi var ute på rastrunda. Han fick smärtstillande och så skulle han vara stilla i ett par veckor. Efter de 2 veckorna var han helt ok och det har aldrig kommit tillbaks. En cyklist hade kört för nära så kopplet fastnade i cykeln, hade inte halsbandet gått sönder hade han förmodligen blivit strypt för cyklisten stannade inte.

Tack för era värmande ochlugnande inlägg. Har varit lite mycket att rodda här hemma eftersom alla julförberedelser stannade av när Akilles blev dålig. Därför har mitt svar dröjt.
Idag har jag hämtat honom. Han har fått kortisonbehandling och har Fentanylplåster och är nästan helt som vanligt:)

Så nu är det återkoppling med vet om en vecka som inte ens var säker på att han behövde röntgas längre eftersom han svarat så bra på kortisonet! Korta koppelpromenader i 2-3 veckor men det bekommer honom nog inte så mycket:D

Hans halsband tänkte jag skrota för evigt, det blir sele framöver.

Kan det bli aktuellt med rehabilitering hos sjukgymnast tror ni?

Jag var ju klart orolig när jag åkte in men blev ändå förvånad/rädd när de sa att de behövde lägga in honom. Men han kunde inte vrida på huvudet åt vänster alls och endast lite åt höger.

Förmodligen inte sjukgymnastik, men fråga vetten. Det kan ju bero på vad det är/har varit. Min behövde inget sådant efter sitt halsdiskbråck, men han var i sin bästa ålder = 6-7 år och fullt musklad. Å andra sidan, det kanske inte skadar med massage av en hundfysioterapeut.

Min kompis borderterrier fick en blödning i ryggraden för 5 mån sedan, han kunde inte gå alls då. Han släpade bakbenen. Nu går han hur bra som helst och vetten sa att det enda han behövde var fler rundor per dag, men bara korta rundor. Och i början skulle han inte gå i trappa. Denna hund fyllde 13 år i augusti 2013 och är ovanligt pigg för sin ålder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka