Jul,nyår,födelsedagar??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zaria

Trådstartare
Ni som inte lever ihop med barnets andre förälder,hur har ni lagt upp fördelningen över jul,nyår och barnets födelsedag?

Kollade min alamancka nu och enligt om jag & hampus pappa har samma dagar som nu så inträffar alla de dagarna på honom.
Jag vet ju att umgängestiderna även är förlängda då och när Hampus fyller ett år så lär ju pappan få ha heldagar med honom.

Nu i julas så hade han Hampus 3 timmar,men nästa jul blir det ju mer tid. Vi firar hemma hos mina föräldrar som bor ca 3,5 mil från pappan så att dela julen skulle ju kanske gå om han går med på det.

Hur har ni andra gjort sådana dagar?
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Vi har alltid haft en sorts varannan princip. Den som har julen får inte nyår och vice versa. Födelsedagen behöver ju inte firas på just exakt rätt dag utan vi har haft som vanligt varannan helg och man har fått fira när man vill. Det är löjligt att tro att ett barn skulle bry sig i om födelsedagen inträffar på rätt datum eller inte...

Alla övriga storhelger har vi bara följt det vanliga schemat, ibland med plus till mig ibland har pappan gått plus.... fast summa summarum ingen av oss bryr oss så mycket om påsk och midsommar och vad det nu kan vara.
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Det låter ju jättebra när man kan dela.

Det är mest julen jag tänker på,som får lösas på något vis.
För jag tror varken pappan eller jag vill fira jul helt utan hampus men eftersom att det inte är något större avstånd så borde det ju gå att lösa.Det är nog mest farmor som kommer till att krångla :mad:

Nyår,påsk och midsommar kanske vi kan ta varannan.De känns inte lika viktiga som julen.
Födelsedagen kan man ju iofs fira 2 gånger en gång hos pappan och en gång hos mig,vilket barn skulle säga nej till att fylla år 2 gånger :)

Kanske är något vi kan prata om i familjerätten,där pappan faktiskt går ganska bra att prata med för tillfället.
Kändes bara så surt förut då alla dagarna inträffade på pappans dagar...:crazy:
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Som skillsmässobarn svarar jag här för hur det varit under uppväxten... Vi har varit typ varannan jul hos mamse och varannan hos papsen, men sen har det skiftat med nyår, så har vi firat jul hos mamse har vi öppnat paketen vid nyår hos papsen...

Nu har saker och ting även berott på arbetstider, för Pappa han har haft jour vissa tider så ibland har det varit storhelger när han haft jour... Men det är klart det kräver ju att man kan komma överens...
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Pojkvännen och hans ex kör vartannat år-principen när det gäller julafton. Födelsedagar och nyår får de själva välja vart de vill vara om det funkar för båda, är de inte här när de fyller år firar vi dem nästa gång de kommer hit helt enkelt. Nyår brukar de välja att följa med dem som ska till det roligaste stället ( = flest barn där). :D

Jag och min syster har av diverse anledningar så gott som alltid firat allting hos mamma.
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Mina skilda föräldrar har firat sådan högtider ihop. :) men det är inget alternativ för er och det vet jag. Personligen skulle jag skita i alla högtider utom julen men inte dela julafton (det värsta som finns är att måsta flänga på julafton) utan enligt varannat år principen och det år jag inte "fick" julen så skulle jag ha juldagen. Nyårsafton är inte "lika" viktigt och den som inte får julafton kanske ska ha den?

Javan
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Ja det kanske är bäst för Hampus så,att slippa fara runt på Julafton.
Det blir ju ganska rörigt och troligtvis får han ju åka iväg mitt i någon aktivitet då julaftonarna hos många går lite på "schema"

Tack alla som delat med sig,både ni föräldrar och ni som har separerade föräldrar.

Mvh zaria
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Jag har alltid min son (11 år) på nyår, påsk, och jul. Jag har ingen ny sambo och tycker att det vore trist att sitta helt ensam de helgerna, därför är jag hellre MegaMamma. Dock kommer sonens pappa med och firar hälften av julaftonen med oss hos mina föräldrar (eller rättare sagt mamma, hennes sambo och min far - go röra i vår familj?) så att sonen får tillgång till oss båda på årets viktigaste dag. Den enda storhelgen han är hos pappan är midsommar eftersom de på den sidan av släkten har många barn och de har ett jättehärligt midsommarfirande ihop. Allt för att alla ska bli så nöjda som möjligt och det har funkat skitbra hittills. Mitt ex. nya fru är naturligtvis också välkommen på jul, men hon har inte tackat ja änsålänge. Kanske hon lär sej vara lite mer öppen i framtiden, vem vet? :bump:
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Jag och mitt ex har varit skilda i sex år nu.

Vi har gjort så att vi tar varannan julafton. När barnen är hos sin pappa på julafton så kommer dom hit tidigt på fm på juldagen och så blir det vår "julafton". Man märker ingen skillnad.

När det gäller andra högtider som midsommar, valborg, nyårsafton mm så har vi kört varannat år. Men nu börjar barnen bli så stora (13 och 9) så sista året har dom fått välja lite mer själva var dom vill vara. Åtminstone 13-åringen.

Vårt sätt fungerar utmärkt och mycket problemfritt! :)
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Vi kör varanna...Hon fyller ju år på juldagen så jul och hennes födelsedag blir ju samma helg.... Detta år blir det min tur att ha henne över julen....
 
Sv: Jul,nyår,födelsedagar??

Jag har olika pappor till mina barn:angel: Mina två stora har under 15resp 12 jular varit halva dagen hos mig o andra hos sin pappa, (vartannat år) är det pappans tur så har barnen åkt till sina resp pappor kvällen innan julafton och sedan kommit hem vid två-halvtre för att då fira jul med mig o min familj..sedan har det varit tvärtom året därpå..har fungerat jättebra .
Nyår har vi kört vartannat år också det utan problem..Barnets födelsedagar har vi faktiskt firat tillsammans, vi turas om att ordna kalaset..Ibland får man bita ihop men det är för BARNENS BÄSTA, jag har haft turen att ha underbara pappor till mina barn - vi har alltid kunnat hålla sams när det gäller barnen..(dotterns pappa dog tyvärr förra året i maj så nu är hon alltid hemma..hon träffade sina släktingar på pappans sida ett par timmar på julafton)

Övriga storhelger har barnen faktiskt själva fått bestämma vart dom ska vara ibland har det varit påsk med mormor o morfar för att sedan kanske fira midsommar med farmor..Vi har försökt vara så flexibla som det är möjligt och det alltid har fungerat kanonbra:banana:

Jag glömde säga att ingen av oss "flänger" runt på jul utan är det någon som vill fira jul med oss så är dom välkomna hem till oss - så gör/gjorde även barnens resp pappa
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 798
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
34 525
Senast: _Taggis_
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 241
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp