Juckande hund

K

Kimz0r

Valpis har börjat jucka. Mest på kuddar, några gånger på andra hundar, gärna på husses arm och senast igår flög han upp i soffan och juckade på min arm.

Jag och maken är oense om hur vi ska hantera valpis nya hobby. Huruvida visst juckande ska vara OK och annat helt förbjudet, eller huruvida allt juckande ska avstyras å det snaraste.

Hur gör ni? Vad anser ni? Vad är er erfarenhet?
 
Sv: Juckande hund

Det är en dominanshandling och jag tycker inte att man ska tolerera det när de gör det på människor. Det där är en typisk "valpgrej" och kommer säkerligen försvinna med åldern, men tolerera som sagt inte när han juckar på er. Kuddarna däremot kan de få dominera över bäst de vill ;)
 
Sv: Juckande hund

Det är vad jag sade. Han ska inte jucka på oss (jag tolererar t.ex. inte heller att han försöker valla mig). Att han gör det på kuddar skadar väl ingen och jag tycker att han och hans hundkompisar kan få jucka på varandra bäst de vill, det är ju ett sätt att göra upp rangordningen, jag föredrar att bara gå in om de blir hårdhänta (högst sällan).

Min man tycker att inget juckande ska tolereras alls. Han sade att "om han får jucka på hundar kommer han snart att övergå till att jucka på oss". Jag tror att valpis kan skilja på oss och sina hundkompisar. Så jag blir förvirrad. Hundar kommunicerar med andra hundar på hundars sätt. Att då hindra det kan nog göra större skada än nytta.
 
Sv: Juckande hund

Jag håller med dig, kimzor. Sen är (om jag minns rätt) ju hunden i puberteten nu, och vi vet väl hur killar i puberteten är;)
 
Sv: Juckande hund

Ja, han är sju månader om några dagar och är enormt pubertal just nu...
 
Sv: Juckande hund

Juckande ska inte tillåtas, då det inte är så trevligt med den ovanan när hunden är vuxen :crazy:

Ett vänligt men bestämt "nej" och fösa undan hunden några gånger brukar räcka så länge de är valpar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 272
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 315
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 640
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp