Jovian tillbaka hos Helgstrand inför danskens comeback på tävlingsbanorna

Om Helgstrand vill hjälpa till att göra dressyrsporten ännu mer ifrågasatt så låter det ju som ett smart beslut att tvinga sig tillbaka till tävlingsbanorna. Annars, not so much. Vem är dum nog att betala biljetter för att få sitta och applådera åt honom och hans adepter som Carina CK? Inte jag i alla fall. Och hoppas många vettiga resonerar likadant. Han kan fan inte komma undan en gång till med sina löjliga axelryckningar och "o nej vilken otur" nästa gång han åker ut på blodsregeln.
Med tanke på hur hårt hans företag trots allt marknadsför sig, både nu och innan avslöjanden om hans metoder, så är jag inte ett dugg förvånad.

Dressyrsporten lär fortsätta som business as usual, och publik och sponsorer skall agera som innan.

Jag begriper ärligt talat in hur hela cirkusen kan få gå obemärkt förbi, särskilt då vi idag vet så mycket mer om hästars uttryck vid smärta och olust.

Vem kan ens se eliten idag utan att må illa på köpet?

Eller är skygglapparna så stora att man faktiskt är helt blind?

Ja det var väl underförstått att hon var skadad och kom då hem till ägaren igen. Sen red ju ägaren henne ett tag. Vet jag funderade på varför hon inte lämnades hos Charlotte igen. Men men det fanns säkert någon bra anledning 🤷‍♀️

Dom gick ut i samband med att Charlotte blev avstängd tror jag att hästen skulle få en ny ryttare. Tror jag!

Jag hade alla dagar i veckan hellre lämnat hästen till Charlotte än till Dufour.

Min egen ”hobbygissning” (vilken grundar sig 100% på känsla och 0% på verklig kunskap) är att både Charlotte och Dafour har samma grundproblem.

Båda deras topphästar (Cassidy och Valegro) var relativt ”enkla” hästar. Inte så känsliga och elektriska.

Sedan har båda ridit hästar som varit betydligt känsligare, högre i blod och allmänt svårare. Samtidig som ”alla” haft extremt höga förväntningar på de.

När de märkt att deras nya hästar inte riktigt nått upp till förväntningarna har de inte riktigt haft tid, kunskap, tålamod (…) att göra det bästa. Istället har de tagit genvägar (hårdare hand, hårdare metoder…)

Obs, detta är enbart min egen bedömning, helt grundat på känsla och INTE på verklig kunskap.

Jag instämmer helt! Har tänkt samma sak.

Med tanke på hur hårt hans företag trots allt marknadsför sig, både nu och innan avslöjanden om hans metoder, så är jag inte ett dugg förvånad.

Dressyrsporten lär fortsätta som business as usual, och publik och sponsorer skall agera som innan.

Jag begriper ärligt talat in hur hela cirkusen kan få gå obemärkt förbi, särskilt då vi idag vet så mycket mer om hästars uttryck vid smärta och olust.

Vem kan ens se eliten idag utan att må illa på köpet?

Eller är skygglapparna så stora att man faktiskt är helt blind?
Så länge vanligt folk betalar dyrt för och vallfärdar för att få se djurplågeriet kommer det att fortsätta.

Kanske inte egentligen, men hon är ganska tätt knuten till Helgstrand, hon har haft hästar därifrån i träning, rider numera i hans sadelmärke osv.
Jag tycker inte alls det är konstigt ifall man inte tror på henne riktigt när hon menar på att hon inte har med Helgstrands sätt att träna och ha hästar på att göra, hon har trots allt ett visst samarbete, antar jag, med honom vilket indirekt gör enligt mig att hon ändå godkänner hans sätt att bete sig.

Om proffsryttarna och eliten hade bojkottat Helgstrand så tror jag att det hade påverkat honom litegrann iallafall. Men dom gör ju inte det för att det är viktigare att vara på den nivån än vad det är att få stopp på sådana personer.

Det räcker liksom inte att säga att man inte gillar hans metoder och sedan fortsätta samarbeten och sådant som vanligt, dressyren kommer aldrig att förändras tror jag sålänge sådana personer tillåts vara kvar i sporten.

Ja det var väl underförstått att hon var skadad och kom då hem till ägaren igen. Sen red ju ägaren henne ett tag. Vet jag funderade på varför hon inte lämnades hos Charlotte igen. Men men det fanns säkert någon bra anledning 🤷‍♀️
Jag har uppfattat att hon ville att Freestyle ska vara ”förstahäst” hos någon. Sen vet man ju inte om de haft konflikter kring skada eller annat sen tidigare..

Det sades ju att det var planerat sedan länge att han skulle säljas efter OS. Gissningsvis pga hennes graviditet.
Jag vet , men det tror jag inte ett ögonblick på. Hade inte detta hänt hade dom inte sålt hästen pga en graviditet. Hon red ju rätt länge i sin förra graviditet.

Jag vet , men det tror jag inte ett ögonblick på. Hade inte detta hänt hade dom inte sålt hästen pga en graviditet. Hon red ju rätt länge i sin förra graviditet.
Den provreds av köparen innan filmen kom ut, så det fanns nog i planeringen att han skulle säljas.

Jag tycker inte alls det är konstigt ifall man inte tror på henne riktigt när hon menar på att hon inte har med Helgstrands sätt att träna och ha hästar på att göra, hon har trots allt ett visst samarbete, antar jag, med honom vilket indirekt gör enligt mig att hon ändå godkänner hans sätt att bete sig.

Om proffsryttarna och eliten hade bojkottat Helgstrand så tror jag att det hade påverkat honom litegrann iallafall. Men dom gör ju inte det för att det är viktigare att vara på den nivån än vad det är att få stopp på sådana personer.

Det räcker liksom inte att säga att man inte gillar hans metoder och sedan fortsätta samarbeten och sådant som vanligt, dressyren kommer aldrig att förändras tror jag sålänge sådana personer tillåts vara kvar i sporten.
Lägg till att CLD tillsammans med Henri Ruoste och Dinja van Liere tramsar med i PKs fjanterier på Instagram. Min respekt har som sjunkit som en sten för de ryttarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den omstridda och starkt kritiserade stjärnryttaren och hästhandlaren Andreas Helgstrand är avstängd från danska landslaget efter...
Svar
4
· Visningar
1 162
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Andreas Helgstrand stängts av från det danska landslaget i dressyr får några av hans hästar nu nya ryttare. Svenska Patrik...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 809
Senast: bellja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar