Jord i hösilage, farligt??

Marie_K

Trådstartare
Hoppas det finns någon som kan hjälpa mej med detta! Vi fick akut byta foder då höet var dåligt (ett år som detta dessutom så det var inget vi hade räknat med).

Vi har fått hem ett hösilage som är ganska torrt, runt 70 ts och det ser kanonfint ut, luktar underbart, inga spår av något fel på något sätt förutom att det finns små små fläckar av jord i det. För att förklara så ni ska få en uppfattning av hur det ser ut kan jag väl säga att det är små platta bitar ungefär i storlek av en enkrona som är helt torra och det luktar inte konstigt runt dom. Hästarna älskar hösilaget men frågan är om det är fara för botulism i detta hösilage?

Marie

Sv: Jord i hösilage, farligt??

Enbart hög ts-halt är ingen garanti för att det inte finns Clostridier i fodret. Däremot kan de inte föröka sig lika bra som vid lägre ts-halter.

Tack för svar men nu vad det ju inte riktigt det jag undrade! Är helt medveten om att det inte är säkert bara för att det är torrare, därav min fråga;) ville bara skriva vilken ts det är om det över huvud taget kan göra skillnad!

Tänkte mest om dessa mkt små inslag av jord är något att oroa sej för?

Vi har dessutom letat tidigare i minst en månad då vi visste att höet som innan sista tiden varit av jättefin kvalité, inte kommer räcka ända till sommaren. Men vi har inte lyckats hitta något som passar oss förrän nu och då vi var och tittade på det såg det precis som nu jättefint ut, då såg vi inte dom små jordbitarna och bestämde oss för att ta hem en bal. Då utbudet här just nu är väldigt dåligt ställde jag därför denna fråga. Annars hade vi bytt hösilage!

Om jord, gödsel eller smådjur kommit med vid skörd av ensilaget kan bakterien Clostridium botulinum producera det mycket potenta nervgiftet Botulinumtoxin. Detta orsakar den som tur är mycket ovanliga sjukdomen botulism vilken hos häst ofta har ett dödligt förlopp (Bergold,
2007).

Under goda förhållanden behövs inga tillsatsmedel för att lyckas med ensilering av vallfoder. Men under vissa förutsättningar kan det vara en fördel med tillsatsmedel:

Mer än 2-3 dagar från avslagning till bärgning, näringsinnehållet kan då ha sjunkit och oönskade bakterier ha ökat i mängd.

För låg ts-halt: mindre än 20-25 % torrsubstans för silo; mindre än 40 % ts för rundbalsensilering.

Mer än 50 % baljväxter i grönmassan, speciellt om det rör sig om lucern.

Vid grov och förvuxen gröda som är svår att packa och som har lägre näringsinnehåll.

Vid misstanke om förorening av jord, gödsel eller förna.

Tack för svar men nu vad det ju inte riktigt det jag undrade!
Jag uppfattde det som om du undrde om det var risk för att dina hästar blev sjuka av ett hösilage med 70% ts när det fanns jord inblandat. Det var det jag svarade på.
Med andra ord: Ja, det finns risk för det.

Tack för svaren till alla! Vi vill självklart inte ge av detta, vet bara inte hur vi ska lösa det:( Men kom på en grej iaf, någon som köpt hem foder av Lantmännen? Va det bra kvalité?

Mvh Marie

Tack för svaren till alla! Vi vill självklart inte ge av detta, vet bara inte hur vi ska lösa det:( Men kom på en grej iaf, någon som köpt hem foder av Lantmännen? Va det bra kvalité?

Mvh Marie

Vi har köpt av lantmännen hela vintern. Något dyrare men av oerhörd bra kvalité, du kan välja analys själv samt så får du det hemkört. Man betalar också per kg TS vilket är en oerhörd fördel, speciellt om du vill ha lite blötare. Kan varmt rekommendera dem.

Fast "lantmännen" odlar ju inget eget foder, utan säljer sånt som vanliga bönder odlar.
Antagligen mycket dyrare, och hur ska Lantmännen kunna ha koll på kvaliten på olika balar?

Fast "lantmännen" odlar ju inget eget foder, utan säljer sånt som vanliga bönder odlar.
Antagligen mycket dyrare, och hur ska Lantmännen kunna ha koll på kvaliten på olika balar?
Självklart odlar de inte själva :crazy:. Mycket dyrare är det inte (eftersom du betalar för kg TS och man får det hemlevererat) och kvalitén kan jag bara svara för vad vi har fått. Den har varit utmärkt! Det är tredje gången vi beställer från dem.

Är du riktigt säker på att det är jord? Ibland ser fröansamlingar ut som jord men är just bara frön.

Är det jord så ska du inte fodra med det men är det bara frön så är det ju ofarligt.

Clostridium botulinum är en anaerob (växer i syrefri miljö), sporbildande bakterie som förekommer allmänt i naturen i jord, förmultnande växtmaterial och i bottenslammet i sjöar och hav. Bakterien indelas på grund av sin förmåga att bilda funktionellt likartade toxiner i sju olika typer, A–G.

Toxinet är tämligen värmelabilt och inaktiveras efter cirka sex minuter vid 80°C.

Så länge bakterien befinner sig i sporform är den ofarlig. Men beroende på vad man gör med den kan den i vissa fall börja aktiveras (förvandlas till en aktivt växande bakterie, en vegetativ cell). För tillväxt krävs anaerob miljö samt att pH överstiger 4,5. Den anaeroba miljön uppnås vid till exempel vakuumförpackning eller plastning. Bakterien tillväxer ej vid temperaturer under +4°C.

Vid bedömning av risken för tillväxt och toxinbildning måste man ta hänsyn till flera samverkande faktorer.

Botulinumtoxinet tillhör de mest potenta, naturliga gifterna och ett enda gram av toxinet anses kunna döda en miljon människor. Neurotoxinet binds till nervändsluten så att frisättandet av acetylcholin hämmas, vilket leder till olika störningar i det autonoma nervsystemet.

Om "konserveringen" är ofullständig kan sporerna börja tillväxa - förutsatt att miljön är syrefri. De vegetativa cellerna börjar producera toxinet.

Den dödliga dosen av nervtoxinerna botulinus och tetanus är t.ex. 1-100 miljarder gånger lägre jämfört med kända gifter som kurare och cyanid.

Ett gram botulinustoxin, som produceras av bakterien Clostridium botulinum, räcker rent teoretiskt till att döda alla i en stad av Stockholms storlek!

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 015
Senast: sandrafors
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
M
Hundhälsa Hej Jag och min sambo har en underbar westie hane på 6,5 år. Han är alltid pigg o jätteglad. Men enda sedan han var liten har han...
Svar
8
· Visningar
6 462
Senast: TantEster
·
Hästvård Glömde texten:rofl: Varning för lite långt inlägg men nu behöver jag lite kunskap och idéer! Hittade ett torrt ormskinn idag när...
Svar
4
· Visningar
1 498
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka