Jord i hösilage - botulism?

Tabitha

Trådstartare
Öppnade idag årets första hösilagebal och reagerade på att den innehöll ovanligt många "nederdelar" :cool: av grödor, inkl. rötter och små jordpartiklar. I övrigt är kvaliteten helt OK, doftar fräscht också. TS är uppåt 70, kändes även torrt. Har en häst som inte hunnit fullvaccineras ännu. Jag brukar vara noggrann när jag fodrar med hösilage, och kan inte minnas att jag reagerat på liknande tidigare. Ni som stor hösilageerfarenhet, är detta normalt/OK enligt er? Hur stor är egentligen risken för t.ex. botulism i en sådan bal? Det omöjligt att plocka bort de små jordkokorna då de finns i hela balen. Leverantören anser detta vara helt normalt, men jag har faktiskt inte vågat fodra med den ännu. Tacksam för svar/synpunkter!

Sv: Jord i hösilage - botulism?

Jag har haft en sån bal, hade hunnit fodra lite med den när jag upptäckte det. Jag kasserade balen och var nojjig i ett par veckor (hästarna var inte vaccinerade). Jag vet inte om det var att överreagera, men "better safe than sorry"...

Skulle aldrig fodra med jord. Clostridium botulinum är ju en jordbakterie och ingen vaccination är 100 % skyddande.

Att levererantören tycker det är normalt säger rätt mycket om vad denne producerar, jag hade inte fortsatt köpa där. Har man t ex mullvadar i vallen så får man detta problem.

Jag fodrar inte med sådana balar. Risken för botulism är troligtvis liten men den finns...

Håller med Lovisaleonora och skulle inte vilja köpa av samma leverantör igen. Svarar de med att det är helt normalt känns det som att problemet lär dyka upp titt som tätt.

Tack för svar! Jag vet ju att det inte är normalt med en massa jord i balarna, här handlar det alltså om mindre partiklar och en del grödor med roten kvar, som man bara kan upptäcka om man tittar väldigt noggrant. Leverantören (som jag hittills uppfattat som väldigt seriös och som levererar till många stora anläggningar) menade att så blir det alltid p.g.a. maskinerna, men jag kan inte minnas att jag noterat det innan, vet att jag hade reagerat på det i så fall. Om detta nu inte är normalt, vad kan det bero på att så många rötter kommit med? Kan det vara slaget för kort? Eller är det något i marken? För det är inte bara på ett ställe i balen utan genomgående, öppnade en möglig bal innan (som jag kasserade) och även där fanns en del smårötter med jordpartiklar kvar.

Det skall inte vara jord i ensilagebalar.
Det är felaktigt och du skall reklamera den och kräva en ny.
Ingen av mina leverantörer anser att det är okej med jord i balarna.

Tack för svar! Jag vet ju att det inte är normalt med en massa jord i balarna, här handlar det alltså om mindre partiklar och en del grödor med roten kvar, som man bara kan upptäcka om man tittar väldigt noggrant. Leverantören (som jag hittills uppfattat som väldigt seriös och som levererar till många stora anläggningar) menade att så blir det alltid p.g.a. maskinerna, men jag kan inte minnas att jag noterat det innan, vet att jag hade reagerat på det i så fall. Om detta nu inte är normalt, vad kan det bero på att så många rötter kommit med? Kan det vara slaget för kort? Eller är det något i marken? För det är inte bara på ett ställe i balen utan genomgående, öppnade en möglig bal innan (som jag kasserade) och även där fanns en del smårötter med jordpartiklar kvar.
Då tar han vallen för lågt i så fall. Hö kan man ta ganska lågt (eftersom Clostridium botulinum är en strikt anaerob bakterie och därför sällan utvecklas i hö). man bör förstås undvika jordinblandning i hö också förstås. Medan ensilage, vilket är meningen ska lagras anaerobt, i större utsträckning medför risk för utvecklingen av botulinumbakterien och därmed toxinet. Ensilage måste man därför slå med högre stubb för att om möjligt undvika att få med jord och rötter. Jag tror att din leverantör har gjort misstaget att slå vallen för lågt i hopp om att få några extra ensilagebalar att sälja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Anläggning Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens...
2
Svar
27
· Visningar
4 550
Senast: åke
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama