Join up? Eller?:O

Sv: Join up? Eller?:O

Colleen skrev:
Jo men det var kanske det som var min lilla pik ;) , hur kommer det sig att lite plötsligt anses skritt och utan pisk som svårt? Vilket var det som kändes svårt, skritten eller utan pisk?
Vad gjorde du med ditt kropps språk under denna "Join Up" . Om pisk, visst är det bara ett hjälpmedel, men fortfarande ett hjälpmedel som hästen känner till, där av vet hästen att det betyder avstånd(beroende på hur man användt det förr förstås), eller något "inte" bra, den håller kanske ögonen på pisken och inte dig?
Bara en tanke att nästa gång du gör denna övning kan du tänka på var du är i förhållande till hästens Zon etc och istället för pisken kanske hålla ett grimskaft i handen?

Sedan tycker jag att du var väldigt duktig som fick hästen att springa runt dig i ett ridhus :bow: , många hästar känner en enorm press i en rund Corall och det är där man MÅSTE tänka på sin egen kropp, så man inte "pressar skiten" ur hästen omedvetet:crazy: . Men i ett ridhus kan hästen förminska, förstora volten, eller vika av beroende av vilken press den känner.
Men har man en häst som är lite mindre följsam så kan det bli början på ett problem:crazy: ...
Jag tänker inte lägga mig i eran disskution om join up. Jag tänker bara kommentera detta som Colleen skrivit:p

Jag blev faktiskt riktigt paff här om dagen! Jag skulle löslongera som jag föredrar att kalla det:D
Och när han hade travat runt ett tag och varit in några gånger så skickade jag ut honom igen och när han hade travat ett tag bad jag honom stanna, sedan bad jag honom att gå fram. Men jag gjorde bara en liten hjälp, vilket resulterade i att han bara skrittade i stället för att trava. Och jag måste ärligt säga att av någon anledning kändes det ännu roligare att se honom gå runt på volt i en taktfast och vägvinnande skritt bara för att jag bad honom!
Visst han har lyssnat på mig ett bra tag nu, men det har alltid varit fullfart eller tvärnit, trav eller galopp, men nu kan jag även be honom om skritt:D Vilket för honom är en stor prestation för annars är det full fart som gäller, så det visar verkligen att han hör vad jag säger:D

Jag såg också barbacka när Monty gjorde join-up, och testade det med min tösabit, och när jag kurade ihop mig och drog in handen tog hon ner huvudet mot marken precis som hästan i Barcka gjorde, hu vad glad jag blev :D

lindaplutt skrev:
samtidigt, i en vild flock med hästar gör ledarstoet precis samma sak med unghästarna, kör bort dom tills dom visar att dom är i underlägsna så att dom vet att det är hon som bestämmer. Så det kanske inte är så fel med join up iaf ?

I en "vild", eller fri, hästflock har hästen som blir bortkörd ganska fritt med utrymme att dra sig bort på och kan därför välja att lägga ett tryggt avstånd mellan sig och "ledarstoet".
Den har inte den möjligheten i ett ridhus/en paddock/en roundpen.

Jag tycker det "minimi" skrev verkar vettigt.

Senast ändrad av en moderator:

ponnyryttaren skrev:
Men det är ju inte precis det man gör om man gör join up:smirk:

Nej det är det inte. Läs minimis inlägg igen och jämför det hon beskriver med Montys Join Up mellan människa och häst på ett inhägnat område.

Den ranghöga hästen hon beskriver driver inte runt den nya hästen ideligen, runt runt runt och jagar på tills den "ger sig", så som man gör vid Montys Join Up.
Han låter den nya vara ifred mellan bortdrivningarna, låter den återkomma när den själv vill och kör då bort den igen om den inte visar sig undergiven.
Enkelt förklarat för det är mycket mer komplicerat än så.

Senast ändrad av en moderator:

Álin skrev:
Nej det är det inte. Läs minimis inlägg igen och jämför det hon beskriver med Montys Join Up mellan människa och häst på ett inhägnat område.

Den ranghöga hästen hon beskriver driver inte runt den nya hästen ideligen, runt runt runt och jagar på tills den "ger sig", så som man gör vid Montys Join Up.
Han låter den nya vara ifred mellan bortdrivningarna, låter den återkomma när den själv vill och kör då bort den igen om den inte visar sig undergiven.
Enkelt förklarat för det är mycket mer komplicerat än så.
:eek: :eek: :eek: :eek:
Det stämmer ju mycket bättre med det jag ibland gör med Harry:idea: Inte helt och hållet men mycket mera än det som kallas Join Up;)

Ibland brukar jag löslongera honom och då är det mer en tränings grej och då tränar vi på att byta gångart och håll m.m.

Men ibland när han varit "olydig" så brukar jag driva i väg honom och kanske driva honom 2?? varv, sedan frågar jag om han ångrat sig och vill be om ursäkt (ok, otroligt förmänskligat men principen) och vill han det så är de bra med det, lite gos sedan är vi sams. Men är han inte "ledsen" så får han lov att gå 2 varv till sedan frågar jag igen...
Jag står aldrig och driver honom i "all evighet" utan är noga med att ha många avbrott när jag frågar om han är redo....
Jag vet inte om min metod är fullt logisk eller helt galen, men den fungerar på min bebis så vi gör så:D

Så gör jag med, det funkar för mig med:D

Misantrop eller bara dålig erfarenhet av medmänniskor ;) ?

Någon som har några bra tips på vad man kan göra när man löslongerar i paddocken och ens häst bara stannar och äter gräs som finns utanför staketet? :confused:
Så gör min häst hela tiden, han går på en volt runt en, men passar jämt på att ta en tuga med gräs...

Hur gör du när du ska stanna din häst?
Det tycker jag är det svåraste mih häst bara springer hela tiden och går knappt att stanna:o :crazy:

För att stanna hästen: Stanna själv med ett litet hopp först, plantera verkligen fötterna i marken och "sitt" en sekund. Försök stå helt stilla några sekunder. Funkar inte det kan man ta och spärra vägen med longerspöet några gånger samtidigt som man stannar. Sedan kan man gradvis minska på hjälperna tills hästen stannar vid röstkommando. En del tuffingar måste man stanna med höjde hand nästan rat framför första gången, men det brukar snabbt bli lättare och lättare. Detta beskrivs bra av KFH i Dansar med hästar, med bilder och allt.

FTW skrev:
Enligt somliga duktiga hästmänniskor är Join-up bara ett sätt att mentalt "piska skiten" ur hästen. När du stått och drivit på hästen varv på varv, och den inte kan komma undan dig , så kommer den in till dig i mitten och säger " Döda mig, gör vad du vill med mig, men Låt mig vara i fred!!!

Har själv kört en del join-ups, och varit alldeles imponerad, men har faktiskt tänkt om, och skäms nu lite för vad jag gjort.

Alla hästar beter sig på samma sätt vid en join-up (tar lite olika lång tid bara). Frågan är om man blivit "ledare", och om hästen verkligen har respekt för en, eller om den bara är trött och bekymrad.

En tanke bara ...
Take it or leave it!

Måste kommentera det som står överst här!!
När Monty gör en Join-up gör han det defintivt inte för att "piska skiter ut hästarna". Han gör som en flockledare skulle ha gjort mot en häst som gjort något dumt eller som helt enkelt inte vet sin plats i flocken!!!! :eek:
Jag fattar inte var alla har fått det ifrån att han trycker ner hästen!!!

/Jenny

varför gåra join up? för att hästarna ska gilla en eller?
mina hästar om jag släpper dom lösa så går dom 2 m efter mig.. om jag springer så gör dom också det.. om jag stannar gör dom också det och om jag springer och tvärvänder håll så gör dom också det... så varför hålla på med sånt join up????:bump:

ponnyryttaren skrev:
I dag så red jag lite i ridhuset, och så var jag själv där och då passade jag på att försöka testa Join up(tror det heter så:D ) jag har aldrig hållt på med NH så mkt innan.

Jo för jag såg ju på det pogramet i barbacka, då när Monty gjorde så med den hästen på volten. Så tänkte jag att jag testar samma sak:p

Och det funkade:eek: :cool:

Jag satte Lucy i galopp i ridhuset och så höll jag igång henne med ett spö, och efter ett tag så galopperade hon runt mig på en volt och hon höll igång galoppen själv, efter ett tag travade hon, började tugg, sänka huvudet, och sedan så ställde jag mig med blicken neråt, hon kom till mig och så gjorde jag en sån halv cirkel och då följde hon efter mig vart jag än gick:banana: ha jag är så stolt:) ;)

Jag vet, jag gjorde säkert inte helt rätt, men det funkade iaf:p

Var bara tvungen att berätta:cool:

Kommentera o rätt mig gärna:)

nåra tips? sj ska jag till ridhuset snart och det är inte nåra problem med hästarna men vill testa om det funkar :)

älskarhästar skrev:
varför gåra join up? för att hästarna ska gilla en eller?
mina hästar om jag släpper dom lösa så går dom 2 m efter mig.. om jag springer så gör dom också det.. om jag stannar gör dom också det och om jag springer och tvärvänder håll så gör dom också det... så varför hålla på med sånt join up????:bump:

Det är väl sånt man försöka uppnå med join up? eller..? har jag helt fel..? att hästen skall följa dig vart du än går..? jag vet inte, har ingen aning, jag försöker bara läsa av hästen och härma dess rörelser och beteende för att förstå den bättre, då beter den sig som om ja vore en i flocken. Hästarna kliar tillbaka när jag kliar dom, dom leker med mig, skulle aldrig skada mig, vi är polare, är jag ledaren eller är jag en i gänget? De flyttar undan när jag ber dom och de följer mig. Några tips på vad man kan göra åt en häst som får för sig att hugga om man borstar henne? har precis börjat binda upp en ett och ett halvt åring ich ibland blir hon bara sååå sur över att jag borstar henne, visst hon äter samtidigt, men jag skall väl kunna stå där iallafall, eller..? tips från folk..?

Har också kört join-up en gång och fick ett jätte bra resultat... Min häst började komma till mig i hagen :rofl:! Det var hur komsikt som hellst... Har en kompis i england som håller på med sånt också. Tror att de skulle testa det på zebror nu, men vet ej om det har fungerat

Tassetass skrev:
Join up kan man göra när man redan ÄR ledare, inte för att BLI ledare. Följdaktligen är det något som inte särskilt många någonsin ens kan tänka tanken på att utföra då det är så försvinnande få som har kapaciteten att bli en riktig ledare.

Vidare så har en häst i det vilda ett val; acceptera sin ledare eller dra och försöka hitta en ny flock. Vad har en häst i ett ridhus för val? Dra kan den ju inte och då hästar inte är våldsamma varelser blir det i regel så att hästen ger sig.

Dock ska man inte ta detta för givet, alla hästar är inte "som hästar är mest". Känner till mer än ett fall då hästen sagt "Vem FAN tror du att du är!?" åt sin ägare och det har blivit riktigt farligt för människan i fråga.

/Jenny - som starkt tar avstånd från allt vad join up heter.

Jag har ju testat join up i stor och då menar jag riktigt stor sommarhage, men en av för mig okänd häst. (gick nu inte bara in i en hage o drog igång, hästen stod i vårt stall och skulle in för visning och jag skulle ha den) Jag känner ju att hästen har väldigt stor frihet i en hage som för mig tar ca 2 h att gå runt. Hon hade lätt kunnat undvika mig, men gjorde det inte.

Hon hade sin "naturliga flock" precis i närheten, men valde ändå att koncentrera sig på mig, där hade hon oxå ett val. Man kan ju ha de i baktanken...Men jag respekterar din åsikt.
//Camilla

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Visst är känslan underbar när hästen valt att sammarbeta och lyssna? Igår gjorde jag min första join-up, jag har tidigare varit lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: _offa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar