M
Mount Never Rest
Sv: Join up? Eller?:O
Jag blev faktiskt riktigt paff här om dagen! Jag skulle löslongera som jag föredrar att kalla det
Och när han hade travat runt ett tag och varit in några gånger så skickade jag ut honom igen och när han hade travat ett tag bad jag honom stanna, sedan bad jag honom att gå fram. Men jag gjorde bara en liten hjälp, vilket resulterade i att han bara skrittade i stället för att trava. Och jag måste ärligt säga att av någon anledning kändes det ännu roligare att se honom gå runt på volt i en taktfast och vägvinnande skritt bara för att jag bad honom!
Visst han har lyssnat på mig ett bra tag nu, men det har alltid varit fullfart eller tvärnit, trav eller galopp, men nu kan jag även be honom om skritt Vilket för honom är en stor prestation för annars är det full fart som gäller, så det visar verkligen att han hör vad jag säger
Jag tänker inte lägga mig i eran disskution om join up. Jag tänker bara kommentera detta som Colleen skrivitColleen skrev:Jo men det var kanske det som var min lilla pik , hur kommer det sig att lite plötsligt anses skritt och utan pisk som svårt? Vilket var det som kändes svårt, skritten eller utan pisk?
Vad gjorde du med ditt kropps språk under denna "Join Up" . Om pisk, visst är det bara ett hjälpmedel, men fortfarande ett hjälpmedel som hästen känner till, där av vet hästen att det betyder avstånd(beroende på hur man användt det förr förstås), eller något "inte" bra, den håller kanske ögonen på pisken och inte dig?
Bara en tanke att nästa gång du gör denna övning kan du tänka på var du är i förhållande till hästens Zon etc och istället för pisken kanske hålla ett grimskaft i handen?
Sedan tycker jag att du var väldigt duktig som fick hästen att springa runt dig i ett ridhus , många hästar känner en enorm press i en rund Corall och det är där man MÅSTE tänka på sin egen kropp, så man inte "pressar skiten" ur hästen omedvetet . Men i ett ridhus kan hästen förminska, förstora volten, eller vika av beroende av vilken press den känner.
Men har man en häst som är lite mindre följsam så kan det bli början på ett problem ...
Jag blev faktiskt riktigt paff här om dagen! Jag skulle löslongera som jag föredrar att kalla det
Och när han hade travat runt ett tag och varit in några gånger så skickade jag ut honom igen och när han hade travat ett tag bad jag honom stanna, sedan bad jag honom att gå fram. Men jag gjorde bara en liten hjälp, vilket resulterade i att han bara skrittade i stället för att trava. Och jag måste ärligt säga att av någon anledning kändes det ännu roligare att se honom gå runt på volt i en taktfast och vägvinnande skritt bara för att jag bad honom!
Visst han har lyssnat på mig ett bra tag nu, men det har alltid varit fullfart eller tvärnit, trav eller galopp, men nu kan jag även be honom om skritt Vilket för honom är en stor prestation för annars är det full fart som gäller, så det visar verkligen att han hör vad jag säger