Join up? Eller?:O

P

ponnyryttaren

I dag så red jag lite i ridhuset, och så var jag själv där och då passade jag på att försöka testa Join up(tror det heter så:D ) jag har aldrig hållt på med NH så mkt innan.

Jo för jag såg ju på det pogramet i barbacka, då när Monty gjorde så med den hästen på volten. Så tänkte jag att jag testar samma sak:p

Och det funkade:eek: :cool:

Jag satte Lucy i galopp i ridhuset och så höll jag igång henne med ett spö, och efter ett tag så galopperade hon runt mig på en volt och hon höll igång galoppen själv, efter ett tag travade hon, började tugg, sänka huvudet, och sedan så ställde jag mig med blicken neråt, hon kom till mig och så gjorde jag en sån halv cirkel och då följde hon efter mig vart jag än gick:banana: ha jag är så stolt:) ;)

Jag vet, jag gjorde säkert inte helt rätt, men det funkade iaf:p

Var bara tvungen att berätta:cool:

Kommentera o rätt mig gärna:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Join up? Eller?:O

Grattis - vad roligt!

Har precis börjat nosa på det här med NH och sett en video med Pat Parelli och blivit super intresserad!!!

Ska i morgon träna för en NH-tränare för första gången med min nya häst!!! Ska bli jätteroligt!:banana:

Ja åhh vad roligt!:) Det hade jag också viljat göra! men jag vet ingen bra.. hm..

Jag är jätte intresserad av NH, men det här var absolut första gången jag en testade det hehe.. jag har inte ens läs en bok..:D

Men det ska jag göra, men jag är lite seg på o läsa:p

Enligt somliga duktiga hästmänniskor är Join-up bara ett sätt att mentalt "piska skiten" ur hästen. När du stått och drivit på hästen varv på varv, och den inte kan komma undan dig , så kommer den in till dig i mitten och säger " Döda mig, gör vad du vill med mig, men Låt mig vara i fred!!!

Har själv kört en del join-ups, och varit alldeles imponerad, men har faktiskt tänkt om, och skäms nu lite för vad jag gjort.

Alla hästar beter sig på samma sätt vid en join-up (tar lite olika lång tid bara). Frågan är om man blivit "ledare", och om hästen verkligen har respekt för en, eller om den bara är trött och bekymrad.

En tanke bara ...
Take it or leave it!

Jo, jag håller med till viss del. Många kör bara på tills hästen ger sig, dom säger att "hästen har valt mig till ledare". Men har hästen haft något val ? Sen när hästen har sparat sina krafter, då kanske den inte ser dig som "ledare" längre.

samtidigt, i en vild flock med hästar gör ledarstoet precis samma sak med unghästarna, kör bort dom tills dom visar att dom är i underlägsna så att dom vet att det är hon som bestämmer. Så det kanske inte är så fel med join up iaf ?

Jag vet inte, men det är mina funderingar iaf. Jag skulle aldrig göra join up med min häst i ett försök att visa att jag är "ledaren" och tro att det löser alla bekymmer. Sen tror jag att det kan göra mycket skada om man inte vet vad man håller på med. Skulle iaf gå lite kurser först.. Men du gör såklart som du vill med din häst !

/ SKurt, som inte är någon Nh expert alls. :smirk:

A jag förstår hur du tänker.. och det är intressant det där.. Men jag jagade ju inte runt henne precis hehe, vi kankse höll på i 10 minuter, det känndes lixom som om hon ville ha kontakt med mig. Hon gjorde det inte för att hon var helt uttröttad, hon galopperade av sig själv på volten jag behövde inte driva henne, och så gjorde hon ju dom 2 tecknen och det tror jag ju inte är för att dom vill slippa en..:cool:

varför inte prova göra det i skritt och utan spö?:banana:

Jovisst kan man "jaga skiten ur hästen" men så uppfattade jag inte att du gjorde. Tror att join up är ETT sätt att jobba med NH, men som med allt annat så kan det användas på ett bra sätt OCH ett dåligt sätt.
All träning måste ske med känsla!
Kul att det fungerade för dig!!! Jag har själv aldrig testat, men blir lite sugen...
För övrigt så finns det väl en hel del bra NH-instruktörer i södra Sverige??!!
Lycka till i fortsättningen:banana: !

FTW skrev:
Enligt somliga duktiga hästmänniskor är Join-up bara ett sätt att mentalt "piska skiten" ur hästen. När du stått och drivit på hästen varv på varv, och den inte kan komma undan dig , så kommer den in till dig i mitten och säger " Döda mig, gör vad du vill med mig, men Låt mig vara i fred!!!

Har själv kört en del join-ups, och varit alldeles imponerad, men har faktiskt tänkt om, och skäms nu lite för vad jag gjort.

Alla hästar beter sig på samma sätt vid en join-up (tar lite olika lång tid bara). Frågan är om man blivit "ledare", och om hästen verkligen har respekt för en, eller om den bara är trött och bekymrad.

En tanke bara ...
Take it or leave it!

Den typen av "träning" köper jag inte...men studera hur hästarna själva styr varandra i en flock...då ser du att den som inte är hörsam för en "överordnad" blir ivägskickad en bit från flockens trygghet, den ber om att få komma tillbaka och den jagande hästen sänker huvudet och släpper pressen när den tycker att det är lämpligt...
Detta tar jag med mig när jag börjar med en "ny" häst...kollar av hur känslig den är och väljer mitt sätt att arbeta efter det...:cool:

För jag har bara gjort det en gång, då kankse jag inte skall höja svårigets graden så fort?:cool:

Att man på något sätt skulle jaga skiten ur hästen tycker jag är bullshit. Att hästen efter en stund skulle komma in till mitten och säga "Döda mig" tycker jag är högst ologiskt. Tänk på mustangerna, zebrorna etc. Tror du att dom frivilligt stannar och låter lejonen äta upp dom när dom är trötta på att springa? Knappast. Att hästen skulle komma in till mitten och säga "döda mig om du vill" har jag mycket svårt att tro. Om hästen ser dig som ett så pass farligt rovdjur att den tror att du är i stånd att döda den så är jag övertygad om att den skulle vara mycket svår att hantera för övrigt också.

Jo men det var kanske det som var min lilla pik ;) , hur kommer det sig att lite plötsligt anses skritt och utan pisk som svårt? Vilket var det som kändes svårt, skritten eller utan pisk?
Vad gjorde du med ditt kropps språk under denna "Join Up" . Om pisk, visst är det bara ett hjälpmedel, men fortfarande ett hjälpmedel som hästen känner till, där av vet hästen att det betyder avstånd(beroende på hur man användt det förr förstås), eller något "inte" bra, den håller kanske ögonen på pisken och inte dig?
Bara en tanke att nästa gång du gör denna övning kan du tänka på var du är i förhållande till hästens Zon etc och istället för pisken kanske hålla ett grimskaft i handen?

Sedan tycker jag att du var väldigt duktig som fick hästen att springa runt dig i ett ridhus :bow: , många hästar känner en enorm press i en rund Corall och det är där man MÅSTE tänka på sin egen kropp, så man inte "pressar skiten" ur hästen omedvetet:crazy: . Men i ett ridhus kan hästen förminska, förstora volten, eller vika av beroende av vilken press den känner.
Men har man en häst som är lite mindre följsam så kan det bli början på ett problem:crazy: ...

A jag hade bara pisken i kankse 2 minuert, sedan sparng hon av sig själv, så det var iaf inte den hon tittade på.

Join up kan man göra när man redan ÄR ledare, inte för att BLI ledare. Följdaktligen är det något som inte särskilt många någonsin ens kan tänka tanken på att utföra då det är så försvinnande få som har kapaciteten att bli en riktig ledare.

Vidare så har en häst i det vilda ett val; acceptera sin ledare eller dra och försöka hitta en ny flock. Vad har en häst i ett ridhus för val? Dra kan den ju inte och då hästar inte är våldsamma varelser blir det i regel så att hästen ger sig.

Dock ska man inte ta detta för givet, alla hästar är inte "som hästar är mest". Känner till mer än ett fall då hästen sagt "Vem FAN tror du att du är!?" åt sin ägare och det har blivit riktigt farligt för människan i fråga.

/Jenny - som starkt tar avstånd från allt vad join up heter.

Senast ändrad:

Jag hade bland mina hästar en som var min stora favorit och bästa kompis under många år. Det var en ranghög herre som egentligen bara accepterade mej som ledare. Han följde mej på samma sätt som jag förstår att det handalr om i "join ups" utan att jag behövde driva skiten ur honom. Däremot såg jag genom åren honom bete sig så mot nya hästar, gång på gång. Han jagade inte skiten ur dom. MEn han såg till att de höll avstånd tills de hade accepterat hans ledarskap. Stenhårt. 10 meter var gränsen ungefär. Han började alltid markera gränsen, men efter ett par gånger tog de andra i flocken över. Då jagade de andra när den nya kom för nära.
Så att jaga och jaga runt låter helt onaturligt för mej. Det gör inte hästar. De driver iväg och låter sen den nya gå ifred fast långt från flocken. Sen när den närmar sig vet man att den gett med sig, eftersom den får komma.
(Utom min ranghöga kompis som i de få nya sammanhang jag såg honom, alltid själv höll distans, för att sen komma närmare och närmare och till slut visade sig ha tagit över ledarskapet:angel: )
NH i all ära men man ska inte överdriva nånting. Att jaga runt runt
tills hästen "ger sig" verkar inte riktigt "hästlikt".

Men det är ju inte precis det man gör om man gör join up:smirk:

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Visst är känslan underbar när hästen valt att sammarbeta och lyssna? Igår gjorde jag min första join-up, jag har tidigare varit lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 041
Senast: _offa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar