S

sax

Hur tränar ni det? I vilket skede av ridpasset så att säga!
Hur ansträngande är det för en "grön" häst. Alltså vältänad i dressyr, hyffsad i kondition och ok muskelmassa, dock ej western riden. ligger tungt i handen emellanåt och jag funderar på att träna något annat som omväxling där han får lyssna på säte och vikt helt och hållet. Själv har jag ridit grundutbildning i westernridning under 1 år. Ingen stjärna dock utan själv vill jag kalla mig dressyrtant vid 24 års ålder...hehe :cool:

Om hästen inte går korrekt i joggen så kan det slita väldigt på framkotor odyligt. Risken är stor att hästen går på bogarna. Skall du ändå träna det så gör det bara korta stunder. Inte varv efter varv. Gör det då hästen är väl uppvärmd och varva med öppna o sluta så hästen verkligen får jobba. Då kan du undvika skador. det finns alltför många som bara sitter o joggar sina hästar o tror att allt är frid o fröjd, hästen går ju lugnt?! De tänker inte på att ryggen är sänkt o benen släpar. Så mitt råd är att vara försiktig med joggen.

jo, så långt är jag med...
jag provade senast igår under ridpasset. Han orkade gå i "jogg" ett par tre steg emellanåt i balans utan att hamna på bogarna (det är rätt påtagligt hu bra balans man har själv :crazy:). Provade kanske totalt i 10 minuter med korta skritt pauser emellanåt. För länge?
Han var otroligt lyhörd efteråt och vilket jäkla påskjut han fick i skritten :eek:

Förresten så varvade jag som du skrev med öppnor och slutor, gick otroligt bra trots att han hade slacka tyglar :idea:

Jag tycker att det verkar som du har rätt bra koll på läget. Varvar du med annat emellan så tycker jag inte att 10 minuter är för länge. Antar att du känner din häst rätt väl o märker när han blir trött. Bra att du har koll på bogarna där o se till att baken är med. Finns inget värre än en dålig jogg. Det sliter rejält men det har du nog redan förstått..

:)Tack för att du svarar!

En sak till, vart ska man sträva efter att ha huvudet på hästen? Min kan näst intill börja piaffera om man spänner magen för mycket, och då kommer ju högre benlyft vilket man ju inte eftersträva i joggen (rätta mig om jag har fel). Så man ska egentligen ha en låg form i ett långsamt tempo (ej så höga tramp),(motstrider ju engelsk dressyr litegranna med tanke på att steget ska vara ännu mer taktfast och energiskt ju mer man kortar tempot)

Nuförtiden tränar jag inte pleasure själv utan mest reining men jag har iallafall lite koll, tror jag.. I pleasure vill man inte ha höga tramp utan väldigt marknära. Detta för att du skall sitta så bekvämt som möjligt där uppe på ryggen. På tävling så har det blivit så att man vill se en flat överlinje. På senare tid har detta tyvärr överdrivits så man nästan fått se hästar som släpar nosen i backen, men så skall det givetvis inte vara. Som sagt en flat överlinje, men detta kan ju vara svårt för hästar av andra raser än Quarter/Paint. Det har ju med hals/bog förhållande att göra. Dock vill man se en naturlig avslappnad hals, med huvudet lodrätt.
Vet inte hur mycket du kan och har sett?!

Hästen i fråga är ett halvblod efter midt west ibi light.
Trevlig form men hamnar i fiolsträngs eller älgklivs tillstånd ganska så lätt varför ryttaren spelar stor roll. stenkoll på sin balans måste man ha vare sig man vill eller inte...hehe

Var det gäller västernridning, så har jag som sagt invigt området, har ridit enhandsfattning på stång och jogg, slidestop har jag provat på och spin...
Vi var nog inne och nosade på det mesta.

Inom dressyren har jag hamnat på msv.

Vad det gäller joggen så kanske det är idé för min del att helt enkelt låta hästen placera huvudet där han vill ha det, så länge han går med eftergift?
Det är ju som omväxling och så är det jäkligt bra för uppmärksamheten och precisionen.

Måste bara få fråga;
Det är många västernryttare som jag hört säga att de varit ute och bara "joggat" i 1 timma. Orkar hästen det eller har de bara lallat runt på bogarna?
*nyfiken*

Skall du inte tävla i pleasure på högre nivå så spelar det inte så stor roll var hästen gör av huvudet så länge du har ordning på resten.

Om en människa varit ute o joggat en timme med hästen så tror inte jag det är någon vettig jogg utan mer på bogarna.. Tyvärr. Skall man göra det rätt så krävs det ganska mycket av hästen. Det är faktiskt förhållandevis få som kan det här med jogg. Ganska tragiskt.

Om du rider msv dressyr så tycker jag att du skall lita på ditt eget omdöme. :) Om du prövar att jogga så var inte rädd för att hjälpa till med tyglarna tills du känner att hästen går korrekt. Om han nu bara klarar några få steg så plocka upp igen och gör en sluta eller liknande för att få ihop hästen och pröva sedan med eftergift igen. Gör du såhär korta stunder så tror jag att det är jättebra. Men som sagt en del släpper ned tyglarna o låter hästen jogga på.. o så tror de att de rider western.. :crazy:

Lycka till ;)

Hej Sax! Håller med det som Sandra sagt tidigare, du verkar ha bra grepp om din ridning så håll fast vid den! "Joggsamlingen" för din häst tror jag blir en mer "mindre" krävande form av arbete eftersom den redan i sig är så "stark" o välriden genom dressyren. Om man ska se det riktigt "krasst" vad gäller jogen så kan man aldrig uppnå den fullkomliga (för mig!) samlingen hos alla hästar som skulle behövas för att hästen inte ska bli det minsta "framtung" om kravet på formen är som den är idag. En häst som är ordentligt samlad och som samtidigt ska gå rätt med lodplanet hamnar automatiskt i en högre form som ej är önskvärd inom pleasuren. Ska den dessutom gå i ett "lågt" pleasuretempo så blir det, igentliga det enda rätta (med tanke på samling) för hästen, passage eller piaff. Ska man behålla samlingen i ett lågt tempo med rak överlinje så faller hästens lodplan oftast, naturligt, "bakom" den riktlinje för vad som är önskvärt.

Ska man få fram den idealiska pleasurehästen som kan "bära sig" med rak överlinje utan felplacerad lodplan av huvudet så måste man söka den häst som exteriört har det rätta förutsättningarna för det, som oftast är quartern (som avelsmässigt är inriktad för just den grenen).

Det kan vara bra att i bakhuvudet ha med sig att den svenska "öppna" (WRAS-) regelboken är i grunden skapad efter AQHAs (den amerikanske quarterhästens förenings) regelbok. Men fortsätt, som du även själv har kommit fram till, att rida efter vad som känns rätt för din häst och håll fast vid din övertygelse! Hästens välbefinnande är ju trots allt alltid viktigast oavsett vad regelboken har som idealbild och många av domarna som dömer de öppna klasserna har i regel full förståelse för varje hästs(ras) förutsättningar och dömer efter det.

Lycka till i ditt fortsatta arbete!

Liknande trådar

C
Western En av hästarna som kom hem i Torsdags var AKILAS haflinger Lolla. 9 år gammal och 144 i mkh. Hon är en häst med egen vilja och mkt stark...
Svar
8
· Visningar
1 052
Senast: CindyLou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama