Jobbig galopp

Ewelina

Trådstartare
Hejsan! Jag har en häst som har jättesvårt för galoppen (särskilt i inhägnade områden) Den är ganska stor och han har svårt att samla sej i den utan att gå över till slängtrav, så antingen går det ruskigt fort på hoppbanorna och dressyrbanorna eller så gör han i slängtrav :confused: Vad ska jag göra?? Träningar? Hjälp!! :confused: :confused:

(får ni syn på en svart häst med vansinnigt tempo på tävlingsbanorna så vet ni att de e jag :angel: )

Snälla hjälp mej med detta (innan det händer en olycka)
//Ewe

Sv: Jobbig galopp

Tag hjälp av din tränare.
Vad säger han/hon? Du tränar väl minst i gång i veckan för auktoriserad tränare? Gör du inte det så är det nog det som är problemet.

Jag skulle kolla upp så hästen inte har några låsningar i bakkärran, ryggen. Orsakar ofta denna sortens problem.

Annars som sagt ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig.

Vilken tur att tränaren inte har ont!

Skämt åtsido, din tränare som ser er ofta borde kunna tipsa dig om hur du skall bära dig åt.
Annars är väl tipset att styrketräna hästen.
Galoppera längre sträckor på rakt spår i lugnt tempo och försök ta det lugnare för varje gång, men aldrig så långsamt att han tappar tempot.
Glöm inte att stå i lätt sits så han får minimal belastning på ryggen.

kan vara att din häst inte är tillräkligt stark att han inte orkar samla sig. i sånna fall är det bara att träna massor så han får upp styrkan. klättring är alltid bra.

kolla igenom allt, om han har låsningar eller nåt sånt först. Kola hur bettet och hur sadeln ligger. Är allt okej, är det muskler och träning som måste komma in. Övergångar är ett jättebra sätt att få upp hästen på bakkjärran, samla ihop den och få den att hitta ett lugnt tempo. MYcket galopp eller skritt i backarna ger de rätta musklerna. Men övergångar och halter är nog nyckeln först och främst.

Jag har provat en annan sadel nu och han gick faktiskt lite bättre med den men inte helt 100% bra. Jag har galoppat honom barbacka men han är ganska het och har en viss tendens att bocka när man galopperar barbacka :angel:

Galopparbete, där du samlar honom kanske i två steg till att börja med, sen släpper fram honom, kortar honom två steg igen, länger o.s.v. Sen trappar du upp med antal samlade galoppsprång, desto starkare hästen blir. Galoppfattningar är också jätte bra att träna, från skritt till galopp, tillbaka till skritt, galopp igen o.s.v.

Galoppfattningarna är grunden till en bra galopp :)

Har ungefär samma problem med min medryttarhäst, som inte verkar galopperad mycket öht trots regelbundna dressyrträningar med ägaren under åren.

Hästen i fråga hamnar gärna i framvikt och bara plöjer sej fram , känns som man sitter i nerförsbacke...vilket ju inte är riktigt meningen...

Så jag har helt enkelt jobbat på att stärka hästen och få den att orka, för det är där problemet ligger tror jag.
Mycketskolor i skritt och trav för bakkärrans skull, MÅNGA galoppfattningar, både från skritt och trav. Galopp nåt steg och sakta av sen och gör en ny.
Nu efter ett halvår har hästen börjat orka lite mer och jag galopperar kanske en hel långsida :) i en bra form, ganska sakta(som nån skrev, sakta men inte så hästen inte orkar då förståss!), och så fort hästen tenderar att hamna på framdelen och bli framtung är det avsaktning som gäller, och ordentlig ska den vara.
Hästen har en stor galopp, så det kan vara svårt för den att samla sej på tex en ridbana, då är det bättre att börja på rakt spår, ute i skogen eller på långsidorna/diagonalen så den känner att den får plats i början.

Men det är fortfarande en gåta för mej hur ex-medryttaren vågade hoppa med hästen med den galoppen den har haft/fortfarande har till viss del. Jag skulle aldrig våga sitta på en häst med så framtung galopp och dessutom hoppa på det också!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: cassiopeja
·
M
Dressyr Hej! Jag har en kallis travare, som har galoppen, men har svårt att samla sej i den. I fattningen går det FOORT men efter ett par varv...
Svar
4
· Visningar
1 039
Senast: Famke
·
M
Dressyr Jag vet inte vad jag gör för fel! Min häst är jättefin i alla gångarter utom en "liten" detalj-HÖGER-GALOPPEN. Jag hade tänkt att ge...
2
Svar
27
· Visningar
2 304
Senast: Illen
·
Utrustning För någon månad sen så köpte jag en ny sadel då min stübben siegfried inte passade längre (för smal i framvalvet), med sin gamla sadel...
2
Svar
26
· Visningar
2 164
Senast: Ewelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar