JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Minilott

Trådstartare
Min gosse fyller två i maj och han är VÄLDIGT musikalisk.Han säger inte så många ord men han nynnar låtar hela tiden.Han tar efter melodier som han hör typ glassbilen... Visst är det otroligt!?:love:
Nu ikväll hände en kul sak: Han gick fram till datorn och fick se "skärmsläckaren" (Jag har liksom en stjärnhimmel där nya stjärnor framträder)
Han ropade på mig-Titta! Titta ! Ja vad fint sa jag... Sen när han traskade iväg nynnade han "Blinka lilla stjärna där" Och gjorde rörelser till som han lärt sig hos sin dagmamma.
Han har väl knappt sett en stjärnhimmel? Han är ju inte ens två år... Visst var det häftigt?:angel:
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

De är verkligen balla i 2 års åldern! Har en likadan hemma. Den äldre var inte alls lika intresserad av sånger och andra kluriga saker, men den lilla, jösses.

Det märks att båda är tonsäkra, men den lilla sjunger och klurar ut efter att bara ha hört nånting en gång. Klart imponerande.

Är det nu man ska få dåligt samvete för att man inte är nån supermorsa som kan få dem att ta tillvara talangerna redan :crazy: ;)
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

Jag trodde också att jag hade en musikalisk unge - han sjöng alltmöjligt i tvåårsålder - men han är otroligt omusikalisk.


Du kan ju alltid hoppas ....
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

Roligt med begåvade barn :) H*n kommer säkert ha nytta av sin musikalitet när h*n ska lära sig prata och senare lära sig andra språk!
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

Vad roligt!

Min man är omusikalisk. Jag är musikalisk. Jag blir fundersam när han "sjunger" för vår dotter, speciellt som han både hittar på nya texter och melodier. Vad ska det bli av henne... :crazy: ;)
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

Fantastiskt! Man slutar aldrig förvånas över små barn. Att de kan dra slutsatser så unga de är.
Jag tror att ditt barn verkligen har en stark musikalisk ådra. Kanske är det i denna åldern som barnet är väldigt mottaglig för att utveckla sin musikalitet. Vill du vara lite "pedagogisk" så kan du ju alltid tänka på att låta honom lyssna på alla möjliga genrer av musik.För att han inte ska bli en musikalisk "rasist"
När man sjunger med barnet så sjung i högt tonläge så att han har möjlighet att sjunga med och hitta tonerna. Ofta sjunger vuxna lågt med barnen för att de själva inte trivs att sjunga högt. Det har till följd att barnet måste byta tonart för att sjunga med och så blir det falskt. Och så får barnen inte möjlighet att träna sig på att sjunga rent. Eller köp musik -cd där det sjungs högt ex utav barn.
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

Då är det bäst att jag helt slutar sjunga för och med mina barn - för jag KAN INTE sjunga i höga tonarter :crazy: Jag lär ju redan ha förstört deras sångbegåvning alltså...
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

*KL*
Min dotter verkar oxå vara musikalisk, hon har alltid älskat att sjunga o hon hittar på egna melodier o texter ofta. När hon nästan var 3 år fick vi höra henne (sittandes ensam i sitt rum) sjunga -ensam o ledsen, jag är så ensam o ledsen... varpå jag gick in till henne o oroligt frågade -är du ledsen? -men mamma jag sjunger ju hör du väl!:rofl:

Sonen på 17 mån har precis börjat på att gnola lite melodier, vi får väl se vad det blir av honom, så fort jag har försökt sjunga något för honom försöker han brotta ner mig på golvet, jag undrar vad han menar med det.:crazy:
 
Sv: JISSES ! Min son är så smart... *lite skryt*

frukanon skrev:
Då är det bäst att jag helt slutar sjunga för och med mina barn - för jag KAN INTE sjunga i höga tonarter :crazy: Jag lär ju redan ha förstört deras sångbegåvning alltså...
Barnet har inte den fysiska möjligheten att ex sjunga lilla A, vilken är den ton vi vuxna ofta börjar sjunga sånger med. Vilket innebär att ifall barnet ska sjunga tillsammans med dig på din melodi så väljer barnet i stället en ton han/hon kan ta och då blir det falskt. Om barnet inte får träna sig på att hitta "rena" toner så gör han inte det. Det blir åtminstonde svårare att göra det senare. Och så har vi också alla människor som säger att de inte kan sjunga. Ja, men det är ju inte konstigt om de inte har fått göra det inom sitt möjliga register. Men givetvis går det att lära sig att sjunga rent senare. Men det blir kanske lite mer jobb. Det är på samma sätt som att lära sig spela ett instrument som äldre. Det går men det är jobbigare.

Du kanske inte har förstört ditt barns sångbegåvning men du har inte precis förenklat den. Är vad jag skulle säga.

Vad du kan göra är att sjunga sånger med melodier som är kända för barnet. Men när du börjar sjunga så starta sången i ett högt tonläge ex. ettstrukna F på pianot eller vanligt f på blockflöjt. Den tonen sjunger även låga altar utan problem. Låt sedan barnet själv höras starkast så du slipper du sjunga de höga partierna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Senast tagna bilden XV
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp