F
Fredrik_
....och som av en magnet styrs man då oxå till hästhyllan - de KAN ju ha fått in nåt nytt.
De hade de inte, men jag hittade den gröna boken
som jag inte visste riktigt vad den hette då du frågade
jag citerar Holmström ordagrant.
kapitlet handlar egentligen om exteriör, men belyser en hel del.
i en tråd uppkom diskussionen om det var lättast att rida Nordis eller halvblod.
Lite fnissig blev jag beroende på följande som Michael Holmström skriver som fortsättning på ovanstående
Det är ju det som är problemet med alla raser avlade för körning dvs skjuta på - det krävs en hel del för att få dem att börja vila i steget som en dressyrhäst.
Ja det är lättare att "åka nordsvensk" - man sitter stadigare på ett matsalsbord än en piedestal - of course.
Men ju mer man måste förändra rörelsemönstret ju svårare är det -och ju mer styrka behövs av hästen
Den moderna sporthästen har redan en liten understödsyta - det är lite sjå med att få matsalsbordet att ha lika liten understödsyta som en piedestal
Holmström menar att man måste lite över medelsvår för att hästen skall återfå samma jämnvikt som utan ryttare
Sedan skriver han;
Igen draghästen är avlad att lägga mycket vikt på frambenen - denhar ett sådant rörelsemönster av naturen. Skall den ridas i jämnvikt så måste den skolas om från sitt naturliga rörelsemönster till etthelt annat onaturligt - för den. Att inte skjuta på framåt över bogarna utan att vila i steget - Gud så jobbigt
Jag tror ärligt att det var det som Julio Borba Ville med twiggys häst
En fries.
Så det beror på vad man menar med att nodis skulla vara lättare än halvblod - att åka på javistt - men att ändra rörelsemönster så de hamnar i jämnvikt - ja då har man lite att bita i.
Jag har inte så mycket erfarenhet av frieser men det är ju en körhäst.
Malinsky du har väl körhäst i din? jag läste det lillith skrev om attv oila i steget. Inte så lätt om de inte är avlade för det. Fast man skall ju ha lite att bita i
BTW denna bok är ett måste i den egna bokhyllan har jag insett.
En massa olika kompetenser (man får gallra lite) ger sin syn på "Hästhälsa med helhetssyn" hette den
En massa veterinärer Roepstorff tex ger sin syn på träninsglära och hållbarhet bla.
De hade de inte, men jag hittade den gröna boken
som jag inte visste riktigt vad den hette då du frågade
jag citerar Holmström ordagrant.
Vid ökad samling - som i piaff eller passage, brukar vi säga att hästens vikt förs över mer till bakbenen. det stämmer inte i vår moderna Dressyrridning. I klassisk dressyr/barockridning är det annorlunda.
kapitlet handlar egentligen om exteriör, men belyser en hel del.
i en tråd uppkom diskussionen om det var lättast att rida Nordis eller halvblod.
Lite fnissig blev jag beroende på följande som Michael Holmström skriver som fortsättning på ovanstående
I den moderna dressyren är det en högst liten procent mer vikt som överförs till bakbenen vid samlingen. Detsom sker med en vältränad häst, som har en ändamålsenlig exteriör, är att hästen stannar längre tid med bakhovarna i marken
Det är ju det som är problemet med alla raser avlade för körning dvs skjuta på - det krävs en hel del för att få dem att börja vila i steget som en dressyrhäst.
Ja det är lättare att "åka nordsvensk" - man sitter stadigare på ett matsalsbord än en piedestal - of course.
Men ju mer man måste förändra rörelsemönstret ju svårare är det -och ju mer styrka behövs av hästen
Den moderna sporthästen har redan en liten understödsyta - det är lite sjå med att få matsalsbordet att ha lika liten understödsyta som en piedestal
Holmström menar att man måste lite över medelsvår för att hästen skall återfå samma jämnvikt som utan ryttare
Sedan skriver han;
När man börjar rida en häst kommer den i obalans och lägger ännu mer vikt på framdelen. Om vi inte rider hästen och tränar den korrekt kommer hästen alltid att fortsätta att vara i obalans med för mycket vikt på framdelen när vi rider
Igen draghästen är avlad att lägga mycket vikt på frambenen - denhar ett sådant rörelsemönster av naturen. Skall den ridas i jämnvikt så måste den skolas om från sitt naturliga rörelsemönster till etthelt annat onaturligt - för den. Att inte skjuta på framåt över bogarna utan att vila i steget - Gud så jobbigt
Jag tror ärligt att det var det som Julio Borba Ville med twiggys häst
En fries.
Så det beror på vad man menar med att nodis skulla vara lättare än halvblod - att åka på javistt - men att ändra rörelsemönster så de hamnar i jämnvikt - ja då har man lite att bita i.
Jag har inte så mycket erfarenhet av frieser men det är ju en körhäst.
Malinsky du har väl körhäst i din? jag läste det lillith skrev om attv oila i steget. Inte så lätt om de inte är avlade för det. Fast man skall ju ha lite att bita i
BTW denna bok är ett måste i den egna bokhyllan har jag insett.
En massa olika kompetenser (man får gallra lite) ger sin syn på "Hästhälsa med helhetssyn" hette den
En massa veterinärer Roepstorff tex ger sin syn på träninsglära och hållbarhet bla.
Senast ändrad av en moderator: