Jegra - Jag var på bibblan...

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fredrik_

....och som av en magnet styrs man då oxå till hästhyllan - de KAN ju ha fått in nåt nytt.

De hade de inte, men jag hittade den gröna boken :laugh:

som jag inte visste riktigt vad den hette då du frågade

jag citerar Holmström ordagrant.

Vid ökad samling - som i piaff eller passage, brukar vi säga att hästens vikt förs över mer till bakbenen. det stämmer inte i vår moderna Dressyrridning. I klassisk dressyr/barockridning är det annorlunda.

kapitlet handlar egentligen om exteriör, men belyser en hel del.

i en tråd uppkom diskussionen om det var lättast att rida Nordis eller halvblod.

Lite fnissig blev jag beroende på följande som Michael Holmström skriver som fortsättning på ovanstående

I den moderna dressyren är det en högst liten procent mer vikt som överförs till bakbenen vid samlingen. Detsom sker med en vältränad häst, som har en ändamålsenlig exteriör, är att hästen stannar längre tid med bakhovarna i marken

Det är ju det som är problemet med alla raser avlade för körning dvs skjuta på - det krävs en hel del för att få dem att börja vila i steget som en dressyrhäst.

Ja det är lättare att "åka nordsvensk" - man sitter stadigare på ett matsalsbord än en piedestal - of course.

Men ju mer man måste förändra rörelsemönstret ju svårare är det -och ju mer styrka behövs av hästen

Den moderna sporthästen har redan en liten understödsyta - det är lite sjå med att få matsalsbordet att ha lika liten understödsyta som en piedestal

Holmström menar att man måste lite över medelsvår för att hästen skall återfå samma jämnvikt som utan ryttare

Sedan skriver han;

När man börjar rida en häst kommer den i obalans och lägger ännu mer vikt på framdelen. Om vi inte rider hästen och tränar den korrekt kommer hästen alltid att fortsätta att vara i obalans med för mycket vikt på framdelen när vi rider

Igen draghästen är avlad att lägga mycket vikt på frambenen - denhar ett sådant rörelsemönster av naturen. Skall den ridas i jämnvikt så måste den skolas om från sitt naturliga rörelsemönster till etthelt annat onaturligt - för den. Att inte skjuta på framåt över bogarna utan att vila i steget - Gud så jobbigt :eek:

Jag tror ärligt att det var det som Julio Borba Ville med twiggys häst:angel:
En fries.

Så det beror på vad man menar med att nodis skulla vara lättare än halvblod - att åka på javistt - men att ändra rörelsemönster så de hamnar i jämnvikt - ja då har man lite att bita i.

Jag har inte så mycket erfarenhet av frieser men det är ju en körhäst.
Malinsky du har väl körhäst i din? jag läste det lillith skrev om attv oila i steget. Inte så lätt om de inte är avlade för det. Fast man skall ju ha lite att bita i :D

BTW denna bok är ett måste i den egna bokhyllan har jag insett.

En massa olika kompetenser (man får gallra lite) ger sin syn på "Hästhälsa med helhetssyn" hette den

En massa veterinärer Roepstorff tex ger sin syn på träninsglära och hållbarhet bla.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jegra - Jag var på bibblan...

Fast (och det här har ju diskuterats med klorna utåt av många) halvblodet är ju en draghäst. Den är ju från början en körhäst (dock ej bruks, men ändå) som man sedan börjat avla mot ridhäst. Dock är det många halvblod som fortf är typiska körhästar.

Ska man gå till hästar som inte är typiska körhästar ras-mässigt så får man titta på de sydeuropeiska (inte bara iberiska) som använts inom bruksridningen, även om de ibland körs också.

Nja fullbodshästar har aldrig varit för körning och inte heller isisar väl. Man behöver inte gå till såna du nämner.

Halvblodet förädlades i så fall till ridhäst med hjälp av fullblod.

Men det har väl "alltid" funnits ridhästar inom armén, som halvblodet härstammar från. Men grövre när det krävdes att man fraktade runt en massa utrustning utöver ryttaren. Ridhästar har funnits mycket länge. Köper inte din historieskrivning där.

Vi pratade nyligen om Karl XII:s karoliner (och även före det). Hans häst var ju en "klippare" typ nordsvensk men normalt använde man andra större hästar till ridhästar som måste ha varit föregångarna till halvbloden. Tänker jag i alla fall.

Ang Ts inlägg har jag inte så mycket att säga. Jag vet inte hur det är att rida nordis. Men den där hingsten som nämns är väl inte frieser (även om man kan tro det av kroppen) utan PRE om man ska vara noga och det vill nog ägarna att man är?

Antar att tråden delvis kom till pga diskussionerna om vad som är svårast att rida, det kan ju alltid vara en känslig diskussion, så vi riskerar kanske att hamna i "rasbråk" här om vi inte ser upp:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Den boken tycker jag är super, och lånar den ofta på biblioteket!

De flesta har väl sina svårigheter då det knutit sig i någon ände, få är väl helt perfekta från scratch!?
Den perfekt byggda kan ha en skalle som motsätter sig träning..
Den som har tvåmeters raka bakben är ju hopplösa tills de där skankerna vinklas, då känns det plötsligt så lätt! (are..)
Den som känns lätt att sitta på och inverka till en början, kan man kanske stypa med längre fram då¨man vill ha fram mer power i rörelserna, eller kommer till en viss gräns för samling.
Man får väl försöka landa i en mix som passar ens önskan om häst.
Nyttigt med många olika att träna på!
Men vem är lätt? tycker nog att de flesta hästar känns, (läs nu rätt, menar inte att det är lätt att rida, men hästen kan kännas mer eller mindre inverkansbar och ridvänlig) lätta att rida om de har sin kropp till förfogande. Dressyren till hästen återigen lixom.
kan min sjumilahäst med underhals skolad till påskjut i 1.25-tempo bära sig kan mog de flesta stabila matsalsbord oxå då de är lösgjorda!
Men sedan i hur stor mängd man kan sitta på och fila är en annan fråga.. Hur kraftekonomiskt de rör sig, hur mkt man kan kräva innan man saboterar kvalite, hur länge vill man vänta på mognaden??

En del dansar fram, men kanske är svåra att få till ÄRLIG samling pga myror i brallan o lätthet att dansa undan..?!. Andra är svåra att få de där första dansande stegen, men då de är där, efter lång tids förberedelser, rullar det på ganska stabilt åt rätt håll.

Bara funderar löst nu!

Svarar du mej?

Jag har ju inte ens argumenterat om rasers eller andras svårigheter:confused: Vad läste du in nu?

Jag tror inte att det har så mkt med att de har större påskjut i sina rörelser, utan att de DRAR.
Lägger vikten på framdelen.

Vet att en tränare sa- till mig- ville inte göra min kompis ledsen:angel: hon körde sitt halvblod ganska mkt o tränaren menade att den då utvecklar mer dragmuskler- blir starkare i bogen än vad en ridhäst bör vara o får svårare med dressyrarbetet.

Så en brukshäst som aldrig har utfört sitt gebit bör rimligen inte ha utvecklat samma muskulatur som en aktiv skogskörningshäst.

Däremot om den är riden hela livet i nerförsbacke kan det nog bli lika svårt.:crazy:

När det är en specifik person du vänder till (av vad jag förstår, enligt rubriken), är det bättre att du använder PM-funktionen.

Jag låser därför tråden.

Mvh

IngelaH
moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 113
Senast: Gimlan
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 515
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama