Javascript hjälp?

S

Spider84

Behövet lite hjälp med javascript som jag är så kass på.

Jag har den här koden:

<script language="javascript">
// Variabler som håller reda på vilken div som senast var öppen
var lastSub;
var lastPage = 'firstpage';

// Funktion som tar bort den senaste öppna submenyn och öppnar den nya
function showSubMenu( divID )
{
if( lastSub != undefined )
{
document.getElementById( lastSub ).style.display = 'none';
}
document.getElementById( divID ).style.display = 'inline';

lastSub = divID;
}

// Funktion som tar bort den senaste öppna content och öppnar den nya
function showContent( pageID )
{
document.getElementById( lastPage ).style.display = 'none';
document.getElementById( pageID ).style.display = 'inline';

lastPage = pageID;
}

// Funktion som tar bort senaste submenyn och content och öppnar de nya
function changeBoth( divID, pageID )
{
document.getElementById( lastSub ).style.display = 'none';
document.getElementById( divID ).style.display = 'inline';

document.getElementById( lastPage ).style.display = 'none';
document.getElementById( pageID ).style.display = 'inline';

lastSub = divID;
lastPage = pageID;
}
</script>


Så här ser den sedan ut som länk:
<a href="javascript:showSubMenu( 'summary1' )">Austria</a><br />

Jag vill göra om funktionen: showSubmenu så att den öppnar både summary1 samt att den ska öppna det som showContent gör. Den länken ser sådan ut:

<a href="javascript:showContent( 'number1' )">1 Bent Branderup</a><br />


När man då klickar på showSubmenu länken.
showContent länken ska inte ändras något!



Om ni nu inte hänger med alls. Kass på att förklara...
Så har niu sidan här: http://www.akademiskridkonst.se/ex5/knights.html

Och då vill jag att när man klickar på t.ex. Austria så ska det som kommer upp bredvid (namnen) komma upp som de gör nu. SAMT att texten till höger ska ändras till en annan jag har.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Javascript hjälp?

jag är inte säker på vad du vill.

<a href="javascript:showContent('blabla');showSubMenu( 'annatblabla' );">länknamn</a> gör kanske susen?

Om du ska bygga ut sidan mycket mer så kanske du ska börja fundera på att göra en databas och använda dig av php/mysql (eller motsvarande) istället? Som det är nu måste ju den som ska kolla på sidan ladda ned precis _all_ information på en gång och sedan via länkar med javascript välja vilken av informationen han/hon vill se. Det kommer bli en jättefil till slut! :D
 
Sv: Javascript hjälp?

:p Vet det.
Måste lära mig skiten först bara.

Hm...vet inte om den funkar, men jag kan ju testa. Var mer inne på att man ändrar i javasripten <script...> så man får ett nytt: show... att länka med. Eller att man ändrar showSubmenu?
 
Sv: Javascript hjälp?

Funkade fin fint att göra så som du sa.

Att det var så enkelt. :o
 
Sv: Javascript hjälp?

Det är inte så krångligt. :) Jag vet inte var du har din hemsida, men kanske har hotellet myphpadmin? Med det är det jättelätt att bygga upp en liten databas. Och php är faktiskt ganska lätt att lära sig, lättare än att lära sig javascript. Och det lilla mysql du skulle behöva kunna för att göra en sån här grej är nog det lättaste av alltihopa.... ;)

Men man måste ju ändå känna att man har tid och lust att sitta lite med det.
 
Sv: Javascript hjälp?

Ett litet tips bara till er som vill visa koden använd den där # så blir det mycket bättre typ

Kod:
<a href="javascript:showContent('blabla');showSubMenu ( 'annatblabla' );">länknamn</a>

Fast jag ska erkänna den är inte den bästa jag har sett till ett forum men man ser lite bättre :)
 
Sv: Javascript hjälp?

Lust har jag allt. Pluggar just nu webbprogrammering, men är lovligt trött på skiten nu.


Jag älskar att sitta med hemsidor på fritiden och att lära mig nya saker till dessa, som javascript, php m.m. men nu är jag så uttråkad så jag orkar bara inte med skiten.

Får se om jag fortsätter alls med det. Just nu hade jag velat ha jobb (läs: eget företag) och greja med hemsidor m.m. på den lilla fritid man nu får. :crazy:
 
Sv: Javascript hjälp?

Den där # har jag helt missat. :o

Är ju något praktiskt om man ska kopiera in så mycket kod som jag nyss gjorde. Man lär sig något varje dag. ;) :bow:
 
Sv: Javascript hjälp?

vad lär du dig för nåt på webbprogrammeringskursen om måste läsa java/php/etc på fritiden? *nyfiken*
 
Sv: Javascript hjälp?

:D Nej då inte behöver jag läsa det på fritiden. Vi har inte kommit till det ännu bara.

Det är jag som vill läsa allt sån på fritiden för min hobby's skull. Alltså inte studera det längre, men ändå fortsätta att lära mig det på eget bevåg.

För övrigt. Vad är lättast att lära sig först av det som behövs för attt göra en databas?
 
Sv: Javascript hjälp?

Bero på vad för språk

Är det ASP/ASP.NET så är MS Access lätt att lära sig

Är det PHP så finns det inget bättre en MySQL

Man kan visseligen köra MySQL i ASP/ASP.NET om man vill
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag får det inte till att funka som jag vill! Det jag vill är att när man klickar på en länk, så ska det komma upp en "popup" med en...
Svar
10
· Visningar
1 045
Senast: nidron
·
S
IT & mobiler Jag hoppas att vi har någon webbdesigner eller liknande här inne som kan hjälpa mig med detta. Det gäller sidan...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp