Jättesvullna bakben

Elanor

Trådstartare
Igår började min hästs ben att svullna upp, och idag var de jämntjocka från hovet och över kotan. Hon har fått behandling med akupunktur (inga disskusioner om detta, om det nu skulle vara någon med åsikter som läser). Hon har fått promenera, hade omslag med jodopax och lindor i morse som faktiskt tog ner svullnaden lite. Sen var hon ute i hagen men nu ikväll var det lika illa igen. Står nu inne i boxen med Back on Track-padar.

Hon har inte fått någon spark! Går ensam i hagen så det är omöjligt. Vi hittade ett pyttelitet sår på ena benet, men hon är ju lika svullen i båda :confused:.

Det enda vi kunde tänka på var att hon just nu är ganska kass i magen pga hö som inte passade hennes känsliga tunna. Har bytt hö nu samt börjat ge betfor för att stabilisera vätskebalansen, och magen är på god bättringsväg. Men hon trycker sig även mot väggen när hon bajsar, vilket gör att det kletas ut i svansen och på rumpan samt rinner ner på benen nu när hon är lös. Kan det tränga in i huden och ge infektion? :crazy:

en häst i grannstallet var svullen för ett tag sedan, och en ponny i samma stall som mig var lös i magen och lite svullen nyligen. Ikväll hade även ett av halvbloden fått svullnader på bakbenen. Kan det vara ett virus som härjar?

Snälla någon, ge mig tips och råd! Jag är så orolig för min häst.

Sv: Jättesvullna bakben

Jag kan ändå inte ringa förens imorngon, så varför inte hjälpa till lite tills dess?

Jag kan ändå inte ringa förens imorngon, så varför inte hjälpa till lite tills dess?

Hästar kan ju bli svullna i benen av mugg/rasp. De får ju gärna det i dessa leriga tider. :crazy:

Men det har ju inget med fodret att göra.

jo men hon har ingenting sådant... Inga tendenser till mugg, hon är hel och ren i karleder och ben! Spolade och visiterade henne noga idag och benen ser ut som vanligt fast jättestora! :cry:

Kan inte vara mugg då? Min förra svullnade rejält så snart hon fick mugg. Bara en tanke då många har geggiga hagar just nu! Och rinner det dessutom ner skit i det så måste det ju lätt bli infektion.

Min nuvarande är väldigt infektionskänslig, svullnar för minsta lilla o har redan gått på två kurer penecillin...suck. Han får småsår hela tiden o har fått infektion två gånger då som sagt.

Hoppas iaf det blir bättre o att veterinären har nån idé eller hittar orsaken!

Såg att ni hann prata mugg medan jag skrev mitt långsamma inlägg så glöm det! :o

Min har känslig mage och svullnar lätt i benen av foderbyten eller om han ätit något olämpligt...
Ser hel läskigt ut:(

Hur mycket svullnar han då? Min är som sagt jämntjock från hoven och över kotan :eek: Ser ut som stolpar! (ångrar nu att jag inte fotade)

Visserligen har vi bytt hö, men det brukar väl inte ge någon hysterisk effekt? Detta höet är dessutom mer balanserat och borde passa hennes mage mycket bra eftersom hon får lösbajs av för mycket protein.

Men att byta från ett hö till ett annat (bättre) hö, kan det verkligen vara SÅ farligt? Hon har aldrig reagerat förut, även om vi gått från hösilage till hö med kort invänjning. Hur lång tid brukar det ta för dem att vänja sig?

Hej!
För ca en till två veckor sedan hade jag samma symptom på 4 hästar.
Så jag tog kontakt med en veterinär som sade att det var ett virus ,som gick över efter ett par dagar och det gjorde det.
Mina hade inte feber o åt som vanligt men var väldigt svullna i benen som telestolpar o lösa i magen.

//Marie

Undra om det kan vara det...
För hon har inte feber och äter precis som vanligt, är pigg och glad och full av energi!
Vi ringer veterinären imorgon så får vi se vad dom säger, men då "hoppas" jag att det inte är något värre än det.

TACK!

Min kan få det även av för mycket grovfoder(även om omställningen är långsam). Han kan inte gå på fri tillgång.
En gång har det sett ut som telestolpar, då hade han troligtvis ätit rotfrukter(hittade även senare inslängda i hagen:crazy:).

Vi hittade ett pyttelitet sår på ena benet, men hon är ju lika svullen i båda :confused:.

Lymfangit? Kan ju finnas ett pyttelitet sår på de andra benet som ni inte har hittat.

Arthrit (stavning?) virus ska ju tydligen ge svullna bakben (samt "febertoppar")

Det kan vara ett virus, kolla temp närmaste dagarna och ansträng den inte.
Om flera haft det låter det troligt med virus. Håll koll på övriga i stallet också.

Ibland börjar virus med svullna ben, ibland är det nästan enda sättet det märks på utom småfeber och lite snorig.

Men ring veterinär ändå!

Men att byta från ett hö till ett annat (bättre) hö, kan det verkligen vara SÅ farligt?

Klart det är. Det blir ju ett foderbyte. Om du byter från ett parti hö till ett annat med helt olika värden så är det ju ett foderbyte. Introducerar man ett nytt parti hö så måste det ju ske en invänjningsperiod. Annat är det ju om partiet kommer från samma lägda/äng.

Min syster har ringt vetrinär nu imorse och pratat med dem, jag försöker få tag i henne nu.. Men det som låter troligast är ändå virus. Hon har dock ingen feber, aptit som vanligt, dricker och är pigg.

Liknande trådar

Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 810
Senast: WSLPZF
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 205
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
2 036
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka