Jättemager äldre häst.

T

Travanti

En jag känner kanske ska ta ett 25.årigt vbl sto på foder (anledningarna tilld et är lite komplicerade och hör inte hit)
Den är jättepigg och helt ok att rida. Det är bara det att när den va hos sin förra fodervärd gav de hästen RIKITGT dåligt hö! Vi talar asså dammigt och mögligt. Så hästen åt inte det.(fråga mig inte vad 17 det va för folk egentligen,undrar det med!)Vilket resulterade att hon är väldigt mager.Har suttit och lusläst alla de andra forumen och har inte hittat någon som verkar ha ett sånt här riktigt skelett till häst! Vi talar typ 100 kg undervikt.
Vad ger man för foder till en sån? :confused:

Sv: Jättemager äldre häst.

Ojdå.

Börja med att ge den BRA HÖ! (helst analyserat så att ni VET att det har bra värden)

För övrigt skulle man kunna ge den LUSERN också, särskilt om ni använder oanalysret hö.

Travanti skrev:
En jag känner kanske ska ta ett 25.årigt vbl sto på foder (anledningarna tilld et är lite komplicerade och hör inte hit)
Den är jättepigg och helt ok att rida. Det är bara det att när den va hos sin förra fodervärd gav de hästen RIKITGT dåligt hö! Vi talar asså dammigt och mögligt. Så hästen åt inte det.(fråga mig inte vad 17 det va för folk egentligen,undrar det med!)Vilket resulterade att hon är väldigt mager.Har suttit och lusläst alla de andra forumen och har inte hittat någon som verkar ha ett sånt här riktigt skelett till häst! Vi talar typ 100 kg undervikt.
Vad ger man för foder till en sån? :confused:
Stackarn, bli ledsen i ögat när jag hör sånt här...:cry: ett bra hö är A och O för att hästen ska må bra...men hästen är ju rätt gammal, kan ha dåliga tänder oxå, då finns det inget foder som hjälper....Kolla med vetrinären.....;)

Ja just ja, det var ju en väldigt gammal häst.
Då ska man absolut kolla tänderna först o främst! kanske behöver den nåt lättuggat....

Tänderna blev kollade för inte alls längesedan,blodprov är också taget för att utesluta eventuella sjukdomar. Ägaren verkar ansvarsfull när hon gör allt detta,men ändå inte eftersom hon inte kollade upp hon hästen hade det hos förra fodervärden..

Travanti skrev:
Tänderna blev kollade för inte alls längesedan,blodprov är också taget för att utesluta eventuella sjukdomar. Ägaren verkar ansvarsfull när hon gör allt detta,men ändå inte eftersom hon inte kollade upp hon hästen hade det hos förra fodervärden..

Okej men om tänder och hälsa är okej i övrigt så tror jag den kommer att lägga på sig bara den får äta BRA HÖ. Men det är aldrig fel att ge lite lusern också! 0.5-1kg iaf.

Jag skulle göda hästen med linfrökaka, betfor, lusern och ngn form av processad spannmål.
Alternativt ett lättsmält färdigfoder med både högt energi och proteinvärde. Man får dock öka givan extra långsamt på en svältfödd häst.

Äldre hästars tarmar kan ha svårt att ta upp näringen i hö, därför kan det ta väldigt lång tid att få upp hullet med enbart grovfoder.HH

Mitt vbl såg ut som ett staket när jag fick hem honom, också pga dåligt hö. Han gick dock upp rätt snabbt med stor tillgång till bra hösilage (+lite annat), men han var bara sju år då. Är nog lite kinkigare med en så gammal häst.

Lyssna på HelenaHandberg, du! Hon är väldigt duktig på sånt här. :smirk:

HelenaHandberg skrev:
Jag skulle göda hästen med linfrökaka, betfor, lusern och ngn form av processad spannmål.
Alternativt ett lättsmält färdigfoder med både högt energi och proteinvärde. Man får dock öka givan extra långsamt på en svältfödd häst.

Äldre hästars tarmar kan ha svårt att ta upp näringen i hö, därför kan det ta väldigt lång tid att få upp hullet med enbart grovfoder.HH

Ok.tack! När du skriver lusern,menar du då den pelleterade eller hackade sorten? eller det kanske inte spelar någon roll.. Hur mycker linfrön kan man ge om dagen,till att börja med?

Tack för de goda råden!!:bow:

Travanti skrev:
Ok.tack! När du skriver lusern,menar du då den pelleterade eller hackade sorten? eller det kanske inte spelar någon roll.. Hur mycker linfrön kan man ge om dagen,till att börja med?

Tack för de goda råden!!:bow:

Jag kan svara på dina frågor om lusern och linfrön.

Det spelar ingen roll ur näringssynpunkt om du väljer hack eller pellets vad gäller lusern (iaf inte om du köper av Kraffts sortiment). Dock kanske det är mer lämpligt att ge uppblötta pellets till en gammal häst. (lättuggat och sparar lite på tänderna)

Linfrökaka kan du ge upp till 0.5kg/dag. Börja med 100gram och öka successivt.
Köp linfrökaka (pellets) eller krossade linfrön. EJ hela linfrön.

Blöt allt foder till en gammal häst så det blir lättuggat. Som gröt.

Jag hade en häst som rasade enormt i vikt en gång, för att få henne "tillbaka på banan" och blir urnd och fin igen så fick hon korn, vetekli och lucern, Och soja och hon tog sig snabbt och blev snygg igen. Bra hö är ju förstås en självklarhet, gärna fri tillgång!

Jag kan varmt rekommendera det fodret, ger det till min 25 åring.

Mitt gamla sto fick fibergi (som ska vara mer lättsmält än krafftfoder), lucernstrå , mkt majsolja ,betfor och hö m. högtvärde + ljummen vetekli när det var kallt, hon blev 32 år.
Glöm inte hålla henne täckad så hon inte slösar energi i onödan.
lycka till:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka