JÄrnstaket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fritzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 177
F

fritzo

vet ej om frågan ligger rätt.
Men vet Nån var man kan få tag på återförsäljare på järnstaket till hästhagar.
Tacksam för svar!

Sv: JÄrnstaket

En sak jag alltid undrat över;
varför vill man ha järnstaket till hästhagen? Nån som kan berätta?

Vi har järnstaket till en av våra hagar. Den är rätt bra, då de hästar som brukar rymma ej kommer ut, men den har rostat mycket, så det är inte så fint. Sen så är det jobbigt att öppna, då det är rör som skjuts åt sidan och det låter HÖGT. Men annars ser jag bara fördelar med det. Kan fråga stallägaren vart de fått staketet ifrån, om hon äns vet. Kanske har funnits där sen de köpte gården... ;) Håller jätte bra!

Man får köpa rör och svetsa ihop själv...jag har järnstaket i en del hagar och dom håller bra men har lossnat i svetsen på en del ställen..det är både fördelar o nackdelar..största nackdelen är ju att det "känns" om dom tjongar ett ben i staketet....

Vi har järnstaket till vissa utav sjukhagarna på den ena utav de två anläggningarna där jag håller till. Det är bra då de kräver lite underhåll och skaderisken i dessa är ju inte speciellt stor då hagarna är små och mest används tillfälligt eller om en häst är dålig och inte får springa. Så risken att de skadar sig när de inte springer runt i dessa blir ju inte speciellt stor, har heller inte hört talas om att någon häst skadas i dessa.

Mindre skaderisk än elrep som hästen kan fastna i!
Plus att man slipper ha el öht. Enkelt och bekvämt.

Shadowfaxe skrev:
Mindre skaderisk än elrep som hästen kan fastna i!
Plus att man slipper ha el öht. Enkelt och bekvämt.

Meningen med elstaket är väl ändå att de ska släppa om hästen sticker ut i panik...? Personligen undviker jag gärna elrep, just för att de så lätt skadar hästen. Breda band ligger på favvolistan hos mig.

Det här med järnstaket är nånting som jag kom i kontakt med för första gången för bara nåt år sen, så min hjärna har inte riktigt bestämt rankningen av dem än...

Jag skulle akta mig lite för att ha alltför STARKT staket. Meningen är ju att det ska gå sönder vid extremt tryck. En annläggning i Norrland hade fått jättefina järnstaketshagar...helt perfekt och inga hästar som kunde rymma. MEN en dag blev en häst trängd i hagen och försökte hoppa över, staketet var högt och hästen klarade inte riktigt hoppet, villket gjorde den fastnade i jänstaketet som naturligtvis INTE gav vika, hästen ramlade och bröt nacken. Kanske det hade hänt med trä också, men tveksamt då träet nog gett vika vid den belastningen.

Min häst dog för att han hoppade över ett järnstaket på 150. Fast staketet var ju jättebra, speciellt eftersom hagen ligger 1 meter från 104:an! Vi satte hållare på stolparna och sen skruvade vi fast järnrören där. Ingen svets bara borr o skruv.
Lätt att ta ner sen.

/jenny

De som jag vet har järnstaket har helt enkelt fått tag på egna rör som de svetsat ihop. Om man har tur kan det vara väldigt lönande. Så att vara om sig och kring sig, som min mormor sa, är nog det bästa sättet. Mycket underhåll behövs.
Annars finns det företag som håller på med gjutjärn och som gör staket också. Gör en sökning på google. Men hoppas att du har gott om stålar för det är nog dyrt. Men åhhh så snyggt!

Anledningen till att jag söker info om järnstaket är. Att ridskolan hemma bad mig kolla upp priser o dyl om järnstaket, om det lönar sig att byta från trä hagar, Då vi VARJE

Anledningen till att jag söker info om järnstaket är. Att ridskolan hemma bad mig kolla upp priser o dyl om järnstaket, om det lönar sig att byta från trä hagar, Då vi VARJE år får byta ut massa plank+måla om, då vi har små termiter till hästar, :devil:

Där jag har min häst har vi enbart järnhagar. Inget är svetsat, utan de sitter ihop med fina fästen. Tyvärr är ju grinden en svår lösning.. eftersom "rör i rör" metoden inte är så användbar när det är fuktigt och kallt då de allt som oftast fryser ihop. Vi har trägrindar, som sitter i bågar som är fastsvetsade i järnet. Trägrind är ju inte att rekommendera för er, p.g.a era termiter. :D Ett tips är att göra grinden till en "svänggrind" då med riktigt hållbara gångjärn, och så låses den med en kedja.

Jag har ingen aning om vad dessa staket kostat att bygga, men av vad jag har hört, är det INTE billigt.

Däremot är det ju värt att satsa på då det är så gott som underhållsfritt när det väl är uppe!

Kan ju också lägga till att man bör vara medveten om skaderisken med detta staket. Vi har haft ett par skador p.g.a sparkar i staketet. Bl.a griffelbensbrott osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Nu har takluckan till min Thule Equilner från 2009 gett upp. Den ena plasthållaren, som håller upp luckan, har helt enkelt gått sönder...
Svar
3
· Visningar
216
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
213
Senast: Gimlan
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
250
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka