Sv: Japansk spets
Ja här e vi! =)
Har en 4 årig Jappetik , Jaffa.
Världens mammagris! Älskar att hålla sängen varm, älskar att hänga med på allt och agility är det bästa hon vet men hon älskar även att göra ingenting och bara ligga i sängen en hel dag om hon fått detta
En väldigt kärvänlig och härlig ras.
Jaffa är inte särskilt skällig, men lätt till skall har hon. Men de tillfällen hon skäller är när hon hör "mystiska ljud i skogen" och om hon är lös hemma på gården kan hon varna lite om det kommer någon gående längs med staketet.
Men hon sitter inte å tokskäller om ja binder upp henne, men ge ifrån sig ett missnöjt gnälll eller "knorrande"
Men charmigare och älskvärdare hund har ja aldrig mött, hon är "mammas bebis", på gott å ont!
Ex när jag är i stallet och fikar med stallägaren så sitter vi på altanen, Jaffa är på utsidan.
Då står hon och hoppar jämfota på utsidan av staketet så man bara ser ett huvud fara upp å ner, ser väldigt lustigt ut.
Får hon sitta i knät blir hon nöjd
Är inte så social mot andra människor eller djur, men tycker mycket om barn så länge de inte "trampar" eller "Hänger" på henne.
Är lite "jag ska bara" dvs måste bara nosa lite här först innan ja kommer ( gäller när hon ska in i bilen efter träning).
De passar sig inte heller alltid att åka i buren där bak, då får ja gå å hämta henne men om jag öppnar framdörren kommer hon som ett spjut och hoppar gärna in, så lite envis och visar tydligt va hon vill å inte! Men för de mesta väldigt lydig! haha!
Tycker även att storlekarna kan variera mycket på dem.
Min Jaffa har rätt lite päls, har aldrig behövt bortsa henne då hon inte har någon tjock underull. Sen väger hon bara 4,5-5 kg.
Så hon är en ganska så liten tik, finns rätt mkt större jappar oxå!