Japansk spets

Eintein

Trådstartare
Hej!
Är det någon här som har en japansk spets?
Mina tankar går att köpa antingen en sheltie eller en japanska spets.

Jag har haft sheltie i 13 år och det kanske är roligt att testa någon ny hundras. När jag läser om rasen står det att den har lätt till skall, hur mycket skäller era? Eller har ni någon erfarenhet om japanska spetsar och vet hur mycket dom skäller?

// Eintein

Sv: Japansk spets

Jag har en jappe, en kille på 4,5 år.

Han skäller i bilen i skogen/på klubben och om man binder upp honom på klubben. Och i dessa lägen skäller han rejält, i timmar om så behövs. Frustrerad och arg för att inte HAN får träna hela tiden :angel:

Annars skäller han inte mer än någon annan ras. Några skall när någon kliver in genom dörren, skäller när man kör agility, och kan ge någon lekskall när han busar med andra hundar.

Det är en skällig ras, men i min erfarenhet inte värre gemene sheltie ;)

Vad man däremot ska tänka på om man ska gå från sheltie till jappe är att det är helt olika hundar. Jappen är mycket hårdare och mer självständig och har mycket egen agenda :p

539442_10151011432796984_482590382_n.jpg

73554_443734096983_7091153_n.jpg

Tack!

Annars tror jag inte det är så många jappar här på buke. Vet att *Tilda* har en tik, men vet inte om någon annan..?

Men det kan ju finnas folk som har erfarenhet av rasen iaf :)

Ja här e vi! =)

Har en 4 årig Jappetik , Jaffa.
Världens mammagris! Älskar att hålla sängen varm, älskar att hänga med på allt och agility är det bästa hon vet men hon älskar även att göra ingenting och bara ligga i sängen en hel dag om hon fått detta ;)

En väldigt kärvänlig och härlig ras.
Jaffa är inte särskilt skällig, men lätt till skall har hon. Men de tillfällen hon skäller är när hon hör "mystiska ljud i skogen" och om hon är lös hemma på gården kan hon varna lite om det kommer någon gående längs med staketet.
Men hon sitter inte å tokskäller om ja binder upp henne, men ge ifrån sig ett missnöjt gnälll eller "knorrande"

Men charmigare och älskvärdare hund har ja aldrig mött, hon är "mammas bebis", på gott å ont! ;)

Ex när jag är i stallet och fikar med stallägaren så sitter vi på altanen, Jaffa är på utsidan.
Då står hon och hoppar jämfota på utsidan av staketet så man bara ser ett huvud fara upp å ner, ser väldigt lustigt ut.
Får hon sitta i knät blir hon nöjd :love:

Är inte så social mot andra människor eller djur, men tycker mycket om barn så länge de inte "trampar" eller "Hänger" på henne.
Är lite "jag ska bara" dvs måste bara nosa lite här först innan ja kommer ( gäller när hon ska in i bilen efter träning).
De passar sig inte heller alltid att åka i buren där bak, då får ja gå å hämta henne men om jag öppnar framdörren kommer hon som ett spjut och hoppar gärna in, så lite envis och visar tydligt va hon vill å inte! Men för de mesta väldigt lydig! haha!

Tycker även att storlekarna kan variera mycket på dem.
Min Jaffa har rätt lite päls, har aldrig behövt bortsa henne då hon inte har någon tjock underull. Sen väger hon bara 4,5-5 kg.
Så hon är en ganska så liten tik, finns rätt mkt större jappar oxå! :D

IMG_0029.jpg

IMG_0142.jpg

DSC_0314-1.jpg

Tycker det är en jättfin ras! Otroligt söta!
Tyvärr har jag bara träffat två japanska spetsar. Båda var lynniga och skälliga. Den ena gjorde rejäla utfall mot hundar och även människor ibland och var inte sen med att bita. Hände ibland, när den gjorde utfall, att ägaren kom emellan åså fick hen ett bett.
Den andra skällde också endel och var inte heller sen med att bitas (man fick verkligen läsa av hen när det var ok att klappa och när man skulle sluta). Annars var den trevlig mot andra hundar åså men som sagt, speciell.

Jag har väl säkert träffat på två tråkiga exemplar.

Jo, tyvärr finns det en hel del med lite tråkig mentalitet. Det är nog en god ide att träffa exemplar från olika linjer och uppfödare och framför allt välja en uppfödare som är noga med mentaliteten (de finns!). Jag kan t ex som kontrast ärligt säga att jag aldrig träffat en hund som jag upplever har så LÅNGT till bett som min jappe, oavsett om det handlar om mig, andra människor eller hundar. Jag tror aldrig han ens tänkt tanken, ens när han varit trängd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
600
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 834
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025