Jaha... Idag var det min tur.

Skogstrollet

Trådstartare
(Otrevligt hundmöte.)

På väg till bussen i morse möter jag en gubbe längre fram på gångvägen som går med en stor gul hund, kanske 10kg tyngre än min, i flexikoppel. Jag ser att karln har noll koll, hans hund har svansen rakt upp och tar sikte på Loka. Så jag tar in Loka vid min sida och går ut på det leriga gräset, visar tydligt att jag tar en omväg.

Loka är lite osäker runt kaxiga hundar så jag vill inte att de hälsar på varandra.

Tror du inte hunden kommer fram ändå... Gubben gör ingenting.

Efter att ha läst alla trådar på buke om trista erfarenheter vid hundmöten var jag helt på det klara att jag säger ifrån direkt, samtidigt har jag tidigare undrat var alla otrevliga människor är eftersom jag inte haft så mycket bekymmer förut.

"Men veva in hunden...?" säger jag åt honom, något irriterad.

Då skriker gubbfan:

- "HÅLL KÄFTEN FÖR FAN! JAG HAR VÄL NOG MED PROBLEM!! SKA DU HA STRYK ELLER...??!! Din IDIOT...!"

Åhhåhåhå vad arg jag blev....

"Det är väl inte mitt problem. Om det är någon här som är en idiot så inte är det jag." Och sen gick jag till bussen.

Fortfarande sur... Vill lära mig slåss, dra blod, klubba ner idiotgubbar....

Försöker trösta mig med att han förmodligen HAR jätteproblem och nu kanske skäms lite för sitt beteende i morse.

Sv: Jaha... Idag var det min tur.

Vilka ideoter det finns!!! Som du säger så måste han ju ha haft stora problem, skönt att inget hände.

Ja jag tycker det är ganska upprörande när folk beteer sig labilt och är oresonabla.

Vilken idiotgubbe! Man blir så otroligt trött och arg på sådana människor :mad:!

Skönt iaf att du hade sinnesnärvaro nog att både flytta dig ifrån situationen, och att svara idioten med lagom mycket attityd och kyla :bow:!

Du tycker det? Lite skönt att höra faktiskt. Svårt att veta hur man ska reagera i en sån situation. Man vill säga ifrån men samtidigt inte provocera nån galning över gränsen liksom...

Snacka om fräck!! Måste ha haft en väldigt dålig dag kan man ju hoppas :(

Antagligen vet han att han har kass koll på hunden, och var arg på redan innan, bara att han inte sa det högt. Det är givetvis ingen orsak att hota med stryk, jag hade blivit apsur, men det kanske låg och bubblade redan innan.

Jag förstår att man kan ha problem med en hund som gör utfall, men jag förstår INTE varför man nästan släpper fram dem eller ställer dem där det stör. Igår när vi var ute på sena rundan mötte vi också något gult obestämbart i 40 kgs klassen, som gjorde skällande "utfall" mot andra. Precis där vi såg den kom det två, tre andra hundar också, och i alla fallen stod den kvinnliga ägaren med långt koppel så att hunden nästan nådde de andra, och tvingade ut de mötande utanför vägen. När hunden skällde sa hon, oj, nej, sluta med det där har jag sagt.

Gör nånting liksom! Åtminstone flytta dig från stigen så andra kan gå förbi, hala upp en köttbulle, en boll, eller bara gå eller nånting!

Varför måste folk ha sina hundar i 8 meter flexi när dom vet att hunden gör utfall?
Min gamla hane kunde göra utfall på andra hundar om dom utmanade och visste jag då att jag t.ex. skulle gå i stan så lämnade jag flexit hemma och tog ett vanligt kort läderkoppel. Man har ju mycket bättre kontroll i ett kort koppel. Sen finns ju stoppknappen på ett flexi av en anledning.
Jag vet inte hur många gånger jag varit på väg att cykla på en hund eller över ett koppel för att ägare går på ena sidan och hunden (med flexi) på andra sidan av gång/cykelbanan. :mad:
Sånt gör mig vansinnig.

Det värsta är att det snabbaste sättet att hamna på rätt sida som hunden när det där händer, verkar vara att hala, veva, locka och ropa in hunden, allt medan cyklisten susar närmare. Det snabbaste och enklaste torde såklart vara att själv ta två steg närmare hunden, och på så sätt lämna ett koppelfritt område åt passerande.

Ja jag tycker det är underlig om man vet att man har dålig pli på hunden, ser 30m fram att man får möte av en annan hund på en rak gångväg med bara gräs och något enstaka träd bredvid och då INTE väljer att ta hunden närmare/gå undan. Utan fortsätter sträva framåt med hunden ute på längsta i flexit och sedan lite lönlöst rycka i handtaget när hunden redan ligger längst fram, har totalfokuserad på andra hunden och har grävt ner tassarna i marken. Ju närmare vi kom varandra, desto mer kom ju hunden ut åt sidorna... Jag hade varit tvungen att knata 10 m ut i leran för att hamna utanför the dogs range (vad det nu heter på svenska).

Fyyy, vad jag tycker illa om folk som använder flexikoppel på hundar de inte har kontroll på!!!!:devil:
Har själv använt flexi, men har inte släppt ut hunden mer än 1,5 max 2 meter framför mig när jag gått på gångvägar/trottoarer (oavsett hur snäll hund jag har). Rätt vad det är kan ju hunden få för sig att ta ett skutt rakt ut i vägen framför en bil, och hur ska man då hinna reagera och få in hunden om den har 8m koppel??? Full användning för flexit har jag bara när jag är ute i skogen eller på öppna platser.

Att sen gubben var otrevlig gör ju inte saken bättre, det är ju inte ditt fel att han har problem med sin hund, eller??? Om han nu vet att han har problem, då får han väl ta tag i dom istället för att låta sin frustration gå ut över de han möter.:smirk:

Finns en anledning till att flexi kallas olydnadskoppel.
Visst använder man det rätt och tänker sig för så kan man
ha stor nytta av det. Men oftast är det folk som har 0 koll på
sina hundar som har just flexi. Hunden springer vind för våg och ägaren varken kan eller bry sig att hala in hunden när dem får möte.

Var i stan förut och såg en kille komma med en hund (lös dock) och gå över vägen. Var en labbe tror jag. Killen går över vägen och helt fokuserad rakt fram, ingen koll alls på hunden som gick rätt ut bland bilarna flera meter bakom. Var flera som fick verkligen tvärnita för att inte köra på den.

Jag säger bara: Förbjud flexikoppel. De gör så mycket mer skada än nytta.

:bow: håller med dig.
Vill man kunna släppa ut hunden på långlina men ändå kunna korta upp vid behov är det bättre att ha en spårlina. Vill man ha kort koppel på hunden i trafik osv (vilket man ju bör ha tycker jag) får man väl ta med sig linan då eller helt enkelt korta upp den.

Du hade tur iaf, när min Zelda var 5 månader gammal så kom vi förbi ett hus och då stod det en tjej där med två hundar en golden och en hund som liknar en amstaff vet inte vad den heter. dom Attacera henne och hon kunde inte stödja sig på det högra frambenet och haltade i en vecka.

Men vilken jävla gubbe:eek:!!! vilket folk det finns, det är ju föööör sorligt! *Suck*

man blir så jävla arg på dessa människor som inte kan hålla sina hundar i styr.
Vi har en tant här som inte heller vet vad hon gör...fast hon har inte stora hundar utan 4 små pudlar. Inget hitt varken tanten eller hennes små odjur.

Jag har en speciel liten skogs runda jag tar med mina två hundar när vi bara skall ut på en pisss och bajs snabbis.

Och ibland när jag möter henne går jag långt in i skogen för att slippa se henne. hon använder med flexi koppel på domma små och dom rusar fram till varenda hund dom ser och dom små är uppkäftiga som satan asså..det är många som har sakt till henne att inte låta sina hundar gå fram till andra men hon säger bara "dom vill ju bara hälsa".:devil::devil:

Min hund är inte bekväm med små hundar som skäller och flera gånger har jag fårr lyfa upp henne i famnen (32kg)för att inte min hund skall bli arg. jag förstår henne nä'stan.

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 442
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka