Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Fast, handen på hjärtat. Med tanke på dina trådar om det verkar du missnöjd med att de bajsar inne:D

Mina går som regel ut, men är det förjäkligt med broms står de kvar.

Nej jag mockar konstant överallt- det enda jag är pedantisk med:angel:
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

http://lundsboridcenter.blogg.se/images/2012/maj8-12-006_205099914.jpg

Mina grabbar går in om det är riktigt ruskväder eller varmt och soligt.
Jag har även satt upp bindringar och krubbor så jag enkelt kan kolla ben och hovar och borsta lite när de får sin kvällsmat. Mina går bara ute dygnet runt på sommaren och vindskyddet byggdes för att slippa ha dåligt samvete och springa ut och ta in (hästar som ibland inte vill in) om det blir skitväder.
Nu vet jag att de kan gå in (och de verkar göra det) vid långtida regn.

Jag har bara flisat ännu, har inte bestämt mig för om jag ska halma. Ännu har jag inte haft någon hästskit därinne.


juni1-12-023_205594146.jpg
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Dessutom bra om taket inte lutar åt det håll där ingången är för att minimera risken att en häst som passerar där får ett snö-/issjok på sig under den kallare årstiden.

/V
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

En parentes, vare sig man fodrar inne eller ute så får man mocka ligghallen varje dag. Det behövs i vilket fall. (i alla fall hos mig och jag vill att hästarna ska ha torrt och rent där)



Jag mockar aldrig min ligghall för hand- det görs en gång om året med traktor eller lastmaskin, när det passar på våren. Jag halmar upp med storrullar och såfort det syns avföring läggs några nya rullar in- det blir aldrig skitigt- så funkar det även i ligghall för nöt- det blir inte skitigt så länge man halmar mycket och ffa halmar upp rejält så det finns en rejäl bädd från början.

Min ligghall är på 10 ggr 10 m.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Vad tjusigt:bow: o antagligen väldigt praktiskt...
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Fast, handen på hjärtat. Med tanke på dina trådar om det verkar du missnöjd med att de bajsar inne:D
Nej. Det var de första veckorna när hästarna verkade tro att jag hade byggt en stor toalett åt dem. :DDet var hur mycket som helst där inne då varje dag. Det slutade de med rätt fort. Mockar varje dag gör jag eftersom det alltid är några högar och jag vill att de ska ha rent. När jag fodrar där inne, vid dåligt väder, blir det faktiskt mindre träck än annars.
Hästarna använder ligghallen ännu mer nu på sommaren. vilar och slipper undan solen. De ser nöjda ut.

Nej jag mockar konstant överallt- det enda jag är pedantisk med:angel:
(Jag mockar även i hagen/hagarna, men det behövs inte lika ofta.)
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag mockar aldrig min ligghall för hand- det görs en gång om året med traktor eller lastmaskin, när det passar på våren. Jag halmar upp med storrullar och såfort det syns avföring läggs några nya rullar in- det blir aldrig skitigt- så funkar det även i ligghall för nöt- det blir inte skitigt så länge man halmar mycket och ffa halmar upp rejält så det finns en rejäl bädd från början.

Min ligghall är på 10 ggr 10 m.

Jag har en vanlig permanentbädd i ligghallen. Träcken tar jag ut och urinen lämnas kvar. Det är en bra bädd. Får se hur länge den blir liggande. Tar inte ut den än.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

En parentes, vare sig man fodrar inne eller ute så får man mocka ligghallen varje dag. Det behövs i vilket fall. (i alla fall hos mig och jag vill att hästarna ska ha torrt och rent där)

Det beror på hästarna. Mina ston har bajsat 1-2 gånger/vecka i snitt i sitt skydd (och ja, de använder det, hittar dem ofta där). Grabben har gjort det en gång överhuvudtaget - däremot en rejäl hög utanför. Men, jag hade räknat med att det skulle behövas mycket mer fix..

Annars är tanken stormockning med traktor 1 gång/år.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Jag resonerade som så när jag flyttade hem mina hästar och bestämde mig för att ha dem ute istället för uppstallade, att framför allt min gamla häst som hade bott inne i 23 år inte skulle behöva stå ute i regn och snöblask bara för att få mat i sig. Kändes som om jag skulle få svårt att somna med gott samvete i min varma säng om jag visste att hon stod ute i ovädret... Mitt sunda förnuft sa mig nog att hon hade överlevt, men hjärtat sa något annat. ;)
Sen är det ju inte bara så enkelt som att man ställer ut en bal rakt ut i hagen, utan ska fodret hålla god kvalitet och man ska undvika att hästarna står i dynga till knäna och äter, så krävs ju tak och dränering alt gjuten platta vid uitfodringsplatsen. Den tid jag lägger på att mocka vindskyddet hade jag nog fått lägga på att mocka runt foderplatsen istället.

:bow: till dig!!

Vi har ett litet vindskydd i hagen som vi tänkte stängsla så att det är tillgängligt i båda hagarna. Där inne ska vi fodra grovfoder. Varför fodra ute när man har tak liksom?

Hästarna kommer dock stå på box på natten så det kommer bara vara grus av något slag i vindskyddet, förhoppningsvis något som är lättmockat!
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

En fråga, hur ser myndigheterna på gödselförvaringen om man har ligghall?

Hästen går ute dygnet runt året runt och har bädd i ligghallen - måste det vara gjuten platta under?

Det är vinter och hästen står på box på natten och ligghallen i hagen har bädd - måste det vara gjuten platta?

Det är sommar och hästen går ute dygnet runt och har bädde i ligghallen - måste det vara gjuten platta under?


Och OT:
Måste man ha gjutet golv inne i ett "vanligt" stall där hästarna står på natten?
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Om du har en tät botten och har djupströbädd som inte mockas utan stös vid behov, så uppfyller du alla krav på gödselhantering. Kravet är ju lite enkelt att man ska kunna förvara gödsel i X antal månader utan att det läcker. Vilket en sådan bädd uppfyller med råge om den är riktigt gjort.
Mockar ut skiten man så är det ju samma krav på den plats där det läggs med lagringstid och täthet.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Är det inte skillnad på när platsen är täckt?

Dvs att mindre läckage iom att nederbörden inte kan göra ngn direkt avrinning

Fast jag trodde inte att de bryr sig vid lösdrift. Där kan det ligga hur mkt skit o kissas hur mkt som helst.:eek:
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

http://lundsboridcenter.blogg.se/images/2012/maj8-12-006_205099914.jpg

Mina grabbar går in om det är riktigt ruskväder eller varmt och soligt.
Jag har även satt upp bindringar och krubbor så jag enkelt kan kolla ben och hovar och borsta lite när de får sin kvällsmat. Mina går bara ute dygnet runt på sommaren och vindskyddet byggdes för att slippa ha dåligt samvete och springa ut och ta in (hästar som ibland inte vill in) om det blir skitväder.
Nu vet jag att de kan gå in (och de verkar göra det) vid långtida regn.

Jag har bara flisat ännu, har inte bestämt mig för om jag ska halma. Ännu har jag inte haft någon hästskit därinne.


juni1-12-023_205594146.jpg

Ja det var en härlig och inbjudande lösdrift/ligghall/vindskydd. Så ska det se. Det enda jag tänkte på var att ingångarna såg lite trånga ut.
KL.
Men jag undrar fortfarande vad "fel" lutning på taket har med djurskyddet att göra? Jag begriper inte hur kontrollanterna kan haka upp sig så dant på det att man ålägger djurägaren att sätta hängrännor. (obs! Jag skulle göra det om jag vände taket åt fel håll, men det hör inte hit)
gulan
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Ja det var en härlig och inbjudande lösdrift/ligghall/vindskydd. Så ska det se. Det enda jag tänkte på var att ingångarna såg lite trånga ut.
KL.
Men jag undrar fortfarande vad "fel" lutning på taket har med djurskyddet att göra? Jag begriper inte hur kontrollanterna kan haka upp sig så dant på det att man ålägger djurägaren att sätta hängrännor. (obs! Jag skulle göra det om jag vände taket åt fel håll, men det hör inte hit)
gulan

Öppningarna är 160 cm breda, så om de vill får nog två plats (fast det är tjocka...)
Jag skulle inte skrivit någon om att de inte bajsar inne...
Idag har de varit inne större delen av dagen, solen har kommit så även en del bromsar... så det blev mockning ikväll...

Vi har hängrännor och stuprör även fast det lutar åt "rätt" håll. Vill inte att vattnet rinner in i vindskyddet ens vid ösregn. Det är ju en ganska lite kostnad av det totala.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Tät botten kan ju vara lite olika som gjuten platta eller asfalt. Så jag som inte jobbar med det alls tror att det blir en bedömning från fall till fall.
Oavsett om man har tak eller ej gäller att det inte få komma "ut" gödselvatten i grundvattnet. Det blir ju helt klart mindre under tak men det blir ändå. Så tänk efter lite, bara för att man har tak över gödselplattan, som vissa har tar det inte bort kravet på att den är tät. När det kommer till djupströbädd så räknas ju den som platta/förvaringsplats.

Använder man lösdriften som stall och stör upp den så gäller reglerna för stall. Om man bara har det som ett enkelt vindskydd utan strö som bara används som just vindskydd, så kan det bli lite annorlunda och mer betraktas som del av hagen.
Det som gör att man kan bli lurad är att det nu efter att djurskyddet gått över till Länsstyrelsen blivit så att de flesta gödselfrågor ligger kvar hos kommunens miljöavd. Tidigare var det ofta samma inspektör som tittade på bägge delar. Därför kan t ex en ligghall passera en kontroll av djurskyddet utan att vara godkänd av kommunen. Den är bra för djuren men håller kanske inte måttet för miljön.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Ja det var en härlig och inbjudande lösdrift/ligghall/vindskydd. Så ska det se. Det enda jag tänkte på var att ingångarna såg lite trånga ut.
KL.
Men jag undrar fortfarande vad "fel" lutning på taket har med djurskyddet att göra? Jag begriper inte hur kontrollanterna kan haka upp sig så dant på det att man ålägger djurägaren att sätta hängrännor. (obs! Jag skulle göra det om jag vände taket åt fel håll, men det hör inte hit)
gulan
Det är för att om vattnet rinner vid ingången till ligghallen, blir det för det första större risk att vatten rinner in i ligghallen/sugs upp av bädden= blöt bädd, för det andra blir det risk för att det blir väldigt geggigt vid ingången om vattnet inte hålls därifrån. Taket tar emot ett antal mm regn vid varje tillfälle som det regnar, och allt det vattnet rinner ner vid ingången till ligghallen. Om det kommer en rejäl regnskur så att det blir en vattenridå framför ingången är det tveksamt om hästarna går in i ligghallen även om de skulle vilja. Därför är det lämpligt att sätta hängrännor om taket lutar åt det hållet som öppningen till ligghallen är. Så, jo, det har också med djurskydd att göra. Tänk om man någon gång kunde tänka några millimeter längre än näsan räcker innan man påstår att folk petar i oväsentligheter:angel:
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

Menar du att det är förbud mot leriga hagar?
alla hagar i gammelsjöbotten regioner är leriga. Hur djup får leran i såna fall vara?

Nu blir det bara värre o värre. Snart ska de ha utskjutande tak så marken inte kan bli blöt X antal meter från öppningen.

Hästar borde däremot ha rätt till solskydd.

Jag har aldrig sett såna regler:confused:
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

5 § Markytor som är hårt belastade av hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper.

Och enligt föreskriftsmotivet går att läsa följande: Mark som belastas hårt av hästar blir snabbt söndertrampad om underlaget består av matjord, lera, träck etc. Hästarna tvingas då trampa runt i gyttja vilket predisponerar för hudinfektioner, hovproblem m.m. Om
hästarna utfodras på marken blir fodret dessutom förorenat.

Så, nej, djup lera i hela hagen är inte okej, och ja, jag vet att det förekommer på jättemånga ställen. De mest belastade ytorna (grindhål och framför ligghallar t ex.) får man helt enkelt se till att grusa upp ordentligt.
 
Sv: Jag vill se bilder på ert vind/regskydd! Eller en förklaring :)

I t.ex. Mälardalen är det omöjligt att dränera stora hagar. folk dränerar möjligen som du skriver.. möjligen!

Ett ridskolestall med många hästar har stora marker, men det hjälper ju inte när vädret inte är gynnsamt.

Vi hade för 4-5 år sedan vintrar med konstant duggregn o fuktig luft som drog in söderifrån o det var rena vällingen. Vad gör man?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 857
Senast: Pilot
·
Hästvård Hur hade ni gjort? Jag har en 20-åring som har haft det tufft de senaste åren. Hon har haft kolik, allvarlig foderstrupsförstoppning...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 860
Senast: Fiorano
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 945
Senast: spinxx
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 049
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp