Jag vill inte få in deras byten!!!

fialotta40

Trådstartare
Familjen har två honkatter, två år gamla. Vi har tidigare haft en hankatt som vi fick ta bort efter 18 goa år tillsammans, men honkatter har vi således ingen erfarenhet av. Förra sommaren höll jag på att bli tokig på dessa små kissemissar som släpade in, det mesta av vad de fångade utomhus. Det vill säga att vi hade halv- och heldöda starar, kopparormar, salamandrar, möss, sorkar, småråttor och småfåglar drällande inne med blod och fjädrar och kladd så fort vi hade en dörr öppen. Eller så blev vi väckta mitt i natten av något stackars djurs dödskamp under vår säng... Det innebar att vi oftast valde att stänga altandörrar och hellre dö av värmeslag. Och så tänkte vi att det blir nog bättre när katterna blir lite äldre. Men så under påskhelgen släpades säsongens första halvdöda fågel in, och helt plötsligt påmindes vi om förra sommaren... Vad sjutton gör man? Kan man hindra detta på något vis?

//

Sv: Jag vill inte få in deras byten!!!

min kisse har bjällra i halsbande o har ganska svårt att fånga saker.
Annars skulle jag helt enkelt stänga, katter är ju katter o de har sina instinkter.

du kanske skulle ha en bjällra som låter mycket när du släpper ut dom? de andra djuren blir ju antagligen skrämda av klingandet

Tja, kanske det. Fast vi har inte halsband på våra kissar alls sedan vi förlorade en som strypt sig själv med halsbandets hjälp... Så det känns inte som ett alternativ egentligen. Hellre en katt med byten än en död katt, liksom.... =(

jag bor i smahälle o det finns inget alternativ, måste ha halsband, men det är ju bra resår i o han kryper ur det väldigt lätt.
Men stäng dörrarna istället.

Man kan ha kattlucka som går att reglera: utgång endast, ingång endast, in- och utgång eller stängd. Om du sätter den på endast utgång kommer de inte in med byten, men kan gå ut för att göra behoven.

Sen kan man ha myggdörr, så man kan vädra. Man kan spika ihop en enkel själv, men finns också fiffiga som ser ut som rullgardiner.

Bjälllra funkar inte nåt vidare, eftersom katterna lär sig en smygande teknik så bjällran inte pinglar. De blir irriterade på eviga plingandet också, tycker synd om kissen...

Myggdörr får det bli. Vi hade det i båda altandörrarna förra året men den ena behagade ramla ihop efter ett tag efter att katterna klättrat i den...

Sotis skrev:
De blir irriterade på eviga plingandet också, tycker synd om kissen...

Kan bara hålla med. Tänk er själva att ha något som ständigt pinglar när man rör sig. Stackars djur. Har man problem med att katterna utövar sin naturliga drift att jaga ska man nog ha innekatter.

Till trådskaparen: hoppas att det fungerar med myggdörr. Vi har aldrig haft öppna dörrar, däremot myggnät för öppna fönster och det har fungerat bra!

Sastra skrev:
Till trådskaparen: hoppas att det fungerar med myggdörr. Vi har aldrig haft öppna dörrar, däremot myggnät för öppna fönster och det har fungerat bra!

Blir bara lite nyfiken; har ni aldrig öppna dörrar om sommaren eller sköna vårdagar? Förstår ju att det beror lite på hur man bor, men ändå?

//

Jodå, visst har vi det. Jag uttryckte mig nog lite dumt. Vi har aldrig dörrarna öppna på natten, borde jag ha skrivit. Våra katter brukade mest komma in och visa upp sina byten, sedan lade de dem på matfatet. Ibland åt de upp dem, ibland inte. Vi sade oftast bara åt dem att gå ut med dem. Det enda levande de tog in var små kopparormar som vi fick bära ut. Jag säger vi, men det var när jag bodde hemma så i ärlighetens namn var det nog främst mamma som fick bära/sopa upp :o. Jag förstår mycket väl att man inte vill evakuera döda eller halvdöda smådjur mitt i natten,(eller vid någon tidpunkt på dygnet!) men förhoppningsvis fungerar det med lucka eller myggnät.

Senast ändrad:

Sastra skrev:
Kan bara hålla med. Tänk er själva att ha något som ständigt pinglar när man rör sig. Stackars djur. Har man problem med att katterna utövar sin naturliga drift att jaga ska man nog ha innekatter.

Vår kisse bryr sig inte om plingandet ett dugg, han kan ta av sig halsbandet hur lätt som bheslt.
Jag bryr mig inte om att han jagar men mina grannar vill inte att han ska äta fåglar i deras trädgårdar o det kan jag förstå :smirk:

Håller med vissa övriga talare. skaffa en myggnätsdör.

Vi har en liknande, den rekomenderar jag inte. Vi har nä som hängere uppifrån fastsatt i kanterna med kardborre å tyngder längst ner. Detta började katterna leka på sådant sätt att dom får in å ut å vikterna flög all värdens väg. Men i övrigt är myggdörar å myggnät för fönstren helt perfekt man kan ha öppet utan att få in varken byten eller myggor när man har öppet.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattmänniskor. Nu senaste veckan har det plötsligt dykt upp en massa katter runtikring på min tomt som jag inte sett...
Svar
7
· Visningar
1 962
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama