Jag vill ha Hay Bars!!!!

Sv: Jag vill ha Hay Bars!!!!

Såhär enkelt gjorde jag.

Två reglar som sitter snett på varje vägg och sedan fäste jag en plyfaskiva på dem och en regel rätt över för att tåla vikten de kan lägga på skivan. Tog väl 30 min med sågandet. Skulle aldrig i mitt liv lägga 900kr på en HayBar när man kan bygga själv för spillbitar.

Senast ändrad:

Jadu torrhö får jag nog ner 12-15kg och hösilage som är fluffigare 8-10kg iafl. Men då har jag fyllt en del spån i botten (till hälten ca) för att nivån ska komma upp lite.

Vet inte måtten men den är väl ca metern hög och ca metern bred. och iomed att den sitter i hörn så får det ju plats med mycket hö. :) Och just att den lutar innåt mot boxens mitt i övre delen gör utan välsigt stor upptill i höbaren. Man ska nog inte bygga dem rätt upp för då blir ytan för liten, utan låta den slutta mycket för då blir utan stor och enkalre att äta ur.

Senast ändrad:

Ok! Vad bra! Var lite rädd att man inte skulle få plats med så mycket!
Det får nog bli så att min man bygger något :)

Jo jag får plats med väldigt mycket hö i mina, iafl så de träcker. Men det beror som sagt på hur man bygger dem tror jag. Men om du kollar på min övre bild så ser du hur mycket skivan lutar mot väggen, så den är rejält uttagen :)

Det sattes in haybars i fyra av boxarna här i stallet för ett år sedan. En har gått i sönder helt och en annan är lite halvtrasig. Höt stannar inte kvar i utan de flesta av hästarna drar ut det. För en av hästarna har ägaren börjat lägga höt i hönät i haybaren för att få det att ligga kvar.

Skulle definitivt inte betala den summan för att sätta in en till min häst efter vad jag har sett i vårt stall.

Ja, min har ju lagt sig till med den vanan på senare år.
Min man påstår att hon är senil (fyller 22 i år) :p

Men för de andra tre hästarna fungerar det perfekt med HayBars.
Det är ju, som sagt, 7 år sedan vi installerade dem och de är fortfarande alldeles hela. Trots att 700-kilos
kallblod stått och kliat sig mot dem måååånga gånger.

Senast ändrad:

Men oj, hur kan det vara sådan skillnad på dem?
Tänker på karinstarins svar......

De kanske görs i annat material numera?
Mina kostade över 1200 kr/st för 7 år sedan, de som Hööks säljer nu är betydligt billigare.

Jag är jättenöjd med min, har haft den i över 4 år och den håller mot diverse kliande och annan "misshandel", lätt att städa och rymmer mycket utan att ta upp någon markyta för hästen :)

Ah! Enkel att ta loss! Ett bra argument till min man :D
Vi kommer att behöva köpa sju stycken och han kan inte förstå hur jag kan vilja lägga pengar på lite plast :angel:
Han bygger hellre själv och någonstans vet jag ju att han har rätt.
Men jag vill så gärna hitta något som talar emot honom :D

Ska ni ha 7 st så tycker jag att din man har helt rätt. Grannen byggde enkla i boxhörnen med några brädor, bara ca 40-50 cm högra, funkade utmärkt.
Jag har en plasttunna i slagtålig plast (nåt pappa tog på jobbet när dom skulle kasseras) toppen är avskuren och det är även urskuret en bit i framkant (m vinkelslip). Grejen med min nuvarande häst är att hon helt sonika öser ur innehållet...

KL
Det verkar ju vara lite olika bud på kvaliteten.
Det blir nog att min man få bygga ändå.
Men visst bör man bygga en botten och inte allt för djup, samtidigt vill man ju få plats med ca 10 kg........iaf jag.

Jag skulle inte bygga botten, utan jag har öppet och en springa längst ned så allt spill ramlar ut. Lättare att hålla rent och det blir inget liggandes i botten som man inte kommer åt.

Mät hur höga diva hästar är upp till bringan när halsen är sänkt så vet du hur höga de max bör vara :)

Jag har mjuk plastmatta jag fäst med reglar i ett hörn.
Mattan har små runda hål så höet "andas" eftersom min häst äterlångsamt, det blir inte lika geggigt heller.
jag har satt den en bit över marken så det är lätt att göra rent under.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar