Jag vill ha frostade glasluckor i köket! (kan man göra det själv!?)

Sammet

Trådstartare
Jag vill göra om i köket och sätta nya luckor på väldigt gamla skåp.
Tips önskas därför på om man kan köpa frostat glas (eller kanske Bra fejk) samt var man kan få tag på skåpluckor som är "som ramar" där jag kan fästa det frostade glaset.

Tar tacksamt emot tips rån bukes allvetare, hemfixare och ni som är byggkunniga! :bow:

Sv: Jag vill ha frostade glasluckor i köket! (kan man göra det själv!?)

Köp vanligt billigt fönsterglas och åk till nån som blästrar, det är så jag tillverkar frostat glas och även blästrar figurer på glasföremål och ytterdörrsfönster. :idea:

Ridde - med förflutet i reklambranschen (också). :o

Whippet, inte mitt alster.

Jag såg i nåt heminredningsprogram, kan ha varit Äntligen Hemma, att de använde nån "massa" till att frosta mönster på glas (fönster eller skåpdörrar). Minns tyvärr inte mer än så.

Snygg bild Ridde.

"Vem" blästrar glas? Dvs är det ett yrke eller finns det folk som gör det hemma?

Hmm såg det svårt ut att göra själv?

Dekalfolie, helt klart. Enklare, billigare och lika snyggt.
En till fördel med folie är också att man kan ta bort det igen om man skulle ändra sig.

Snygg bild Ridde.

"Vem" blästrar glas? Dvs är det ett yrke eller finns det folk som gör det hemma?
Jag gör det, jag har ju blästerskåp och om jag ska blästra bilder använder jag "utsliten" blästersand som nästan är som pulver. Sjösand funkar precis som den är, bara att sålla bort sten och annat först annars kan glaset spricka av smällen eller också blir det ett fult märke.

Vill man blästra själv så behövs ju bara tryckluft, billig blästerpistol från ex. Biltema och sand. Vilken blästerfirma som helst kan annars frosta glas och vill man dekorblästra kan man köpa dekalplast, klistra det på rutan, skära ut bilden med skalpell och sen blästra.

Jag har en annan metod som bygger på fotosensibilisering men det är för kompliserat och dyrt för att jobba med i hemmamiljö då förpackningarna innehåller 100 ark maskfilm.

Nä, det såg inte svårt ut. Har för mig att de la en film på och skar ut mönster, sen på med nån slags massa som fick vara ett tag och sen tog de bort den.
Minns inte så noga...

Liknande trådar

Övr. Katt Hej Buke! Jag skulle behöva tips på vad man skulle kunna sätta upp för att hindra katt från att gå ut på balkongen. Har inglasad balkong...
Svar
17
· Visningar
4 761
Senast: MiniLi
·
Hemmet Behöver tips och råd till köket. Har mörkt klinker på golvet i stil med det här ; (Bilden är snodd från Sköna Hem) Mitt klinker är...
Svar
3
· Visningar
2 506
Senast: Lazy Lady
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Hemmet Jag är lite småirriterad på mitt kök. Det är opraktiskt :mad: Så jag tänkte slänga upp två bilder och hoppas på att någon har en del...
Svar
10
· Visningar
2 360
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur