Jag VILL ha chinchilla!

G

Graendal

Villvillvill!

Men jag pluggar. Och har häst. Och jobbar, lite. Och har jakthundar. Och har heltäckningsmattor.

Hur funkar det egentligen? Visserligen bor jag på en våning i huset där hundarna inte får vara, och bara sovrummet har matta på den våningen. Och jag menar, dötid har jag ju trots häst och plugg och allt. Dötid som skulle kunna fyllas med en chilla.. :angel:

Har ingen egentlig erfarenhet av dem som djur, förutom att min kompis har två som hon inte är sådär jätteengagerad i (hon har flyttat och har kvar dem hos sina föräldrar, rättare sagt ;)), och de upplever jag som väldigt hoppiga och svårhanterliga. Men de går alltså att få tama och mysiga om man håller på med dem mycket, om jag förstått saken rätt?

Vad tycker ni, kan det vara värt ett försök, att skaffa ett smådjur igen? Och vad är det isåfall man ska tänka på, mer än allt det där att de behöver utrymme, kyla, lite speciellt käk osv? Upplys mig! :D

Sv: Jag VILL ha chinchilla!

Ja sålde en chinchilla för ett tag sedan till en familj me jakthund vilket inte fungerade alls så han fick flytta vidare.. ja vet ju inte hur era vovvar e men tror du inte dom känner lukten av dom små?? man bör ju ha 2 chinchillor så att dom kan mysa me varandra :) mina är ute å motionerar en timme om dagen vilket innefattar att riva allt som kan rivas :rofl: dom gnager ju på allt så man få ha dom under uppsyn, ang kel så e dom väldigt sociala men otroligt aktiva så dom e ju inte som andra gnagare som bara sitter i knät å har de bra, mina vill gärna hoppa runt på mig å utforska mitt långa hår e roligt :) å så sandbadar dom varje dag utanför buren. mina äter chinchilla pellets å hö å så får dom russin till godis å lite frukt.. dom måste ha en stor bur der dom har olika sittplan som dom kan hoppa runt mellan.. ja tycker chinchillan e helt underbar men ja e ju bara orolig att du har jakt hundar vore ju jätte hemskt om de hände nått... LYCKA TILL me din chinchilla om du bestämmer dig för att köpa

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det vore ju tråkigt om det hände nåt. Men min lillasyster har haft hamster i olika omgångar, jag hade fåglar för något år sen, och inget av de djuren bryr de sig om alls. Dessutom bor vi stort, och översta våningen där jag bor är hundfri, somsagt. :) En fråga till, vad tycker chillor om drag? Har en plats som jag tror skulle kunna vara jättebra att ha buren på, det är svalt och undanskymt för hundar, men det drar en hel del (1700-talshus..).

Klart det är värt ett försök. :D Chillor är ju såklart individer, men de flesta blir väldigt keliga och trevliga om man hanterar dem och ägnar dem mycket tid. De bör absolut inte stå i drag dock, men du kan ju kanske skaffa en bur med "heltäckande" väggar åt de ställen det kan tänkas dra från.
Antar att du redan kollat chinchilla.se? Där står nog det mesta du behöver veta, annars är det bara att ställa frågor i gästboken.

Jag tror fasiken jag ska slå till. :D

Det funkar alltså bra att ha en chilla ensam, om jag förstod saken rätt? Så, var ska man köpa den nånstans? Har kollat runt på uppfödarna på chinchilla.se och så, men hittar inget om nyfödda kullar. Fäboden vet jag säljer chinchillor, funkar det bra att köpa en från en djuraffär (inte typ massa smittor och grejer som det är med papegojor?)?

Det här med bur då, Fäboden gör rätt trevliga burar tycker jag (haha jag gör verkligen reklam för dom), en helt vanlig gallerbur med botten, 50x100x100, funkar det?

Hej!

Chinchillor är underbara! :love:
Har nåra stycken till salu här faktsiskt! ;)

Man tar alltid en stor risk när man köper chinchilla från djuraffär.
För det första är det väldigt ovanligt att dom är hanterade, och därmed ofta svåra att få tama. Sen finns det genetiska sjukdomar såsom slobbers som är VÄLDIGT vanligt. Båda mina killar jag köpte från djuraffär drabbades av detta. Det är en tandsjukdom som finns bland många gnagare där tänderna växer för mycket, då antingen upp i hjärnan, eller viker sig och växer ner i tandköttet. Stor risk finns också för inavel med dessa chillor :( Sen så förekommer ju mer fungus och andra liknande sjukdomar ofta därifrån. Men självklart helt beroende på vilken djuraffär man köper av!

Om du köper från en uppfödare som är reggad i scaf så kan man vara ganska säker på att det inte finns sånt i släkten, använder man sig av inavel eller slobbers djur blir man ut sparkad därifrån. Uppfödare måste även ge ut stamtavla och skriva köpeavtal.
Dessa djur är ju också hanterade varje dag från dag ett! Och är då oftast redan tama när man köper dom.

Helt rätt att chillorna inte får stå i för mycket drag! Men på riktigt varam sommardagar tycker jag att det är helt ok att sätta in en fläkt i rummet, tegelstenar som legat i frysen en stund är också super gott att ligga på!

Sen är det ju problem med maten ibland då dom har så känsliga magar, men det bästa är:
Klöverfritt hö (det dgaliga inataget ska bestå till minst 80% av hö!)
och Scafs pellets som dom säljer på utställningar, träffar, och oftast av din närmsta uppfödare. Ett par russin om dan som godis. Chinchillor tål INTE färsk frukt, på sin höjd kan man ge en liiten bit äpple när som dricker dåligt t.ex. Viss torkad frukt går bra i små mängder.
Nu blev allting väldigt långt, men det mesta man behöver veta står som sagt på scafs hemsida.
www.chinchilla.se
Kolla även in forumet!
www.chinchilla.egetforum.se

Rekommenderar starkt Fäbodens burar, dom är super!
Lycka till med chilla köp eller hör av dig till mig om du är intresserad ;)

Det går oftast bra att ha ett ensamt djur om man ägnar det mycket uppmärksamhet.
Som ovanstående skriver är det alltid en risk att köpa från djuraffär, i många fall vet man inte alls vad man får. Två av mina är dock köpta just från en zoobutik. :angel: Men jag känner föreståndaren/uppfödaren väl och vet att han är seriös och kunnig, det är alltid fina djur som är väldigt välhanterade och trevliga. Så ska du köpa från djuraffär, fråga gärna först var chinchillorna kommer ifrån (om de varit "beställningsvara" eller är uppfödda av t.ex. någon som arbetar där). Har till och med varit med om att någon haft stamtavla, men det har inte berättats förrän jag frågat.

Jo just det ja, det brukar gå väldigt bra att ha chillor ensamma, kan vara bättre då de är svåra att para ihop! Har en dam här hemma som aldrig i sitt liv kan tänka sig att ha en sambo! Men när hon sitter ensam mår hon som en prinsessa! Så det är ju individuellt också såklart :)

Violator: Jätte smart att du fråga om stamtavla! För det är faktiskt inte alls ovanligt att även djuraffärerna har det till sina djur. Stamtavlor skänker alltid en viss trygghet :bow:

Tack!
PM'ar. ;)

Violator: Tack, ska ringa och kolla med Fäboden hur det ser ut hos dom. :)

Jag har en chinchilla och fyra katter iaf, och katterna bryr sig typ inte alls. Och dom vill typ äta upp mina kaniner och så. Min marsvin ville dom väldigt gärna också ha till frukost...
Men jag vet inte om det är likadant för "alla", att chinchillor inte är så himla intressanta.
Bara man inte har dom lösa tillsammans i samma rum så ska det väl gå bra :)

Det som är värst med chinchillor har jag kommit på att man måste dammsuga rummet minst en gång om dagen, för dom skitar ner väldigt mycket när dom är ute. haha. :D

Min chinchilla är tam av sig, kommer fram till mig jämt när jag kommer till buren och så, men de tär ju inte som en kanin som man kan "hålla fast" och klappa. Utan det sker väldigt mycket på hans villkor, så ibland får jag klappa lite. Men jag har bara haft honom i nån vecka, så det kanske blir bättre med det också. Jag vet inte hur mycket den förra ägaren klappade på honom... Han kanske bara inte är van.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka