- Svar: 19
- Visningar: 2 374
Jag vill ha tillbaka mitt liv som det var före utmattningen. Då hade jag energi, ambitioner och drömmar. Då hade jag ett liv som jag levde. Nu existerar jag bara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det påstås det. Jag vet dock inte när min utmattning började. Jag märkte den inte ens när jag satt hos läkaren och läkaren utsatte mig för ett test som visade att jag inte var med i matchen. Hade det inte varit för det testet hade jag inte trott på diagnosen. Men det är den efterföljande depressionen som är värst. Det är den jag märker varje dag. Allt som tidigare var roligt tar emot.Rätta mig gärna om jag har fel men tar det inte lång tid att komma tillbaka efter en utmattning? Jag hörde någon säga en gång att man bör räkna med att återhämtningen tar lika lång tid som tiden som man var sjuk.
Jag tycker om mitt hus väldigt mycket. Och katterna. Och så ligger odlingen mig varmt om hjärtat. Haken är bara att viljan är större än orken. I höstas började jag med att gräva bort en spireabuske. Jag högg loss en bit av rötterna och gick sen och la mig i hängmattan för att vila. Sen grävde/högg jag bort ytterligare rötter och så vilade jag igen. Så det går långsamt.Ja fy fan, det är rent ut sagt ett helvete det där ...
Jag fick min första väggsmäll med depression 2012, sen kom en ny smäll 2019, depressionen kom lite efter, troligen 2020.
Det går att bli bättre, jag jobbar heltid, utåt sett ser jag nog skapligt "frisk" ut. Jag har ständiga up's and down's och det är en utmaning att hantera och välja hur min begränsade energi och kapacitet ska fördelas, men zoomar jag ut så ser jag att i det stora hela blir jag bättre för varje år.
För mig har det handlat mycket om acceptans, förstå vad som utlöste det, att inte ge upp.
Och att tro på mig själv, vilket inte det lättaste med en depression som sitter på axeln och viskar illvilja dagarna i ända. Man får försöka se bortom det.
Jag var borta från Buke ett tag och när jag kom tillbaka så syntes det skillnad på dina inlägg.
Svårt att förklara, men du kändes positivare ?
Har du något i din existens som du trivs med?
Menar inte som ett ifrågasättande, utan försöker lyfta de bra sakerna du har i din närhet. Som katterna t.ex
Ser du?Jag tycker om mitt hus väldigt mycket. Och katterna. Och så ligger odlingen mig varmt om hjärtat. Haken är bara att viljan är större än orken. I höstas började jag med att gräva bort en spireabuske. Jag högg loss en bit av rötterna och gick sen och la mig i hängmattan för att vila. Sen grävde/högg jag bort ytterligare rötter och så vilade jag igen. Så det går långsamt.
Jag skulle vilja kunna göra lite roliga saker som kunde ge mig lite glädje. Jag har en kompis som kraschade rejält och hon lever ett aktivt liv idag. Det gör inte jag. Jag gläds inte riktigt åt saker som jag brukade glädja mig åt förut. Även om jag gläds åt mitt hus, mina katter och min trädgård så är det ändå som en grå filt över alltihop. Jag skulle vilja känna entusiasm över att t.ex. gå och plantera en växt. Det gör jag på sätt och vis, men samtidigt känns det också så tungt.En vän till mig som också lider av kraftig depression, utbrändhet osv säger också att den vill tillbaks till den den var före allt det. Jag undrar lite varför? Det är ju den personen och det sättet att leva och vara som en gång gjorde att man hamnade i den situationen man är i nu. Den personen gjorde ju er sjuka.
Självklart förstår jag att man önskar komma tillbaks dit utan att sen få samma resultat. Frågan är hur stor den sannolikheten är, om det ens är möjligt. Mtp återfallsfrekvensen så är det inte så lätt.
Det krävs enormt jobb med sin självmedvetenhet för att INTE hamna där igen och bara just att få den insikten gör att man håller sig ifrån att bli samma person igen och det skulle jag kalla personlighetsutveckling.
Det är helt ok att sörja att man inte kan vara det man önskar samtidigt så finns det ju enormt många områden i livet som är sådana och det gör en ju deprimerad bara det om man ska gå runt och tänka på allt man INTE kan. För faktum är att har man blivit utbränd/utmattad så har man faktiskt levt livet på ett sätt man egentligen inte kan. (Inte alltid helt självförvållat nämner jag för alla de som har omänskliga arbetsgivare)
Och ja, been there done that och jag önskar också jag hade mer energi, kunde hålla de där tretton bollarna i luften på jobbet samtidigt, träna och tävla min häst, allt som jag kunde före min utbrändhet. Jag sover dock hellre hela nätterna, är trevlig mot vänner och kollegor och är snäll mot mig själv och nöjd med det jag gör, smått eller litet.
Jag förstår hur du tänker!En vän till mig som också lider av kraftig depression, utbrändhet osv säger också att den vill tillbaks till den den var före allt det. Jag undrar lite varför? Det är ju den personen och det sättet att leva och vara som en gång gjorde att man hamnade i den situationen man är i nu. Den personen gjorde ju er sjuka.
Självklart förstår jag att man önskar komma tillbaks dit utan att sen få samma resultat. Frågan är hur stor den sannolikheten är, om det ens är möjligt. Mtp återfallsfrekvensen så är det inte så lätt.
Det krävs enormt jobb med sin självmedvetenhet för att INTE hamna där igen och bara just att få den insikten gör att man håller sig ifrån att bli samma person igen och det skulle jag kalla personlighetsutveckling.
Det är helt ok att sörja att man inte kan vara det man önskar samtidigt så finns det ju enormt många områden i livet som är sådana och det gör en ju deprimerad bara det om man ska gå runt och tänka på allt man INTE kan. För faktum är att har man blivit utbränd/utmattad så har man faktiskt levt livet på ett sätt man egentligen inte kan. (Inte alltid helt självförvållat nämner jag för alla de som har omänskliga arbetsgivare)
Och ja, been there done that och jag önskar också jag hade mer energi, kunde hålla de där tretton bollarna i luften på jobbet samtidigt, träna och tävla min häst, allt som jag kunde före min utbrändhet. Jag sover dock hellre hela nätterna, är trevlig mot vänner och kollegor och är snäll mot mig själv och nöjd med det jag gör, smått eller litet.
Du är ju dock, om jag uppfattat det rätt, ganska långt ifrån att vara "frisk".Jag skulle vilja kunna göra lite roliga saker som kunde ge mig lite glädje. Jag har en kompis som kraschade rejält och hon lever ett aktivt liv idag. Det gör inte jag. Jag gläds inte riktigt åt saker som jag brukade glädja mig åt förut. Även om jag gläds åt mitt hus, mina katter och min trädgård så är det ändå som en grå filt över alltihop. Jag skulle vilja känna entusiasm över att t.ex. gå och plantera en växt. Det gör jag på sätt och vis, men samtidigt känns det också så tungt.
Wow. Jag har inte satt ett frö än och dina plantor ser ut sådär . Jag köpte såjord i helgen. Den ligger kvar i bilen. Förhoppningsvis får jag ork att så i helgen som kommer.Trots att det tar emot att odla så ger det mig ändå en glädje att se plantorna växa. Och igår upptäckte jag de första blomknopparna på chilin.
Visa bifogad fil 87366
Så nu har jag petat ner ännu fler frön. Och mer ska det bli.
Så himla fina! Jag känner att jag är sjukt sen med sådden i år, kommer förmodligen inte att få resultat alls.Trots att det tar emot att odla så ger det mig ändå en glädje att se plantorna växa. Och igår upptäckte jag de första blomknopparna på chilin.
Visa bifogad fil 87366
Så nu har jag petat ner ännu fler frön. Och mer ska det bli.
Du hinner. Det jag har är mest chili som behöver sås tidigt för att det ska hinna bli något, men mycket annat kan sås nu och framöver. Jag har massor av frön som inte kommit i jorden än.Så himla fina! Jag känner att jag är sjukt sen med sådden i år, kommer förmodligen inte att få resultat alls.
Det är just chilin jag är orolig för, det är typ det enda jag sår. Tomaterna var också sena men de hinner helt klart ändå, och i värsta fall kan jag köpa någon färdig planta av dem.Du hinner. Det jag har är mest chili som behöver sås tidigt för att det ska hinna bli något, men mycket annat kan sås nu och framöver. Jag har massor av frön som inte kommit i jorden än.
Ajdå. Men du kan ju alltid odla chilin i kruka och ta in före frosten och odla vidare inne om det inte hunnit bli något.Det är just chilin jag är orolig för, det är typ det enda jag sår. Tomaterna var också sena men de hinner helt klart ändå, och i värsta fall kan jag köpa någon färdig planta av dem.
Gäller det paprika med? Skulle få ner frön idag men hann inte .Ajdå. Men du kan ju alltid odla chilin i kruka och ta in före frosten och odla vidare inne om det inte hunnit bli något.
Jag sådde tomatfrön här om dagen och ställde ut på den inglasade verandan där det är kallt. Tänkte alltså prova hur det är att kallså tomater i år.
Ja, det gäller även paprika.Gäller det paprika med? Skulle få ner frön idag men hann inte .