Jag var på seminarie med Christina Planck i tisdags...

Cyllene

Trådstartare
Det var intressant att träffa henne och få svar på frågor. Vi var bara ca 14 st så det blev en rätt liten grupp och många diskussioner. Framförallt vad gäller foderbyten då vissa av oss var tävlingsryttare som åker utomlands ofta med hästarna.

Dessa saker sa hon som kanske är tänkvärda för en del här:

*B-vitaminbrist har aldrig uppmätts på häst och det finns ingen anledning att ge det extra.

*Näringsvärde/vitamininnehåll i vallfoder sjunker omärkbart under lagringstid. Dvs ingen anledning att börja ge extra vitaminer för att höet börjar bli gammalt...

*Linfrö är bra som medicin - inget annat.

*Havre innehåller mer stärkelse än vad hästen kan hantera och bör endast ges i små givor.

I grund och botten så sa hon väl det gamla vanliga. "Räkna ut en balanserad foderstat och fodra med så mycket grovfoder som möjligt."

Ville bara lyfta upp dessa få punkter då jag vet att det är mycket som diskuteras här.

/C - som skulle kunna ta upp mycket mer men inte orkar just nu.
 
Det är väl vad jag har pläderat här utom linfröt då, för detta vill jag inte ha att göra med.

Vid pälsfällning vill ju många ge vitamin, kan vi avfärda detta du då :smirk:

Kan vi ge minimalt med kraftfoder och istället satsa på ett BRA grovfoder?
 
Intressant! Jag har också varit på utbildning med henne (i liten grupp...) och det är verkligen givande! Äta lunch med Christina Planck är ngt av det bättre man kan sysselsätta sig med :D.

Ska se om jag hittar några anteckningar från det! Men återge gärna mer, det är högintressant tycker jag.

Har dessutom beställt den senaste boken av henne, den har inte kommit än men jag LÄNGTAR.
 
Pratade ni något om mineraler, olika mineralsorter (typ alger/pellets/flytande/"naturliga")? *hoppas*
/M
 
Planck skriver ju också i t ex "hästens näringsbehov och utfodring" att brister på det mesta utom selen och salt egentligen är ovanligt (De flesta ger ju mineralfoder i någon form, baserat på grovfoderanalys eller på chans, så makromineraler tillförs väl oftast).

Trots detta läser jag nästan dagligen om tyska hästar som har alla möjliga brister. De har brist på vitaminer och mikromineraler, och har taskiga levervärden på grund av proteinöverskott. Detta fastställs tydligen genom blodprov.

Nu undrar jag: varför har dessa hästar brister som våra svenska hästar inte har? Har de andra mätmetoder, andra gränsvärden? Visst fodras hästarna annorlunda, är det det som ger så stora utslag? Eller är det veterinärer och hsätägare som är okunniga? Och i så fall i vilket land?

(PS. Jo, jag vet att Internet inte erbjuder statistiskt representativa urval osv.. ;))
 
Att B-vitaminbrist ALDRIG konstaterats på häst har ju jag tjatat om länge nu =) (Däremot har jag sett B-vitamin hjälpa vid trassliga pälsbyten, så jag använder det faktiskt om det är problem, men aldrig förebyggande)
 
Det där med B-vitamin är intressant, för det du skriver har jag också hört mycket tidigare.
MEN, min häst mår verkligen bättre när hon får Shy-feeder vid pälsfällning. Hur kan det hänga ihop? Är det så att hon bara behöver lite mer energi när hon byter päls, och att det räcker med den lilla "sockerdosen" som hon får genom Shy-feedern? Eller innehåller det nåt annat ämne som hon reagerar på? :confused: :confused:
 
I Hästens näringsbehov och utfodring skriver de att b-vitamin har visats sig hjälpa, trots att ingen brist föreligger. Jag har för mig att det står att det hela förmodligen beror på en annan mekanism som på något sätt regleras genom att man tillsätter extra b-vitamin. (Visst förklarar jag redigt och bra? :o)
 
Har också läst att det där med B-vitaminbrist är något som inte förekommer så ofta. Men även jag :o ger det till den ena pållen under ca 10 dagar på våren eftersom han blir både sur i humöret och ful i pälsen under fällning. B-vitaminerna ger resultat.
Men egentligen så gör det väl inget om en massa hästfolk proppar i b-vitamin i förebyggande syfte (ur hästens synvinkel) eftersom överskottet försvinner ut i urinen?

Hästfolk har väl gott om pengar ;), så de har råd att slänga pengarna på gödselstacken...
/M
 
Men hästen tillverkar ju själv sina B-vitaminer och övriga vattenlösliga med hjälp av sina mikrober. Dessutom får ju hästen B-vitamin genom kraftfoder, så varför finns det anledning att ge extra vid pälsfällning :confused:. Det är ju människan som fått för sig detta. Om hästen verkligen behövde B-vitamin vid pälsfällning tror du inte den isf skulle se till så att den egna tillverkningen skulle ökas då :D. Dessutom fattar jag inte heller inte varför man just vid pälsfällning vill ge B-vitamin. Sommarpälsen är ju redan klar då, annars börjar ju inte pälsfällningen, eftersom den ligger under vinterpälsen :rofl:..

Jo vi har ju konstaterat förut att hästfolk har gott om pengar ;). Men som jag tidigare har sagt så är man nog mer mån om sig själv än hästen dvs man mår personligen bättre inombords om man trycker i sina djur oavsätt om det behövs eller inte, är mer ett psykologisk beteende "titta nu har jag kostat på min häst nåt bra, för så stod det på burken". :smirk:
 
Om jag inte minns helt fel så innehåller linfrö cyanväte-glukosider (linamarin) och då dessa reagerar med enzymet linas genom tuggning/malning så bildas det fritt cyanväte. Därför måste man blöttlägga linfrö först innan utfodring och sålla bort det giftiga. Här får man inte slarva och man bör veta vad man sysslar med.
 
Men skit i linfrö, finns ju trevligare fodermedel att ge sina hästar. Som Plack säger, linfrö är bra som medicin och då får man order av veterinär hur man hanterar detta :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp