Jag som inte skulle ha hund!

Lady_A

Trådstartare
Ne ska jag åka och titta på en imorgon!!! :bump:
Det är en 4 årig Welsh springer spaniel!
En hane! (jag som skulle ha en engelsk tiik om ngt)
Han bor på kenneln men ska ut på foder/säljas och när jag berättade för ägeren om min situation sa hon att han skulle va den perfekta hunden för mig! :D (det var min kompis som joppat på kenneln som tipsade ägarn om mig... :p )
Så på jullovet ska han nog hem till mig och så får vi se om han vill bli stallhund! Hoppas det funkar!
Skriver mera sen! Ni kommer antagligen få höra många trådar om oss! Ifall jag nu blir hundägare! :love:

Sv: Jag som inte skulle ha hund!

Jo absolut!!

Han var fantastiskt fin! :love: Ganska stor, reslig liksom och mörk med en jättefin teckning, å så himla go och rar!

På torsdag hämtar jag honom och så ska vi åka hem till mina föräldrar och min andra hund och vara där på jullovet! Hoppas det är lite barmark ngn dag så vi kan lägga ett viltspår! :)

Men framförallt ska vi lära känna varandra och öva på att vara i stallet, med ut och rida och ensam i boxen!

Nu vill jag ha massor med tips på vad jag ska tänka på!!

Saker vi kan göra för att bonda bra med varandra...

Allmäna tips när man har två hundar å vill att ingen ska känna sig försummad... :crazy:

Hur jag ska "stallhund" träna honom...

Saker jag inte får glömma att göra...

Dagbok kommer följa!! :D

Har tyverr varken kamera eller scanner men ska sno brorsans tre mobil att fotta lite med!

Tips??

Å va roligt för dig :)
Min tik nellie, är oxå välldigt mörk i färgen !
Hon älskar att springa lös när jag rider, tror inte att
du kommer ha några problem med det :)

Senast ändrad:

Hur mkt viltintresse har hon?? Har du fått träna mycket på att hon inte ska sticka på vilt??

Funkade hit och fot automatiskt från hästryggen om de kan det innan eller fick du träna in det extra som ett nytt moment??

Vad tränar du med nelli?? Hur gammal är hon??

Lady_A skrev:
Hur mkt viltintresse har hon?? Har du fått träna mycket på att hon inte ska sticka på vilt??

Funkade hit och fot automatiskt från hästryggen om de kan det innan eller fick du träna in det extra som ett nytt moment??

Vad tränar du med nelli?? Hur gammal är hon??

Hon har lite villt intresse, ser hon en hjort eller
ngt liknade springer hon gärna efter, men säger jag nej,
så lyssnar hon och stannar hoss mig.
Jag behövde inte träna hit,el fot extra :) Men det är nog olika
för alla hundar.
Nellie fyllde 4 år sissta juli detta år.
Hon har gått valpkurs,och lättare lydnadskurs,spårkurs och agillity.
Vilket hon tyckte va jättekul ! :)

Vad kul! Jag vill pyssla lite med viltspår och om tid och pengar finns gå en lydnadskurs...

Imorgon ska jag hämta honom!!!!!!!!

Lady_A skrev:
Allmäna tips när man har två hundar å vill att ingen ska känna sig försummad... :crazy:

Det som jag tycker är viktigast när man introducerar en ny hund i flocken är att inte behandla dem lika. Låt din gamla hund ha privilegier som att bli hälsad på först, få maten först, gå först av hundarna ut genom dörren etc. Hundar har svårt att klara av att man behandlar dem lika, de har mycket lättare när de vet vilken plats de har i flocken - oavsett om det är högt eller lågt.

Sedan tar jag mig alltid lite "ensamtid" med varje hund varje dag. Oftast blir det i samband med pälsvården som jag myser och pratar lite extra med var och en. Även i det fallet börjar jag med den som är äldst i huset och jobbar mig neråt. Träningen kör jag omväxlande ensam och flera på en gång beroende vad för träning det är. Gissa i vilken ordning jag tar hundarna....;)

Lycka till!
Duvan

Tack för dina bra tips! Jag ska absolut försöka följa dem!

En svårighet tror jag kan bli att min gamla hund aldrig "tar" plats utan alltid går undan om nån annan hund är med, men jag ska försöka vara uppmärksam på det! Så att hon får vara lika mycket huvudperson som vanligt!

Hur gör du med "träning" på vanliga prommenader ger du hundarna olika uppgifter vid olika tillfällen eller alla samma sak samtidigt???

Eftersom jag har spaniels är mycket av "promenadträningen" stoppsignal, stadgeträning och sökmönster. Jag växlar mellan att skicka ut alla och var för sig. Stadgeträning med flera hundar samtidigt gör jag endast med de hundar som är stupsäkra på det ensamma. Sökmönster och hjälpkommandon tränas med fördel med 2 hundar samtidigt i början - en som kan och en som skall lära sig. Förkortar inlärningsperioden högst avsevärt :p

Sedan balansövningar, sitt, ligg, stanna funkar ju bra att köra alla på en gång eftersom jag bara har en valp som inte kan allt än, de andra vet vad det är frågan om. Lätta sök övningar kör jag en och en, och då kan de andra med fördel träna passivitet. Även apporteringen sköts på samma sätt.

Så gör jag.

Mvh,
Duvan

Oh här upptäckte jag bitar du gärna får lära mig mer om!!

Vad är stoppsignaler, stadgeträning och hur tränar man hundens sökmönster och vad har man för hjälpkommandon då??

Vad gör du för sökövningar? kan man göra sökövningar utan färdiglagda spår och hur gör man då???

Lady_A skrev:
Vad är stoppsignaler, stadgeträning och hur tränar man hundens sökmönster och vad har man för hjälpkommandon då??
Stoppsignal: De ska när som helst under promenaden (fulla öset :D ) sätta sig på visselsignal eller "sitt". Sätter de sig självmant när de stöter trast i dikesrenen får de "himelrikets öppnande" - vilket för dem är att bli överösta med beröm.:love:

Stadgeträning: Jag kastar bollar, dummies, frisbee, köttbullar etc. alldeles nära dem - och de ska stanna kvar. Även om köttbullen studsar på nosen.. Köttbulle övningarna avslutas alltid med att de får äta upp träningsobjekten.

Sökmönster: Spanieln ska söka i sicksack ut åt sidorna till största delen - inte så långt framåt. Naturligtvis kan inte hunden från början räkna ut att det är skillnad på avståndet i sidled jämfört med framåt, och en del har lite väl stor radie också. Har man bara en hund börjar man då att träna in ett lämpligt sökmönster genom att ge en vändsignal och själv ändra riktning. Hunden söker kontakt på signalen, även om den inte i detta skede vet att det är en vändsignal, och ser att du ändrat riktning. Då ändrar också hunden riktning och lär på så vis allt eftersom in när den kan vänta sig en vändsignal, och börjar vända själv innan signalen. Gör man detta med 2 hundar samtidigt, en erfaren och en nybörjare, får man mycket gratis då det blir väldigt tydligt för den oerfarna när man ska vända.

Hjälpkommandot: Är alltså den vändsignal jag lär in då jag egentligen vill att de ska jobba självständigt i sitt sökmönster. Mina hjälpkommandon är visselsignal och handtecken + att jag har ett verbalt kommando också eftersom det inte är alltid jag kommer ihåg visselpipan när jag går ut. Teflonhjärna...:smirk:

Vad gör du för sökövningar? kan man göra sökövningar utan färdiglagda spår och hur gör man då???

Jag har med mig dummies som jag går och lägger ut så att inte hundarna kan se exakt var. Jag brukar "lägga ut" kanske 10 grejor fast det egentligen bara är en för att hundarna inte ska veta var det exakta området är. Har jag inte dummis med mig lägger jag ut något annat som jag råkar ha på mig, men då låter jag hunden lukta på förmålet först.

Hoppas att mina förklaringar var till någon hjälp.
/Duvan

Ja det var dem! Jättemycket!

När du lägger ut söksaker, sätter du då bara hundarna och går en bit bort eller går du runt ett hörn/utom synhåll på annat sätt? Går du åt alla fyra riktningar eller åt ett håll ut som en fjäder??

Hur lär man hunden att bli fast i uppflog? Spec med två hundar som e vana att rusa efter och jaga upp sittande fågel?
Spec hur gör man så att de inte ska bli förvirrade och tro att man vill att de ska sluta skrämma upp fåglar??

Nu tror jag visseligen inte att det är en jakthund jag ska ha, men jag ska ju ta licens nästa år och man vet ju aldrig.... Det kan ju va kul å träna iaf! Skulle va kul att jaga änder med vattenapporterande spaniel! Eller kanske jaga fasan! (godare!) :p

Vill träna viltspår och lydnad med lille herrn så vi får se hur det går! Du kommer nog få många frågor från mig! Jag tycker du är så vettig och bra på att förklara! :)

Lady_A skrev:
När du lägger ut söksaker, sätter du då bara hundarna och går en bit bort eller går du runt ett hörn/utom synhåll på annat sätt? Går du åt alla fyra riktningar eller åt ett håll ut som en fjäder??

Jag varierar beroende på vilken svårighetsgrad som passar hunden bäst. Det ska inte vara så svårt att de misslyckas, men inte heller så lätt att de kan göra det i förbifarten.

Hur lär man hunden att bli fast i uppflog? Spec med två hundar som e vana att rusa efter och jaga upp sittande fågel?
Spec hur gör man så att de inte ska bli förvirrade och tro att man vill att de ska sluta skrämma upp fåglar??

Stadgeträningen! Den är A och O för att få hunden att sansa sig i uppflog. Det är anledningen till att jag tränar den så mycket. + att jag tränar mycket stoppsignaler. Då har jag ett kommando som sitter i ryggraden om de skulle förbryta sig vid ett uppflog.

Nu tror jag visseligen inte att det är en jakthund jag ska ha, men jag ska ju ta licens nästa år och man vet ju aldrig.... Det kan ju va kul å träna iaf! Skulle va kul att jaga änder med vattenapporterande spaniel! Eller kanske jaga fasan! (godare!) :p

Det jag hävdar med en dåres envishet är att spaniel är så trevliga och bra "svensson hundar" just pga sitt jaktsätt. Att förstärka anlagen genom träning gör bara hunden ännu bättre som familje- och vardagshund. Skulle man nå ända fram och få till en hund som man kan jaga praktiskt över är det naturligvis kul, men jaktträningen på spaniel har alla nytta av. Man skall också vara medveten om att det är betydligt mycket svårare att få den stadga men behöver för praktisk jakt när man inte börjar träna redan som valp. Som apportör vid andjakt kan du dock gott ställa in siktet på att lyckas.

Vill träna viltspår och lydnad med lille herrn så vi får se hur det går! Du kommer nog få många frågor från mig! Jag tycker du är så vettig och bra på att förklara! :)

:o Tack! Du är välkommen med frågor. Detta är ju min passion - spaniel, dess användnings områden och träning. Viltspår kör jag ju också, men lydnaden passar inte mig. Det får alla som orkar hålla på med finliret göra, jag gissar att din nya kille kommer att älska det.

Lycka till,
Duvan

Har du själv startat på spanieljaktprov?

Tippan skrev:
Har du själv startat på spanieljaktprov?

Nix pix.
Jag har startat på några vattenprov och lyckats blåsa dem, både pga egen förskyllan och pga dåligt prov.

I dagsläget har jag en hund som jag skulle kunna starta och lyckas på vattenprov med, men då är det på ren lydnad och inte på vilja. Hon apporterar nämligen inte vilt annat än för att göra mig till viljes. Hon fungerar dock bra vid praktisk jakt och på eftersök, så hon slipper proven. Vid praktisk jakt går det utmärkt att ha med annan apportör.

Sedan har jag en hund som genom min egen förskyllan blivit "provhund". Dvs hon vet vad som är prov och träning och väljer att ignorera min önskan att hon ska göra klart hela momentet på prov. Denna hund hade valpar förra året vilket gjorde att hon inte gick några prov då. Tanken är att hon ska gå prov under 2006, och att vi då lyckas på vattnet så att vi får vara med på fältet. Hur som helst så fungerar hon ypperligt praktiskt.

Den valp jag har nu siktar jag inte på jakten med, även om hon tränas så. Eftersom jag har 2 dugliga jakthundar som inte är lastgamla kommer hennes område att gå mer mot agility och eftersök istället. Det är viktigt att de hundar som ska gå praktiskt får underhålla sina färdigheter genom att få praktisera sina kunskaper. Har jag för många hundar igång samtidigt blir jaktdagarna för få för var och en.

Mvh,
Duvan

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 361
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 369
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 341
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar