Sv: Jag som inte skulle ha hund!
Lady_A skrev:
Vad är stoppsignaler, stadgeträning och hur tränar man hundens sökmönster och vad har man för hjälpkommandon då??
Stoppsignal: De ska när som helst under promenaden (fulla öset
) sätta sig på visselsignal eller "sitt". Sätter de sig självmant när de stöter trast i dikesrenen får de "himelrikets öppnande" - vilket för dem är att bli överösta med beröm.
Stadgeträning: Jag kastar bollar, dummies, frisbee, köttbullar etc. alldeles nära dem - och de ska stanna kvar. Även om köttbullen studsar på nosen.. Köttbulle övningarna avslutas alltid med att de får äta upp träningsobjekten.
Sökmönster: Spanieln ska söka i sicksack ut åt sidorna till största delen - inte så långt framåt. Naturligtvis kan inte hunden från början räkna ut att det är skillnad på avståndet i sidled jämfört med framåt, och en del har lite väl stor radie också. Har man bara en hund börjar man då att träna in ett lämpligt sökmönster genom att ge en vändsignal och själv ändra riktning. Hunden söker kontakt på signalen, även om den inte i detta skede vet att det är en vändsignal, och ser att du ändrat riktning. Då ändrar också hunden riktning och lär på så vis allt eftersom in när den kan vänta sig en vändsignal, och börjar vända själv innan signalen. Gör man detta med 2 hundar samtidigt, en erfaren och en nybörjare, får man mycket gratis då det blir väldigt tydligt för den oerfarna när man ska vända.
Hjälpkommandot: Är alltså den vändsignal jag lär in då jag egentligen vill att de ska jobba självständigt i sitt sökmönster. Mina hjälpkommandon är visselsignal och handtecken + att jag har ett verbalt kommando också eftersom det inte är alltid jag kommer ihåg visselpipan när jag går ut. Teflonhjärna...:smirk:
Vad gör du för sökövningar? kan man göra sökövningar utan färdiglagda spår och hur gör man då???
Jag har med mig dummies som jag går och lägger ut så att inte hundarna kan se exakt var. Jag brukar "lägga ut" kanske 10 grejor fast det egentligen bara är en för att hundarna inte ska veta var det exakta området är. Har jag inte dummis med mig lägger jag ut något annat som jag råkar ha på mig, men då låter jag hunden lukta på förmålet först.
Hoppas att mina förklaringar var till någon hjälp.
/Duvan