Jag odlar droger i min trädgård

K

Kat

Jag odlar droger i min trädgård - och nu har ryktet nått ut i grannskapet.

På trädgårdsgången (eller åtminstone det som ska bli trädgårdsgång) ligger tre utslagna individer och dreglar. De åmar, de kråmar, bräker och kurrar. De reser sig och går några meter på ostadiga ben.

Man undrar - hur starkt är det där egentligen?

Och igår hittade jag även grannens katt framför kattmyntan. Den hade trotsat alla mina tre och deras revir och satt stadigt framför plantan, omgiven av tre par misstänksamma ögon.

Man undrar igen - hur starkt är det där egentligen?

Sv: Jag odlar droger i min trädgård

Jag och min pappa var hos min farmor igår. Hon berättade att hon köpte kattmynta för ett tag sedan. Min kusin hade tagit lite i det nya huset som katten fått. Katten Findus blev helt galen o sprang efter min kusin.
Min pappa trodde inte på att kattmyntan var så stark, han var bara tvungen att pröva. Lilla Findus som är världens snällaste blev världens tokigaste och agressivaste. Blev helt galen. Pappa blev skapligt rädd haha

Det är lite olika hur katter reagerar. Endel reagerar inte alls, andra blir helt borta.

Mina blir helprilliga. Det är kul att jämföra hur människor blir av alkohol. Ibland blir de aggresiva, andra gånger bara slocknar de med huvudet i Nepetan.

hi hi de är rätt stark faktist :rofl: katterna blir som tokiga iallafall mina man blir nästan lite orolig i bland..

mina blir väldigt upphetsade av det...:p Jag läste nånstans att kattmyntan luktar samma ämne som katthonor när dom löper. Så enligt den texten blir dom alltså väldigt upphetsade av det..:p

Kattmynta (Nepeta cataria) eller Kantnepeta som den kallas i handelsträdgården, innehåller ett ämne som katten blir hög på. Denna drogen frigörs i växten när den vissnar ner, så innan växten vissnar har den ingen effekt. Alla katter reagerar inte. Effekten varar i ca 10 min, sen är katten immun ett litet tag.

Nja, ska man titta på hur våra katter beter sig så behöver den inte vissna ner. Däremot tuggar de på den, så det verkar inte räcka att bara sniffa på bladen.

Denna drogen frigörs i växten när den vissnar ner, så innan växten vissnar har den ingen effekt.

Detta måste vara fel!
Min katt formligen anföll min Kattmynta när jag hade vårrensningen, hon rullade sig i den tuggade på den, och nöjde sig inte förrän den var borta! Inte var den vissen innan, men efter....

Detta måste vara fel!
Min katt formligen anföll min Kattmynta när jag hade vårrensningen, hon rullade sig i den tuggade på den, och nöjde sig inte förrän den var borta! Inte var den vissen innan, men efter....

Det är det nog isåfall. Jag läste om kattmynta i en artikel i en medlemstidning för kattägare(vet inte vad den heter) och där hittade jag infon. Kanhända att det finns mycket mera av ämnet i det som börjar vissna.

Jag köpte torkad mynta en gång, då räckte det att min egen katt sniffade för att hon skulle bli helvild, hon åt inget alls men vår andra katt äter stora mängder om han får tag i det.

När vi planterade kattmynta i vår trädgård fick vi mer besök av grannkatter.

Kattmynta är inte att leka med, åtminstone min kisse blir hög som ett hus :D

Min kisse blir också hög som ett hus, men hon blir jätte kelsjuk och rullar runt i det om hon kan och spinner som en galning. Om hon ligger på soffan eller sin klätterställning ramlar hon ned, det gör hon inte annars...

Därför är katter så förtjusta i kattmynta
Enligt zoologen Desmond Morris är katter narkomaner. Kattmynta innehåller en olja - hepatalakton – en omättad lakton, som hos vissa katter fungerar som marijuana gör på vissa människor.

Genom att inandas doften av kattmynta – Nepeta cataria – får katten en ”tiominuterstripp” i fullständig extas. Även reserverade kattpersonligheter kan hamna i rent upplösningstillstånd, när de utsätts för myntans kemiska förening men kattmyntan orsakar inga bestående skador, dock kan katten bli tillvand om den utsätts för ofta. Tilläggas bör, att kattmyntan vanligen används färsk eller torkad i kattleksaker.

Samma reaktion hos katten kan uppnås med inandandet av Valeriana officinalis-droppar, som i små doser framkallar excitation men verkar förlamande i stora doser. Ett fullständigt mysterium är, att om katten slickar i sig kattmynta eller valeriana fungerar växterna som lugnande medel. Hur de kan vara ”uppåtjack” på utsidan och ”nedåtjack” på insidan är fullständigt förnuftsvidrigt.

Alla kattdjur, även lejon, reagerar på samma sätt men alla individer reagerar inte. Cirka 50 % av våra tamkatter, honor såväl som hanar och kastrater reagerar positivt på dessa dofter.

Text: AnnaStina Kitsnik

snott från agria:D

Tack för agriainfo! :bow:

Min ena hona blev helt tokig av doften och försökte sen äta av myntan varpå hon snart befann sig i en lite drogat beteende. :D Man kunde göra vad man ville med henne nästan. Coollugn.

Men då kan jag andas ut - hon kommer alltså inte att dö. ;) Min lilla flicka gjorde mig lite orolig där. Man kanske ska ta reda på sånt först men inte trodde jag att hon skulle reagera så starkt.

De andra missarna var förtjusta men inte tokiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka