Jag måste få skriva av mig

Minna_A

Trådstartare
Flytta tråden om den ligger fel.

Har haft hästar i drygt 15 år och har alltid sett mig som ganska förskonad från olycka och skador på mina hästar. Nu är det så mycket så jag vet inte om jag vill ha mina hästar kvar. På en tidsperiod på ca 3 år så har jag fått fång på 3 hästar (olika orsaker), allvarliga sårskador vid 2 tillfällen, 3 av hästarna har problem med tänderna som gör att dom inte kan äta ordentligt, hudinfektion på 2 hästar, kvarbliven efterbörd 2 ggr, lipom i buken där operationen orsakade en blödning som i sin tur orsakade bukhinneinflammation och hästen var tvungen att avlivas och i somras blev en häst förgiftad av antiinflammartorisk medicin efter en svullnad i ett framknä så hon fick stå på Ultuna i 3 veckor. Utöver detta så har det varit smågrejer som bärrandsröta, kolik, mugg/rasp, skabb och diarrè.

Vilar det någon förbannelse på mig och mina hästar????? Jag börjar snart tro det :( Utav 11 hästar så har ALLA drabbats av något av ovanstående, ingen har sluppit undan förbannelsen.

Jag känner mig bara helt uppgiven just nu, har två ston som ska föla i vår och det känns inte ens kul. Jag har helt tappat glädjen över att ha häst känner jag. 2 av hästarna med tandproblem kommer jag antagligen att få lov att avliva men utöver dom så känner jag bara att jag vill göra mig av med allihop. :cry: Usch vad ledsen jag är

Skönt att skriva av sig men problemen kvarstår. Ge mig styrka

Sv: Jag måste få skriva av mig

Usch och fy, vad jobbigt för dig.
Jag utgår från att du har en god hästhållning, men det kan vara bra med självkritik och input från andra bara för att verkligen gardera sig.
Jag har bekanta som också haft EXTREM otur med sina hästar på olika vis och det är lätt att ta till teorier om Guds straff osv....
Håll ut, det kan inte vara för evigt om din hästhållning är prickfri. Det är levande varelser man håller på med som liksom vi människor råkar ut för olyckor och hälsoproblem.
En klen tröst kanske....
Kram på dig!

Tack så mycket för dina ord. Jag har alltid varit jättenoga med mina hästar men när man t ex. hållt på och behandlat mugg med tusen olika preparat i över ett halvår så blir man lite uppgiven :S Det är så jag känner mig nu att jag bara vill skita i allt för det går ju åt h-vete iallafall :(

Jag har varit in till veterinären 3 ggr på en månad och ska in igen nu på måndag, är inte kul.

Om man ska se ljusglimtarna så verkar den hästen som fått fång nyligen vara på bättringsvägen om man nu kan säga så, hans mage är stabilare och han rör sig smärtfritt i boxen på mjuk underlag. Är ju en lång bit kvar tills han han är helt bra men jag försöker se ljuset i tunneln.

Känns bara så utmattande att ta hand om sjuka hästar hela tiden, är inne i en väldigt jobbig ond cirkel.

Stackars stackars dej! Jag förstår dej så fullkomligt att du har tappat all glädje med att ha häst när det har varit så struligt för dej...

Min kompis har oxå hamnat i din sits. 7 hästar har hon fått avliva på anledning av olika sätt. Jag vet INGEN som tar så bra hand om sina hästar som hon! Men hon har haft otur.

Så nu den sista hästen som hon fick avliva så sa hon att hon inte skulle ha mer hästar. Det var för jobbigt att skiljas från dom...

Jag förstår dej så väl att du är ledsen, kan tyvärr inte hjälpa dej utan hoppas bara att det ska vara slut med allt elände och att du ska slippa ifrån mer sjukdomar och dylikt. Håller ALLA tummarna!

Jag har också haft perioder då allt skitit sig, första omgången fick jag ta bort 5 hästar på ett år. Då kändes det rätt meningslöst men det vände, hade en jobbig period till för ngt år sedan då allt bara gick fel. Man ifrågasätter ju varför och om man gör ngt fel men jag vet ju att jag sköter mina hästar och de som har hänt har handlat om otur och saker som jag inte kan påverka. Tänk på att det alltid vänder till slut!

Vissa perioder i livet är som höga trösklar. Men även om det känns helt åt helvete allting och man bara vill ge upp, så går det ofta över om man bara står ut och rider ut stormen.

Gör dig inte av med hästarna. Det kommer du bittert ångra, klart du inte kommer sluta med hästar när du hållit på så länge.

Hoppas din höga tröskel tar slut snart så att du får glädjas åt hästarna och de kommande fölen.

Åh vad ni är gulliga som tar er tid för att ge mig hopp, blir alldeles tårögd. Jag ser lite små ljusglimtar men det är fortfarande tungt, ska in med veterinären med en av dom dräktiga stona då hon tuggar bollar. Var in med henne för en vecka sen men vet. hittade bara lite vassa kanter som hon raspade ner, är så orolig att hon har nåt allvarligt fel i munnen.

Popcorn och gunhild: Verkar helt galet att få lov att avliva så många av sina hästar på kort tid, börjar tro att förbannelser finns på riktigt.

ZorroLousie: Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag gav upp och gjorde mig av med hästarna, just nu går jag på ren envishet. Jag SKA klara av detta jävulskap.

Jag vet knappt vad jag ska skriva, jag lider med dig så! Vilken fruktansvärt tråkig otur!!!

Men en styrkekram vill jag skicka, en rejäl en, som ger energi och värmer lite!

Kram på dig! :laugh:

Hmmm.. börjar fundera på om du kan ha ngn växt i ngn hage som ställt till det?
Vet att det finns en växt som kan ge fång bla.. kommer ju bara inte ihåg vad den heter:mad:
Sen fick mitt sto muggliknande utslag en sommar som bara blev värre, det visade sig bero på att hon ätit alsikeklöver.. Bytte hage , tog in värsta soltimmarna och smorde lite så var det borta!
Bråkmugg på bara en häst tror jag absolut kan vara mT/magrelaterat..

I övrigt så känner jag verkligen med dig, fruktansvärt jobbigt med så mkt motgångar:(

Undrar om 15 år är någon magisk gräns som inte får överskridas utan en viss kvot av djävulskap?

Vi hade också haft hästar i precis 15 år utan värre problem än ytliga sårskador, för att helt plötsligt inte ha en frisk häst i stallet typ. Det var två med fång i olika perioder, allvarliga sårskador, hosta, skada på hornhinnan, inflammerade bakknän och hovleder, mugg/rasp osv osv..

(I samma veva började även jag personligen drabbas av diverse djävulskap såsom separation, arbetslöshet, blev utan bostad mm. :cool:)

Det kändes oerhört tungt med hästeriet, som att det inte var någon ide att hålla på. Förutom den psykiska påfrestningen av att man inte visste hur det skulle gå för hästarna så berövas man det "roliga" delen att ha häst, samt att kostnaderna ökar.

Men peppar peppar verkar vi ha klarat av eländet. Båda fånghästarna bättrade sig, ledproblemen gick att behandla och sårskadorna läkte. Nu har alla varit friska i ett år :)

Så uthärda! Det kommer bättre tider!

PS. muggen höll jag på och behandlade i månader innan det läkte, så det tar tid)

Delvis knapplån.

Gry: Tack så mycket för styrkekramen, behövs verkligen nu

Fenestra: Tror inte det är nån växt, har haft dessa hagar i 15 år.

AnneSofie: Verkar som att 15 år är en magisk gräns, hade varit bättre om allt jävulskap vore lite utspritt :(

Idag var jag iallafall in med mitt friesersto till vet. som haft problem att äta och diagnonsen var inte så rolig, hon har små små mellanrum mellan några tänder där det nu blivit inflammation och infektion. Hon röntgades för att se hur det såg ut längre ner och det var inflammerat även där, utan behandling skulle det sluta med att hon tappade tänderna :( Hennes mage tål ingen antiinfl. men vi var så illa tvugna att sätta henne på penicillin och flunixin, har garderat hennes mage med andapsin och pronutrin. Med min tur så pajjar väl hennes mage ändå :( Suck suck och suck igen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Stora canvasburar
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka