"Jag kan sparka" rosett

Grettir

Trådstartare
Skulle behöva veta om det är Okej att sätta en röd rosett i svansen på hästen på tävling?
Jag har en som kan vara lätt i gumpen ibland så kunde ju vara bra att ha något som visar det :d

Sv: "Jag kan sparka" rosett

Fråga huvuddomaren först! Jag har använt röd rosett i svansen och var en varning från att bli diskad pga. "utsmyckning". De menade att på framridningen var det okej, men när jag skulle in på banan med min grupp så skulle jag ta av den. De tyckte att vi då var så få att jag då kunde informera om min häst till de andra ekipagen och därmed undvika olycka.

Så hör med domaren först! På så sätt vet du med säkerhet hur de tolkar FIPO.

/Jenny

Såg inte ditt svar förrens nu var iväg med "kan sparka" hästen letade reda på de i min grupp och varnade dem innan vi kom ner till collecting ring och de höll sig på lagom avstånd :) På framridningen höll jag mig lite avsides istället så slapp någon gasa in i min häst :)
Så sket i rosetten inte så kul att bli diskad bara för att man vill värna om sin egen och andras "säkerhet".

Oj, det har jag aldrig hört förut. Då kan det ju absolut vara bra att kolla upp det först, tycker ju dock personligen att det låter konstigt. Rider man t.ex en final med tre svarta hästar på banan kan det ju vara svårt att hålla koll på vilken svart det var som var lätt i baken... :p

Skulle behöva veta om det är Okej att sätta en röd rosett i svansen på hästen på tävling?
Jag har en som kan vara lätt i gumpen ibland så kunde ju vara bra att ha något som visar det :d

Ansvarstagande att vilja visa att hästen kan bete sig illa.

Men varför rida en tävling där det är flera hästar på banan och bli trångt, om man har en häst som har en känd vana att sparka efter andra hästar?
Så fort man är flera ekipage inne samtidigt finns ju risken att man kommer nära varandra.
Och din hästs sparkande kan ju störa de andra ekipagen och förstöra ritten för de andra?

Enklare i tävlingsgrenar där man är ett ekipage i taget på banan. Vid framridningen får man väl hålla sig för sig själv och se till att hålla sig på avstånd från de andra (det är inte medtävlarnas sak att hålla sig på avstånd utan det ansvaret anser jag vilar på den med "svår" häst).

Om man är tre-fyra ekipage på en ovalbana så blir det sällan trångt. Jag tycker att det hör till god ton och hästvett att inte rida upp i någon annans bak, men folk gör en ibland förvånad och då tycker jag att det är bra att säga till innan att hästen kan lätta på rumpan. Klart man ska få tävla sin häst ändå, men man måste vara medveten om att man har ansvaret för sin häst och dess beteende och får försöka hålla sig undan. Jag har dock blivit använd som stoppkloss flera gånger när jag ridit med andra på banan, tex vid avsaktning från galopp eller när de helt enkelt inte kunnat hålla kort tempo och styrt upp i rumpan av den anledningen, hade jag haft en häst som sparkat då så hade det inte varit lika kul.

Nu är det ju få (om ens någon?) tävlingsgrenar som du får ställa upp i utan att ha kvalat, där man är ensam på banan och final sker ju alltid med flera ekipage.

Jag är fyrkantig nog att tycka att en person som inte kan få hejd på sin häst utan att behöva bromsa in i något annat ekipage inte heller har på tävlingsbana att göra.;)
Håller alltså med dig om att folk ska låta bli att rida för nära andra hästar. Men står fast vid min åsikt att en sparkbenägen häst inte bör startas där det är flera ekipage inne på banan - inom någon gren.
Men jag tycker å andra sidan att kontroll över hästen är den viktigaste grunden i ridningen. När man har kontroll, kan man börja jobba med annat och svårare. Har man inte kontroll så är det enligt min mening ingen större vits att träna gångarter eller dressyr heller...

Det jag menade med trångt är att ovalbanan ju inte är särskilt bred. Och om hästarna går i olika hastigheter, som de ju åtminstone verkar göra i lätt klass, blir det lätt så att man hamnar nära varandra.

OK, brukar man få kvala ensam? Så har det inte varit på de tävlingar där jag varit men jag förstår att det kan vara lokala skillnader.

Exakt så jag tänker också, lite extra säkerhet skadar aldrig. Har också varit med om folk som styrt upp i rumpan på min häst, eller bara ridit onödigt nära och om min häst då kunde sparka så skulle ju en röd rosett antagligen få dem att tänka till en extra gång.

kryddelydd: Tycka kan man ju göra, men verkligheten ser inte ut så och jag kan inte se varför de med hästar som kan vara lite lätta i baken inte ska få tävla för att det finns andra som inte visar nog hänsyn eller inte har kontroll på sina hästar. Självklart ska man ju ha kontroll nog på en sparkande häst att den inte kommer svänga ut baken och sparka mot ett ekipage som rider förbi på sidan om, men det kan ju vara svårt att kontrollera att hästen inte sparkar mot en häst som springer upp i baken på den.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 795
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
985
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
505
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka