jag har värsta oturen :( RINGORM så hjälp mej tack

B

bootzie

vad kan jag göra för att inte någon fler häst ska smittas det är än så länge bara en häst. såg det igår hon kan tidigast ha fått det i fredags. pälsen har inte fallit av ännu. jag har torkat sprit på alla handtag, grepar, bordet, skottkärrehandtag, ridspö borstar ja allt som hästen har kontakt med och i hela boxen. hon och hästen som har gått med henne står ute på natten (med täcke för att inte smitta) plasthandskar på vid hantering av alla hästar man byter handskar om man byter häst + att man använder handsprit. ska spraya virkon i stallet imorron när vi har åkt och köpt det.

Sv: jag har värsta oturen :( RINGORM så hjälp mej tack

Det är jättebra att du tänker dig för så mycket som du gör, men inkubationstiden för ringorm är 4-70 dagar, vilket innebär att de andra hästarna mycket väl redan kan vara smittade.
Helt ärligt, tror jag inte att det hjälper att du har täcke på ur den synvinkeln.
Men ta du och virkona så mycket saker du kan och använd inte samma utrustning till hästarna.
Be vet skriva ut imaverol, att behandla hästen med.
Man kan oxå försöka med vanlig pevaryl, som är receptfritt, men imaverolen är starkare.

alla har egen utrustning vi har även hängt sadeln och tränset längst bort från de andra grejerna. övrig utrustning som hon användt tex spö borste täcken ridvantar mm. har vi lagt i på golvet där hästarna inte kommer åt. täcke är bra för svampen har ingen kontakt med någon annan häst eftersom den är på magen

Senast ändrad av en moderator:

men vi kommer först sprita alla boxar å hela stallet men spraya också för de gör ju lite.

Stallet måste saneras helt. ALLT måste tvättas med Virkon S :(

Men är inte det bättre att göra det när ringormen är borta från hästarna?
Annars får de ju göra om det senare ändå?
Men du har helt rätt i att allt måste saneras.
Men jag hade försökt få hästarna symtomfria först......
Tänker jag fel?

Ridklubben jag rider för har haft ringorm nyligen på några av ridskolehästarna. De hästarna hölls isolerade i en egen hage och fick inte ha någon som helst kontakt med de andra hästarna, vets rekommendationer. De fick gå utan täcke, anledningen är jag inte säker på eftersom jag inte är personal på ridskolan. Hela stallet sanerades med Virkon (skrubbades med borste och sen sköljdes) all utrustning, alla borstar, alla grimskaft, all mockningsutrustning, alla täcken tvättades och torvbäddarna byttes. Storsanering som sagt.

Såg att någon länkat till SVAs sida, kolla in den! Det finns mycket bra information där.

Men är inte det bättre att göra det när ringormen är borta från hästarna?
Annars får de ju göra om det senare ändå?
Men du har helt rätt i att allt måste saneras.
Men jag hade försökt få hästarna symtomfria först......
Tänker jag fel?

Nu var jag ju inte med när vet gav instruktioner som jag skrev i tidigare inlägg, men han rekommenderade sanering direkt innan någon av de andra hästarna blev smittade. Sen har de fått se till att de smittade hästarna är helt isolerade under behandlingen.

Men jag ska inte säga att du tänker fel, man kan ju förmodligen göra på flera sätt.

Fast ska man vänta tills ringormen ebbat ut så smittar den ju till de som inte har under tiden. Behandlar man infekterade hästar under utbrottet så smittar ju inte de drabbade hästarna till de som inte är drabbade. Dumt att låta hela stallet få ringorm först innan åtgärd sker.

Fast spray och spraya, ni måste göra en mekanisk rengöring. Alltså skrubba med borste då sporer gömmer sig under smuts.

Trodde faktiskt att behandling och sanering inte kunde hindra hästar i samma stall från att bli smittade, då de kan ha blivit det innan man sett symtomen på de andra hästarna.
Nu utgår jag bara från egna erfarenheter, men vi hade ett stall med tre hästar i, vi behandlade och sanerade så fort vi såg symtom på första hästen, men häst nummer två blev smittad ändå. Några veckor senare.
Då behandlade vi båda hästarna och sanerade igen, men häst nummer tre blev smittad en månad senare, när vi trodde faran var över.
Vi behandlade alla tre hästarna och sanerade ytterligare en gång, men ringormen tog nästan ett halvår at läka ut, trots upprepade behandlingar,
så vi fick givetvis sanera ytterligare en gång sedan.....

På ridskolan där jag har praktik har de ringorm har haft det nu sedan december.
Alla hästar behandlas med ivorol eller vad det kan heta, något medel som man emot ringormen. När hela stallet har symtomfritt i 3veckor ska ALLT skrubbas och tävttas.

Imaverol :)
Det var så jag menade med.......

men vårat stall är trärent och vi sprayar nu och när det blir lite varmare så att stallet kan torka tar vi högtryckstvätten. smörger me svampsalva på den smittade hästen och övriga är tvättade i virkon och sprayas i virkon varje dag

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka