Jag har två svåra val

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skierri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 859
S

Skierri

Jag vill bara skriva av mig lite. Att avliva min häst är inte ett val utan ett måste. De svåra valen jag ställs inför är det här. Så här går mina tankar:
  • Han är ju inte preparerad med något som har livstids karens så varför inte ta vara på köttet? Kroppen tas ju tillvara på en gång och han lider ju inte av det.
  • Han är van att åka transport till olika spännande ställen. Att han lastas ur vid ett slakteri det fattar inte han. Jag måste bara ordna det så att allt sker på en gång och att vi slipper vänta.
eller:
  • Att lämna till destruktion. Då sker allt utanför stallet. Han avblodas utanför eller i containern sedan ligger han där med 5-10 hästar i några dagar. Hur hans kropp sedan behandlas innan bränning vill jag inte tänka på...
Båda alernativen har ju både för och nackdelar. Allt känns "renare" på något sätt i det första. Men tänk om han får upp någon lukt och det börjar ringa varningsklockor i hans undermedvetna, bytesdjur som han är?
Det andra känns så slafsigt. Men risken att han hinner bli rädd är minimal.

Jag vill verkligen betona att det inte handlar om huruvida jag tjänar på det rent ekonomiskt utan känslomässigt. Jag hör inte till de lyckligas skara som har egen mark, att begrava hemma skulle naturligtvis vara det enda alternativet.

Valet är svårt, mycket svårt.

Sv: Jag har två svåra val

Jag tänker att jag vill göra det som är bäst för hästen när den lever.
Det som är allra bäst för honom där han är lugn och inte alls förstår vad som skall hända..
Sedan vad som händer med kroppen betyder ju ingenting. Det är bara kött.

Utifrån din beskrivning... alternativ 1.

Den känslomässiga aspekten kanske talar för alternativ 2 i och för sig, att allt är precis som vanligt. Men å andra sidan tycker jag ärligt talat att det vore synd om hästen bara skall brännas upp, det känns liksom bättre att kroppen går till något nyttigt.

Men jag är å andra sidan en som gärna skulle donera min egen döda kropp också - om jag bara kom på något nyttigt den kunde användas till.

Min lilla som älskar att åka och är trygg på nya platser (och inte behandlad) skulle jag lätt kunna lämna på slakteri.

Den gamla, som är betydligt mer aktuell, fick idag inskrivet ingen slakt i passet. Där är frågan hemma eller klinik? (Det ska i så fall tas prover på henne i samband med avlivning, gällande forskning, de blev glada att jag frågade).

Så din kuse skulle jag nog också lämna till slakteri.

Ja nu har jag ringt till slakteriet och kollat. Vi kommer dit kl 06 för de tar alltid hästarna först för de är intelligentare än kor (!?).
Det innebär att vi måste åka i ottan för det tar 1,5 timme att köra. Ska ringa och beställa tid när jag har bestämt mig. Önskar att han dog i sömnen, men tyvärr är han pigg som en mört...

Det samtalet, när man bokar tid, är nog det värsta jag har gjort-

Det är ganska precis tre år sedan jag gjorde det sist :(

Ja usch. När jag ringde och bokade för min blev jag alldeles skakig och illamående efter jag lagt på luren. Det gick väl upp för en att det var nåt som verkligen skulle hända och inte nåt man bara snackade om...:cry:

Jag har aldrig skickat en egen häst till slakt då det inte varit möjligt (slaktkarens) men jag har jobbat på ett större slakteri och en dag i veckan kom dit hästar. Detta slaktstall bestod av en lång labyrint av drivgångar och när hästarna kom så vek man undan väggarna på dessa så att hästen leddes rakt från lastrampen, genom stallet till avlivningsboxen (alltså ganska lång tid att fånga upp lukter och annat). Jag såg aldrig en häst som reagerade negativt utan de traskade glatt med stallpersonalen ända fram till boxen och sen gick allt blixtsnabbt och hästen var död. Så jag tror inte du behöver vara orolig för den saken om din häst redan är trygg med att åka till nya platser så kommer slakterimiljön troligen inte påverka honom.

Det kanske är rätt beslut i alla fall att åka med honom till slakteriet. Min man har jobbat på ett slakteri även om det mest blir renar och älgar här uppe. Han följer med, han är jordnära så att säga. inget daltande.

Alltid lika tråkigt och jobbigt när man måste ta det här beslutet ...

Jag har varit med om ett antal avlivningar (trist nog). Både kört till slakteri, till djursjukhus och fått avlivat hemma.

Säger som andra här - för hästens del spelar det nog inte så stor roll. Men jag själv tycker nog ändå att det "bästa" är att få avlivat hemma. Den häst jag körde till slakteriet led definitivt inte av miljön där - men själv mådde jag dåligt av det.
Att få avlivat hemma utanför stallet har däremot inte känts lika dramatiskt för min egen del. Hade en speciell plats som det gjordes på, och det blev som en liten minnesplats sedan.
Att köra häst till djursjukhus (för destruktion) har inte heller känts som något större problem. Kunnig, duktig personal som kan sitt jobb och även kan hantera sörjande hästägare ... för ledsen det är man ju - vilket sätt man än väljer.

Jag tycker def alternativ 2 även om hästen inte är problematisk att köra iväg. För hästens del tycker jag alltid att det är trevligast att få ett avlsut hemma. Och något slöseri med att inte tillvara på köttet kan jag inte se. Det finns så mkt kött ändå som tas tillvara så jag skulle aldrig se det som någon aspekt att väga in.

Men lyssna till ditt hjärta och följ det. Det brukar bli bäst då.

Beklagar att du hamnat i denna situationen, kan säga att jag också varit där och det är inget roligt att leka Gud och peka med pinnen och bestämma över någon annans liv.

Asså, jag tycker ju att det mest rätta är alternativ nummer ett.
Det känns renare, och han kommer till "nytta".
Jag har itne så stor erfaranhet av hur hästar reagerar på slkateri, men jag vet att vissa tar in hästar vid specella tider (när det är tomt från andra djur) så att det blir lugnare och bättre omständigheter.

*kl*
Jag har testat både hemma och och på slakteri.
Måste nog säga att jag föredrar slakteriet. Men den hästen älskade att åka och var inte det minsta nervös. Är fallet så så alt 1.
Lika bra att ta vara på köttet tycker jag.

För mig är det ett självklart val, dvs val 2. Jag har avlivat 4 st hästar på de viset. Jag skulle ALDRIG, ALDRIG äta hästkött och då ännu mindre mina egna hästar. Nej tack, aldrig ett slakteri. Men de e bara jag, alla få ju tycka o tänka o göra som man själv vill o känner för. och det är jag himla så glad för.

Självklart är det bra om kroppen kommer till nytta, personligen skulle jag inte vilja lämna hästen till slakt, har hört både bra och dåliga saker.

Vet inte vart du bor eller hur det ser ut där men här har vi djurpark där man kan avliva sin häst och då går kroppen till tigrarna. Det jag har hört därifrån är att de är jättenoga med att djuren är lugna och så och jag tycker det känns bättre att lämna kroppen till tigrar än till människor. Om din häst är trygg med resor som du säger kanske det vore en bra ide.

valde själv att köra min förra häst till slakteriet när han skulle avlivas för ca 1år sedan. Han älskade att åka transport och blev alltid glad och upplivad när han kom till nya ställen.
Fick en tid strax före 8 på morgonen, dom ville ta hand om hästar innan andra djur började komma in. Lugna, trevliga människor som mötte upp och hästen var glad och lugn. Kommer valet upp igen skulle jag kunna göra samma sak så länge hästen trivs med att åka transport och inte stressar upp sig av att komma till nya ställen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka