JAG HAR TAPPAT BORT MINA SIFFROR *SUCK* OCH JAG BEHÖVER DOM NU!

M

mirjada

Hejsan alla glada bukefalister....
Jag har skrivit här tidigare ang att jag håller på med en "jätte" sida om foder.

Jag får inte göra reklam för den här i forumet så det ska jag inte göra...

Saken är den att jag har tappat bort lite siffror som jag nu behöver för att kunna färdigställa endel text som jag har skrivit. Jag beräknas lägga ut grejerna på sidan nu under februari och jag känner att jag vill bara få det färdigt...NU!!!

Den första grejen som jag har slarvat bort är hur man mäter hästen med ett vanligt måttband, räknar och får fram vikten..
Är det någon som vet var jag kan hitta det?Jag hadde det uppritat på ett papper och nu är det borta!:confused::confused::confused:
Det andra är...
Vad är TS halten på hö?
Jag har för mig att det var typ 80%-85% kan det stämma???
Jag har just nu så mycket siffror i huvudet så jag vet snart inte längre hur gammal jag är... :p :confused: :crazy::confused::confused::confused:

Det var nått mer också....
Men nu kommer jag inte ihåg...*SUCK*

:confused::confused::confused: :crazy: :crazy: :crazy:
 
(4,3*bröstomfång)+(3*mankhöjd)-785 = vikt är den uträkningen jag har använt.
det finns några varianter till men jag tycker att den hä verkar stämma bäst och det är mankhöjd och bröstomfång foderstatsuträknare oftast frågar efter i sina papper..

jag skriver upp allt viktigt och nyttigt jag får reda på i notepad och sparar varje dag en liten bunt grejer.. som efter ett tag blir över 1000 notepadfiler med "diverse hästfakta" i :D
 
Jag tror att det var den formeln jag hadde också...
Den verkade bekant...
TACK!
 
hittade en siffra på 84% på TShalten i hö.. det va kanske den du oxå letade efter :)
 
Wow det var nog det bästa förslaget jag sett här hittils! Alla andra uträkningar av vikt jag provat har slått på 50-150 kg fel! Detta slog bara på 4 kg. Mitt fullblod vägs lite då och då i stallet och just nu väger han 592 kg och så provade jag ditt förslag för att se om det stämde om man skulle räkna ut det istället och då blev det 596 kg :)
 
oj! :eek: nog visste jag att det var en bra formel men att det var så bra visste jag inte.. :)
då får vi hjälpas åt att sprida den här kalasbraa formeln till alla andra som vill väga sin häst :)

vet inte vart jag hittade den men jag sökte på "väga häst" på google och fick fram några olika men de där stämde bäst och var lättast att mäta.. den låg nog på nån liten glömd sida nånstans.. :smirk:
 
Jo, den formeln är den som iaf hamnar närmast när man sedan mäter med vikt måttband....

Tänka, tänka, tänka....
:confused: :confused: :confused:
Det var nått mer....
Men vad var det...
Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att komma ihåg..

Någon som har bra koll på nå böcker om utfodring???
Jag har redan hästens utfodring av (2st)C. Planck, men jag har hört att det ska finnas nå fler...
 
några böcker om utfodring har ja tyvärr inte koll på.. men jag ska köpa den här "hästens näringsbehov och utfodring" nästa gång jag bestället böcker.. *håller på att öka på hästbiblioteket* :smirk:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp