Jag har köpt en vagn!

Fia-Lina

Trådstartare
Nu har jag äntligen hittat en vagn, där priset passade plånboken, skicket är bra, och avståndet att hämta den var rimligt!

Och när jag säger vagn vet ni att den har fyra hjul ;)

Köpte den av Anders på Roslagsvagnar. Han har renoverat den, skrapat bort den signalgula :eek: färg den var sprutmålad med och behandlat träet och målat.
Det som återstår är att måla framvagn samt hjul, och sätta på skacklar.
Jag fick med skacklar, men det är vinterskacklar egentligen. Nygjorda på 40-talet och aldrig använda! Jag vill nog inte kapa dom och sätta på trillan, så jag får fila på någon annan lösning, men det är ju vinter nu, så jag har några månader på mig innan det är dags för premiärtur. Möjligen att jag tar ut den och fotar i jul, men så här ser den ut inomhus, i alla fall.

index.php

Lotta

Sv: Jag har köpt en vagn!

ÅHH Vad avundsjuk jag blir.... Den är jättefin!!

Har ingen inkörd pålle just nu... :cry: Jag får väl ta och lägga ner lite energi på att köra in våran lilla pålla! :idea:

vinterskacklar, vad? hur? Nä, men vad är det? Finns det sommarskacklar oxå. Nyfiken.

Åh, vilken tjusig vagn! Kan tänka mig att det blir många härliga turer i den framöver.

Lite avis blir man allt :)

Ja, visst är den fin! Jag är så glad att jag hittade den!
Jag köpte den för att den trilla jag har är lite trasig, en bit av en löt har fallit bort. Törs inte ge mig ut med den.
Nu har jag en med ett trasigt hjul, och en utan skacklar :angel:

Problemet är att det alltid är så smalt emellan alla skacklar i fram, jag (eller Fia-Lina, rättare sagt) behöver ha 65 cm åtminstone, det är ofta 55, eller till och med mindre. Men jag har ett par gaffelskacklar stående, som är slut i träet. De är helt järnskodda, så det kanske går att byta trä i dom, och när de är skodda kanske inte träet behöver ha växt krokigt för att hålla? Det blir ju ingen tyngd i dom eftersom hon drar med linor.

Vinterskacklar är längre, för att draglinjen ska bli rätt när man drar kälke/släde. Dessutom ser de som jag fick med ut som ett H, men tvärslån är rätt långt ner, förstås. Det sticker alltså ut två ändar på skacklarna baktill. Där kan man sätta fästena som ska passa på släden, t.ex. Ska ta kort i morgon så får ni se hur dom ser ut.

Lotta

Vad har du för häst? Ålder? Tänkt att bli körhäst, eller hobbyköras?
Lotta

Liknande trådar

Körning Nu är det hög tid att se över vagnarna jag köpte i höstas, och jag har lite funderingar kring hjul och skacklar.... Jag har en...
Svar
9
· Visningar
5 922
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka