Sv: Jag har inte en aning längre
Jag vet precis hur du har det, har exakt samma problem själv för tillfället med mitt fullblod
Dom släpptes på bete för en vecka sedan, och då var hon nyskodd.
Dgen efter betessläppet hade hon rejsat av sig ena framskon. Ringde hovis, han kom ut 2 dagar senare, då var även andra framskon borta.
Skodde om och dagen efter det hade hon återigen tappat vf. Fick hjälp av en tjej i stallet att slå på skon igen. Och igår hade hon tappat hf igen
Och den är inte rolig nu, har en storlek mindre än vf.
Nu kommer hovis ut i morrn igen, få se hur vi löser detta
Min blir blockhalt av tappskor, så jag sätter alltid på en easyboot när hon tappar skor. Hon kan INTE gå barfota!
Och hovis byter jag inte ut, han är en av få hovisar som ändå brukar lyckas få min häst att behålla skorna på. Nu vet jag inte vad som hänt dock
Normalt brukar skorna börja flyga av efter 5-6 veckor, därför skor jag henne med 6-veckors intervaller, längre mellanrum går inte.
Bakhovarna är det inga som helst problem med, det är alltid fram.
Tar också tacksamt emot tips på vad gör man????
Vore ju kul att få rida lite nu när det är sommar och fint väder!
En tanke som slog mig var att låta henne gå med Old Mac´s i hagen när hovis nu sätter på nya skor. Och låta henne ha dom på sig i hagen över järnskorna så hovarna får en chans att växa. Det finns plats i dom för att hovarna ska kunna växa, dom är ju nu en storlek mindre än vad dom egentligen ska vara
Kan man göra så, eller är det jättedåligt för hovarna? Att göra så i några veckor?
Det innebär ju att hon får ha dom dygnet runt förutom kankse ett par timmar/dag när jag rider och är där.
Hur skulle ni ha gjort?
Jag brukar ha strumpor över hoven för att hon inte ska få skav, kan berätta att det är en strykande åtgång på mina stumpor,måste köpa på mig massa nya
.
Föredrar egentligen Easyboots framför Old mac´sen, men har tyvärr bara en sån kvar då hon har tappat den andra på ett sommarbete, och den återfanns aldrig. Har heller inte råd att köpa nya just nu, så Old Mac´sen får duga för tillfället.
Men som sagt - är det en dålig idé att göra som jag skrev ovan?
(Ursäkta trådskaparen om jag snodde din tråd lite, men vi har ju samma problem
)
/Petra