Jag har gjort en stor miss..

kvandi

Trådstartare
Japp, jag har gjort ett fint misstag...

... Jag har ströat med halm i ligghallen.... :smirk:

Hur dum får man vara?

Hästarna har nu inte vart utanför hallen på tre dygn -förutom de steg de måste kliva ut för att dricka vatten. Och när jag jagat ut dem för att mocka såklart, vilket är jättekul med en hel dygnsranson från två konstant ätande hästar! Och roligt är det att rida, de skiter minst 4ggr var per ridtur :D

Snälla säg att det är sant att hästar inte blir tjocka av att äta halm?

Nån mer som har halmfanatiker till häst? Vad gör man? Tröttnar de nånsin? Eller skall jag försöka sälja restrerande 350kg snarast?
// Kvandi :smirk:

Sv: Jag har gjort en stor miss..

Tror dom äter mest i början, slutar efter några dagar.. Vad är det för hästar? Har dom något annat att äta i hagen?

Vet inte om det stämmer men tydligen får dom i sig 3 kalorier per kilo halm. Många bäckar små :p

Tror dom äter mest i början, slutar efter några dagar.. Vad är det för hästar? Har dom något annat att äta i hagen?

Lättfödda isländska hängbukssvin :D Ja det finns gräs i hagen, även om det är väl nerbetat.

Tja du, min förra ponny gick upp 50 kg när hon stod på halm i två veckor. Himla enkelt att mocka iaf, bara ösa ut allt eftersom det inte fanns ett enda fräscht halmstrå kvar :smirk:. Märkte inte någon tendens till att aptiten verkade avta.

Blir de inte mer bukiga än tjocka? Mina står på halm och det var mest i början de gick och åt och pillade. Nu äter de nästan ingen halm alls. Är väll inte så intressant längre. Tror de lägger sig efter ett tag.

Rätta mig om jag har fel. Är det inte skillnad på hur god halmen är beroende på vilkem säd det är från?

jo jag tror det!

finns ju även foderhalm.. men tror ändå de slutar käka om de får ngt godare att äta så prioriterar de nog inte halmen först längre..

Rätta mig om jag har fel. Är det inte skillnad på hur god halmen är beroende på vilkem säd det är från?

Jo och beroende på hur bra tröskat det är.I ett sämre tröskat kan det finnas säd kvar och det är verkligen mumma för dem.:rofl:

Haha, det där misstaget gjorde jag oxå:angel:

Mina två ston som jag hade på lösdrift höstas/vintras slutade aldrig äta och dom gick på det i ca 6 månader. Nix, dom stog alltid inne och knaprade, och det enda som fanns kvar var det som dom bajsat eller kissat.

Så enligt mig tröttnar dom inte, jag gav upp före.

Och mina två blev lite bukiga o runda om magen:D

jag har halm i min ligghall och jag tycker inte att de är överdrivet mycket där inne och äter eller skiter.
De går in på natten när de ska sova (sto med föl) och sen på morgonen när jag kommer med krafftfodret så kommer det 2 st sömninga pållar ut med halm i manen och ser allmänt mysiga ut :smirk:

fast det är som nån skrev här innan, det beror ju på vilken sorts halm man har. Jag tror att halmen jag har är inte är särskilt aptitlig. men å andra sidan så har mitt sto stått på halm i snart 3 år och det kan ju ha med det å göra, att hon tröttnat på att äta det helt enkelt.

men köp halm utan några "korn" med, så slutar de snart när de märker att det inte är särskilt gott.

Lättfödda isländska hängbukssvin :D Ja det finns gräs i hagen, även om det är väl nerbetat.

:rofl::rofl:
Mina isländska hängbukssvin tittar knappt åt halmen ens :bow: man får vara tacksam för det lilla :angel:
Fast nu i år tror jag knappt jag får tag i någon, du kan skicka upp dina 350 kg till mig :idea: (hur dyrt kan det vara? typ 80 mil med bussgods? :p )

Då är de hungriga. Stödfodra med hö morgon och kväll. Annars är det normalt att de äter extra denna årstid.

Havrehalmen brukar vara väldigt populär att mumsa på. När jag jobbade i skåne så körde de bara havrehalm som foder och annat till bädden.

Dock många år sedan jag använde halm nu (kör med spån)

Då är de hungriga. Stödfodra med hö morgon och kväll. Annars är det normalt att de äter extra denna årstid.

Får inte alla hästar hö vid det här laget? Mina har fodrats med hö sedan mitten på augusti... Skulle jag fodra så mycket hö som de äter halm nu så skulle de definitivt svälla upp som två bomber :D

De är nog inte mer hungriga nu än annars, skillnaden är att de äter halm istället för gräs.

:rofl::rofl:
Mina isländska hängbukssvin tittar knappt åt halmen ens :bow: man får vara tacksam för det lilla :angel:
Fast nu i år tror jag knappt jag får tag i någon, du kan skicka upp dina 350 kg till mig :idea: (hur dyrt kan det vara? typ 80 mil med bussgods? :p )

Halmen står fortfarande i hästtransporten så har du vägarna förbi götet så plocka upp den bara :) Funderar på att göra mig av med det, måste ju ändå ha hästtransporten tom snart igen... Men hur hanterar man en 200 kilosbal utan traktor :confused: Jag får göra som förr och bala små kärvar för hand :D

Idag har jag tagit till den drastiska åtgärden att stänga ute hästarna ur ligghallen ett par timmar på dan. Lite frisk luft är ju nyttigt för dem! :angel:

Ja, men betet var nerbetat eller hur ? De äter ju hela dygnet runt i omgångar när det finns bra bete. Stänga är en bra idé dagtid så länge vädret är bra. Du får väl ta en mindre smaklig halm :D nästa gång eller spån tex.

Vad är det för sorts halm du har?

Är nog bara bra att du stänger dom ute från ligghallen dagtid-är det fint väder har dom inte behov av att vara där ändå!

Prova med vetehalm, den är den minst aptitliga av halmsorter.
Vi har haft halm i två år, bukiga ja, men feta nej. Våran erfarenhet är att de äter mer de första veckorna, och att de sedan lugnar ner sig. Vi begränsar även hur mycket vi fyller på med. Våra stormtrivs och är ju kalas för grovtarmen att ha något att knapra på hela tiden.
Lycka till! ;)

Jaså? Hos oss ställde stallägaren ut en halmbal vid maten för dem att äta på. Hm... Ingen är intresserad. ;)

Jag har också fått veta att det är en myt att de blir tjocka av halm då det inte innehåller någon direkt näring. Men som sagt har jag ingen halmfanatiker. Under de installade år som min häst fick halm att tugga på i boxen blev han iaf inte tjock.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka