Jag förstår inte!

T

Tican

Jag undrar hur man får reda på hur mycket hästen äter i hagen. Hur mycket energi och protein det innehåller och alltså hur mycket kraftfoder jag behöver ge.

Frågade Anette Andersson på Krafft, hon sa att jag skulle analysera gräset. :smirk: Otroligt meningsfullt när gräsets värden ändras från dag till dag, eller hur?

SÅ, hur i helsike gör man?? :confused: :confused: :confused:
 
Man använder ögat. Är hästen i bra hull, musklar sig normalt/väl utefter det arbete den gör och har glansig päls och ser ut att må bra helt enkelt behöver du bara komplettera betet med salt. Mineraler om du vill, men ta då reda på hur jordarna är där du bor (närmsta bonde brukar ha koll på det, här har vi t ex väldigt kalkrika marker men med låga halter fosfor bla så kompletteras lämpligen med mineralfoder med LÅG Ca/P-halt).

Så, man får använda det gamla beprövade ögat helt enkelt =) De flesta 'fritidshästar' som går på bra bete klarar sig utmärkt på det även om de tränas för fullt.
 
men att använda ögat är ju lite vansligt... det tar ju några veckor inna man kan se resultat!!
ingen snabbkoll precis! :smirk:
 
Det är ingen större risk att det blir problem med fodring med ögat när man har att göra med ett såpass bra grovfoder som gräs.

mvh Jessica
 
men att använda ögat är ju lite vansligt... det tar ju några veckor inna man kan se resultat!!
ingen snabbkoll precis!

Även om du expressanalyserade gräset varje vecka och räknade foderstater skulle du inte 'hinna' iaf, gräset har inte samma värde vecka från vecka.

Det största problemet med gräs brukar vara att det blir för BRA, sällan man inser att 'oj, vad smal hästen blir'.

Vill man märka förändringar INNAN ögat ser dem så ta fram måttbandet och mät magomfång etc på hästen. Måttbandet talar om tidigareän ägat om hästen går upp eller ner.

Men det är en praktisk omöjlighet att räkna en foderstat när de går på bete, just för att gräset förändras så mycket över tid och värdena fluktuerar. De ligger dock i princip allti över ett normalt hö, så man riskerar sålänge det finns tillräckligt med bete inte att hamna i samma sits som om man chansar på höet.
 
Veckor ?? Nädu...energin kan dom tappa på några få dagar...så där ser du fort...proteinbrist tar lång tid att se...men just energin kan man se på ett par dagar om det är brist. Hästar äter främst för att täcka sitt energibehov...så gör alla hästar...blir dom trots allt mager på ett bete så är endera betet kasst, eller kanske det håller på ta slut...Tro mig, min häst tappade på 4 dagar...fast det är klart...man måste ha tränat öga för att se den lilla skillnaden...De flesta runt omkring mig märkte inget...tycket hon sog ut som hon alltid gjort...men icke då...hull hade hon tappat. Och det var ju fasligt tur man inte var hemmablind då så man kunde sätta in åtgärd i tid. Betet var förövrigt för magert för henne samt att det tog tvärlut och hö gavs som kanske inte var allt för näringsrikt...bukfylla med andra ord.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 298
Senast: Ise
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 018
Senast: Sel
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp