Jag fattar inte vad han håller på med...

P

Pontiac

hejsan!

idag tävlade jag en vanlig änkel klubbtävling. Dom senaste 5 gångerna typ har min häst rivit eller vägrat på en runda. Det gjorde han idag med! Första gången jag startade sprang han undan på ett hinder o andra gången jag startade rev han. Jag får alltid fyra fel när jag tävlar nu för tiden!:cry: det är så tråkit. för det är sånna små små fel....

när jag tävlade innan var han som en ängel o hoppade typ allt. jag fattar inte vad som hänt.....:confused: :(

Min häst är 152 cm o är 17 år. New forest. idag tävlade jag bara 70cm o 80 cm. annars brukar jag tävla 90 cm. vad är det som har hänt med han?
Någon som har n¨gon fundering??

Sv: Jag fattar inte vad han håller på med...

Det behöver ju inte vara något som har hänt??

Det går inte alltid bra helt enkelt. I höstas hade jag och Tigern 4 fel på 7 tävlingar i rad! Inte så kul, men så är det!;)

Eller? Du kankse inte har tränat honom ordentligt hemma? Du kanske inte rider han ordentligt på marken?

Kollat upp så att han inte har ont?!
Första jag skulle göra...

En häst behöver väl inte ha int för att den har 4 fel några tävlingar i rad??:confused: :confused: ;)

En sak, det kan sitta i ryttaren också! om du nu haft 4 fel några tävlingar, så kankse du tänker på det ba: "tänk m jag får 4 fel i dag igen" Eller nåt sånt, det kan också vara därför!

Visst kan de vara ur form, men om hon tycker hästen är annorlunda kan det mkt väl vara något problem.
En häst som aldrig stannat tidigare och helt plötsligt börjar göra det så skulle iaf jag börja misstänka något.
Säger inte att det är så i det här fallet. Det var bara en tanke, ryttaren kanske ska börja fundera på om hästen är sig lik...

du kanske hoppar för mycket med din häst

jag hoppade väldigt mycket med min häst o´ch han tröttnade helt enkelt:rofl:

Ok, "lyssna" på mig:

Jag har tävlat min ponny i två år nu. Började med LD på lokal nivå, har nu klättrat upp till LA på regional nivå.
Vi har tävlat varannan - varje helg, startat två klasser varje gång, i TVÅ år. Och vi har fått EN RIVNING i VARJE KLASS - VARJE GÅNG!!

Fattar du? 4-8 klasser / månad i typ 10-9 månader i två år - och vi har aldrig gått en dubbelnolla. ALLTID fyra fel - en rivning.

På träning kan vi hoppa jättemånga hinder utan att vara i närheten av att snudda ett enda.

Jag hänger inte läpp för det! Jag vet ju att vi kan hoppa och vi har alltid bra tider i omhoppningen så att om vi bara inte rivit så skulle vi fått en bra placering. Det gäller att fortsätta kämpa, annars kommer man aldrig nån vart. Jag hade kunnat ge upp redan efter vår 30:e klass då vi ännu en gång ridit ut från banan med fyra fel, men varför skulle jag gjort det?? Nu senast kanske det var den 60:e gången vi gick ut med fyra fel, men jag känner ändå att vi utvecklas, ritterna blir bara bättre och bättre och vi får bättre och bättre tider i omhoppningen (om vi inte river i grunden), så jag är säker på att en gång så låter vi bli att peta ned den där förargliga bommen och DÅ - då blir jag väääääldigt glad!
Mycket gladare än om vi ALLTID gick felfritt! Och eftersom vi brukar få bra tider så kanske vi t.o.m. blir placerade, och eftersom vi inte är precis bortskämda med det så blir jag superduper glad!!

Så fortsätt kämpa!!!! :banana:

Du kanske helt enkelt har fått ett bakslag, det händer alla även dom bästa o då är det bra att du gått ner ngr klassar tills det känns bra igen, om ett tag kommer det att gå lika bra som förut, kanske bättre t.o.m.

Det kan vara mycket det beror på.
Bl a
1. Hästen har kanske ont
2. Många bra hästar säljs ofta till ryttare som inte är lika bra, så med " inte rätt" träning så brukar de "bra" hästarna att ungefär efter ca 1 år tappa en hel del av det den kunnat.
3. hästen tycker inte det lika kul att hoppa längre, kanske för mycket hoppträningar.
4. Du eller hästen är kanske nere i en tillfällig svacka.

Hoppas att du kan hitta "felet"

Hmmm.... :smirk:
Jag tycker inte att jag hoppar för mkt med min häst. jag hopptränar kanske var tredje vecka... fasst nu måste jag nog börja träna lite mer... eller?? när jag tränar hoppning går det hur bra som hellst.... han river nästan aldrig o vägrar aldrig... det är bara på de sista tävlingarna han har gjort det...
Det är bara så tråkit att man får 4 fel varje runda.. man blir så deppig....:(
men jag vet att man måste kämpa på! :smirk:

tycker ni jag ska börja träna mer hoppning?
Jag har haft min häst i ca 2 år nu, och när jag fick honom hade han aldrig tävlat förut. han kanske börjar bli lite för gammal?? 17 år e han..

Min arabhingst har gått som en klocka men börjat stoppa helt plötsligt..Svaratet på det var enkelt..Stona hade örjat brunsta och han hade då svårt att koncentrera sig..

För mig var lösningen på honom sporrar så jag orkade driva honom med benen..Då koncentrarade han sig mer och hoppade..

Men vet att det är jobbigt när det gått bra innan sen attd et bara vänder..Men är som någon sa med..Att det sätter sig i ryttaren typ..

vadå sätter sej i ryttaren??

Ne men att det sitter i att jag brukar aldrig vara felfri typ..

Att det kan sätta sig att jag brukar alltid ha 4 fel..

okej.. jag förstår...

hej, om han aldrig var tävlad till för 2 år sedan så kan det ju vara så att de här två åren "tagit på hans krafter" då han har gjort något som han tidigare aldrig gjort..

Hoppträna var tredje vecka är på tok för lite om du nu är en tävlingsryttare. En ordentlig hoppträning i veckan, både för din o din hästs skull, så ni är på topp och håller er trimmade. De övriga dagarna rider du dressyr, markarbete, longering, uteritter, löshoppning, tömkörning.. Det vill säga allsidig träning.

17 år kan vara en hög ålder för att vara en engagerad och pigg tävlingshäst men det kan oxå vara en bra ålder, det beror helt på när han blev inriden och vad som hänt under åren som gått fram till i dag. Normal tillstånd för en 17-åring är svårt att säga..

Kolla över din häst, tänderna, muskulaturen och allmäntillståndet först. "Tandläkaren", kiroprakter och massör kan hjälpa dig där, hittas inget så är det säkert en svacka men är han muskelöm, sned, eller annat så kanske du ska ta hästen till vet.

Lycka till:cool: ;) :cool:

tack för alla svaren! jag ska verkligen börja tävla mer hoppning.
17 år börjar ju bli lite gammalt, men jag kommer aldrig kunna sälja min underbara o snälla häst....:cry: asså jag fattar inte hur jag ska klara det.. för en dag måste det ju ske, om jag vill tävla större tävlingar o bli något i ridningen.... och det vill jag ju :( :cry:
men jag får väll försöka vänja mej vid tanken... fast det kommer o bli väldigt väldigt väldigt svårt....:cry:

någon som har sålt sin häst nyss o är väldigt lessen??

??? är det någon som har det??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 310
Senast: Happimess
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar