Jag brinner av!

Tassetass

Trådstartare
Jag är sur, trött, sjuk och lättprovocerad. Läste just en tråd på ett annat forum om en upphittad kattunge som ägaren inte kan få rumsren, katten sätter sig överallt förutom i lådan.

Frågar om katten, som har okänd ålder och som upphittats utan mamma eller syskon men uppskattas vara runt 9-10 veckor, har undersökts av veterinär. Människan svarar att denne läst att problem med rumsrenhet kan ha med sjukdom att göra men att denne vill (jag citerar!) "testa allt annat innan man går till veterinären".

Det är illa nog att någon antagligen redan hystat ut kattstackaren i kylan och nu har den lilla hamnat hos någon som vill undvika att behöva besöka veterinären.

För det finns väl inga som helst omständigheter som rättfärdigar att man inte tar en övergiven liten kattunge till veterinären typ direkt?

Ska bli väldigt intressant att se vad människan svarar på mitt inlägg.

//Jenny - sur som ättika.
 
Sv: Jag brinner av!

Det finns folk till allt...
Har varit med om att en kund (jobbar på vet.klinik) ringde en gång och funderade på avlivning för kattungen klättrade ju i gardinerna...Dvs vanlig busig kattunge som behövde uppfostras lite. Lyckades prata bort det då.
 
Sv: Jag brinner av!

Har även varit med om att folk anser att det är ingen ide att kastrera när katterna markerar inne utan har en katt börjat markera så är det bara att avliva.
Man slutar tyvärr aldrig att förvånas.
 
Sv: Jag brinner av!

Jösses är det inte bara att stoppa in katten i buren och åka och kolla den. Har man inte råd med det så undrar man om de har råd med katt alls.

Förhoppningsvis är där inget fysiskt fel men då har man i alla fall uteslutet det problemet.
 
Sv: Jag brinner av!

Mm. Fast detta var ju inte en person som köpt katt, utan tagit sig an en upphittad utekatt. Det kan ju vara en femtonåring, en pensionär, eller en trettioåring med heltidsjobb... vad det vi?

TS:
Jag tycker det var bra att hen tagit in katten i alla fall, sedan hoppas jag också att hen tar den till vet snarast, om inte annat så för att kolla allmäntillståndet på den.
 
Sv: Jag brinner av!

Nja, jag kan väl inte se någon egentlig anledning att ta en upphittad kattunge till veterinären om den inte uppvisar någon form av sjukdom eller att den är uttorkad eller så. En upphittad kattunge kan ju vara frisk ändå.
Visar den däremot som det du berättar att den sätter sig överallt utom där den ska så hade jag åkt till veterinären när jag hade provat det vanliga, typ byte av sand och så eftersom det kan indikera urinvägsproblem som katten behöver hjälp med.
Det kan ju också vara så att katten har levt ute och inte alls förstår vart den ska göra sina behov nu när den har kommit in men är den så ung som i ditt exempel så brukar det ju räcka att sätta den i lådan då och då och krafsa lite så börjar den ju gräva själv.

När jag hittade tre kattungar som var runt två-tre veckor gamla, frusna och hungriga men annars friska så åkte jag inte till veterinären utan där var det värme och sedan mat som behövdes. När jag däremot hittade en vild kattunge som jag uppskattade var runt 6 månader gammal och som jag omgående förstod att hon var blind så åkte vi ju till veterinären för att få ett utlåtande om varför och om det gick att göra något för henne. Hon hade dessutom riktigt svår diarre och då var jag ju rädd att hon var eller skulle bli uttorkad och hon behövde ju lite diarsenyl och specialmat som bara går att köpa hos veterinären. Den katten hade förmodligen råkat ut för en bilolycka för veterinären kunde se att hon hade en blödning och vi gav henne några veckor för att hämta sig men tyvärr blev hon istället sämre så efter tre veckor fick vi tyvärr avliva henne :cry: men då hade hon iallafall fått en ordentlig chans. Jag hade ju i båda dessa fallen kunnat strunta i att ta in dem och på såvis slippa alla kostnader som blev men det hade jag inte haft hjärta till trots att min ekonomi inte är den bästa eftersom jag är förtidspensionär.
Man vet ju inte på ett forum vem det är som skriver och vilka möjligheter den har, varken ekonomiska eller på andra vis. Man kan ju ha ett stort hjärta men liten plånbok och jag kan känna att det är bättre att ta sig an djuret och göra det man kan än att tvunget kasta sig iväg till veterinären på studs med en katt som kanske är helt frisk men som inte har fattat galoppen än vad gäller lådan.
 
Senast ändrad:
Sv: Jag brinner av!

Människan i fråga är åtminstone vuxen och har råd med ett medlemsskap på en viktsite, så urfattig borde hon inte vara. Vidare, har man då inte råd att ta katten till veterinär så får man leta upp någon som har resurserna.

Nu visade det sig, tack och lov, att människan hade formulerat sig olyckligt och säger sig inte ha någon som helst motvilja att ta katten till veterinär.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp