Jag borde kunna detta

S

SnaBella

Så många år som jag hållt på med hästar och ridning borde man kunna detta...:o
Hur lindar man hästens ben vid ridning?
Hur lägger man på själva lindan? Vart ska skarven i början vara och vart ska "spännet" sluta?

Gärna bilder tack

Sv: Jag borde kunna detta

jag lindar då jag vet att jag ska rida intensivt eller på ett ganska ojämnt underlag, typ en äng. men mäst då jag ska rida intensivt., kondis arbete eller liknande. inte då jag hhoppar då har jag bara skydd.. har inge bilder tyväääär

Jag börjar uppifrån, lindar neråt och sedan upp igen. låter "spännet" sitta högst upp på lindan. Jag linar alltid bakåt från utsidan sett. Har tyvärr ingen bild.

Ska man linda bakåt eller frammåt? Jag har fått för mig att man lindar frammåt.
Alltså mot-sols.
?

Jag börjar alltid i mitten, lindar neråt, runt kotan, sen uppåt och fäster högst upp.
Alla väljer ju hur man lindar, men jag lindar rätt långt ner och rätt långt upp för att ge stöd!

Tänk dig att du sitter under hästen och tittar emellan hästens framben, då ska du linda lindorna som om att du simmar bröstsim. Bakåt utåt.

lindor.jpg

Senast ändrad:

Bra beskrivning, tack! Är det så man ska göra alltså? Med-sols?
Jag har för mig att det är åt andra hållet, ifall lindan lossnar så snubblar inte hästen på den, eftersom lindan är utåt. Lindar man medsols så hamnar lindan innåt ifall den lossnar?

Står du på hästens högra sida, så du har hästens huvud till höger om dig så ska du linda medsols. Står du på andra sidan blir det motsols. Tänk att du börjar på lindan, lindar den bakåt mot bakbenen, sen runt benet osv... Förstår du?

lindning.jpg

Världens fulaste häst, men ändå! :rofl:

Nu vart han lite sötare! :D

Senast ändrad:

Ja precis! Smart där ;) Tack så mkt!!!
Jag satt år fel håll på din bröstsim-beskrivning

Hmmm... motsols eller medsols beror ju på vilket ben man lindar:rofl:
Men i vilket fall som helst så ska det vara utåt bakåt som på bilden. Har oxå hört tals om framåt pga snubbelrisken men man ska ändå linda bakåt. Har med senorna att göra tror jag. Vet inte exakt varför men det är likadant med människor, att man ska linda åt ett speciellt håll för att senor o sånt ska bli rätt..

Man lindar utåt för ifall lindan skulle gå upp så åker lindan oftast utåt, från hästen, skulle man linda tvärtom åker den in under hästen och då är det större risk att hästen trampar på lindan och snubblar!

Ja men det är ju alltså utåt jag menar. Men det har även någonting med senorna att göra, inte bara att de snubblar.:bump:

Spelar väl ingen roll vilket håll man lindar åt?! Inte vad jag kan komma fram till... Kanske, bara att man kanske lindar för hårt å kanske drar extra för mycket över senorna om man lindar åt fel håll!

Senast ändrad:

Men värsta konstnären! Hur söt som helst juh!
:)

/cj

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
528
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 918
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar