Jag blir snart tokig, vilken hingst?

Lottch

Trådstartare
Ska betäcka mitt sto, Casablanca -08, e. Caressini L ue. Pommes Royal. Hon är en försiktig dam med ett fint steg och fantastisk hoppförmåga. Hon har nerverna på utsidan och är snabb som en vessla på att reagera och kan vara ganska hispig när man rider henne och har haft lite sadeltvång. Vi har gått försiktigt fram med henne och hon hade blivit av med tvånget i princip, men pga av en långrandig skada, så var vi tvungna att avbryta inridningen och idag är vi i stort sett tillbaka på samma ställe igen och vi missar precis 3årstestet.

Blanca är mitt första sto någonsin, har bara haft killar innan, så därför har inte avel intresserat mig för fem öre, men nu när jag har en fin häst att avla på så är jag "hooked" och vill lära mig allt, problemet är bara att alla säger olika saker. Har försökt läsa på om hur allting går till och känner mig säker med själva insemineringen, men då är hingstvalet kvar...

Då Blanca är av den hispiga typen så söker jag inte efter någon temperamentsfull hingst, utan en med god ridbarhet och bra hoppförmåga. Har varit inne på Canterbury, Monte Bellini, Cabachon, Kannan, Camaro M och Stakkato, men alla jag frågar säger olika saker. Vilken hingst hade ni använt?

Här är hon, min pärla.
221632_10150200167039761_503859760_6678166_3982329_n.jpg

230084_10150200166109761_503859760_6678165_8275309_n.jpg

Sv: Jag blir snart tokig, vilken hingst?

Hhmhmmm... svårt.

hon ser ut att vara kvadratiskt men högställd vilket jag gillar på en hopphäst men smaken är som baken... vill du bevara det känsliga eller söker du mer lugnt blod???? kvadratiskt eller mer långlinjerad??? behålla eller sälja??

antar att det är denna hästen?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/214639-casablanca-swb

camaro M hästarna har ryktet att vara lite skarpare pga Calido blodet, Stakkato lämnar inte den bästa modellen (de brukar bli lite burkiga men hoppa kan de), Kannan (Voltaire=försiktig, Nimmendor=mod vilket ska vara en bra kombo men vet inte vilket typ av avkomma han lämnar då han inte varit så aktiv i svensk avel innan), Monte Bellini och Cabonchon tycker jag är intressanta hingstar stammässigt. jag vet heller inte mycket om Canterbury tittade på hans blup bild och var inte imponerad men hingstvisnings bilderna blir ju inte alltid de bästa, snälla Cyllene skjut mig inte ;)

som sagt svårt.... finns så många hingstar och du måste nog specifera lite mer vad du söker...

Jag vill behålla så mycket av hennes linjer som det bara går och är ute efter en hingst med inte lika mycket nerv. Behöver få in lite "lugnande" i hennes avkomma, samtidigt, som jag sagt, vill behålla så mycket av hennes form som möjligt. Inte helt lätt.

Har också blivit varnad för kannan, att det kan skära sig och att avkommorna blir väldigt skarpa och heta. Suck, det här är verkligen en djungel. Hade inte hört det där om camaro M, utan snarare motsatsen, men då går nog han bort. Stakkato trodde jag skulle passa henne ganska bra då hon är så smäcker.

Jag vill få fram en bra hopphäst, behålla så mycket av Blanca som möjligt, fast ha en lugnare skalle. Kan man beställa färg också? ;)

den enda hingsten som står i sverige som har bra möderne som ju är det viktigaste så länge hingstarna ej hunnit ge många lite äldre är Click and Cash..

Ger riktigt bra typ o gallopp o temperament. ursnygg!

Kommer nog bli mkt uppmärksammad utomlands när han går lite större klasser oxå.

Kannan har gett mkt bra men är på fryst o tror att han hade dålig fertilitet?

Jag har sem mitt sto med clicken som är het o lite sämre mun o tror verkligen att han kan förbättra hennes gallopp o typ o temperament. Hon är fin men tror den kombon kan göra det ännu bättre..:)

En annan hingst som verkligen verkar ge bra, bla KWPN vinnare Durrant, o har en fantastiosk stofamilj bakom sig är Warrant..

Ditt sto har ju flera halvsyskon efter Aerline H , hur har dom blivit mentalt ?

. jag vet heller inte mycket om Canterbury tittade på hans blup bild och var inte imponerad men hingstvisnings bilderna blir ju inte alltid de bästa, snälla Cyllene skjut mig inte ;)

som sagt svårt.... finns så många hingstar och du måste nog specifera lite mer vad du söker...

Nu ligger du illa till!! :D ;) Nej vars, men jag håller med fullt ut. Han ser tyvärr inte alls ut som han gör på de bilderna vilket alla som sett honom håller med om...

Appropå Click and Cash är det en mkt tilltalande hingst, men den i landet med bäst möderne håller jag inte med om!? Last Liberty har supermöderne, Baltimore likaså. Jag kan komma på fler om vi ska hitta hingstar med bra möderne!

Ja du har rätt! men så många är det ej o Last Liberty har endast gett några stycken toppavkommor med bra möderne. såg en ganska fin i samma unghästklass som våran nu på Norrköping Horseshow iofs:).

Baltimore skall bli intressant att se vad han ger!

Skall Canterbury tävla ngt i Sverige så man får se han live? Vore kul!!

Hhmhmmm... svårt.

hon ser ut att vara kvadratiskt men högställd vilket jag gillar på en hopphäst men smaken är som baken... vill du bevara det känsliga eller söker du mer lugnt blod???? kvadratiskt eller mer långlinjerad??? behålla eller sälja??

antar att det är denna hästen?
http://www.blup.se/sv-SE/horses/214639-casablanca-swb

camaro M hästarna har ryktet att vara lite skarpare pga Calido blodet, Stakkato lämnar inte den bästa modellen (de brukar bli lite burkiga men hoppa kan de), Kannan (Voltaire=försiktig, Nimmendor=mod vilket ska vara en bra kombo men vet inte vilket typ av avkomma han lämnar då han inte varit så aktiv i svensk avel innan), Monte Bellini och Cabonchon tycker jag är intressanta hingstar stammässigt. jag vet heller inte mycket om Canterbury tittade på hans blup bild och var inte imponerad men hingstvisnings bilderna blir ju inte alltid de bästa, snälla Cyllene skjut mig inte ;)

Coupe de Couer var sannerligen ingen bra reklam för Calido I nyligen,men hingsten är pga av upprepade skador sedan han kom till Ludger Beerbaum rejält tilltufsad!!Han skadade rygg/manke rejält då han gick omkull i stallgången strax efter sin ankomst till LB ,1 år därefter skadades han återigen då LB´s lastbil var inblandad i en allvarlig kollision på autobahn-då var det mkt tveksamt om han skulle kunna komma tillbaka till sporten.Tyvärr är hingsten i dag blott en skugga av sitt forna jag då han reds av Rene Tebbel.... nämnas kan att även hans liksom farfar´s avkommor har ett mkt gott temperament......;)

Jag är ju faktiskt trot eller ej ett stort fan av Calido! Har själv en avkomma efter honom och hon är inte direkt nervig men tuff som f*n! Svårt att veta vilket temprament som nedärvs. Kan t.ex på våran lilla uppföddning redan se tendenser i humör oavsett fadershingst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Svullen över ögonen
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka